Procedure toevoeging
(gesubsidieerde rechtsbijstand)
Bron :
De website van de
Raad voor de Rechtsbijstand http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechtsbijstandverlener
Recht op
hulp
Het is in
Nederland in de Grondwet vastgelegd: wie rechtsbijstand nodig heeft maar niet
kan betalen, heeft recht op financiële hulp. Dat noemen we 'gesubsidieerde
rechtsbijstand'.
De gesubsidieerde
rechtsbijstand wordt geregeld door de Raad voor
Rechtsbijstand.
In de praktijk
betaalt de raad een groot deel van de kosten van de advocaat of de mediator.
Afhankelijk van uw inkomen betaalt u wel een eigen bijdrage. Daar zijn een
aantal voorwaarden aan verbonden.
Aanvraag
De aanvraag doet
uw advocaat of mediator namens u.
U hoeft de aanvraag niet zelf te doen
De advocaat of mediator vraagt namens u subsidie aan bij de Raad voor
Rechtsbijstand. Dit noemen we een ‘toevoeging’. Deze aanvraag moet vooraf worden
ingediend.
Zoekt
u een advocaat of mediator, let dan op: niet iedere advocaat of mediator werkt
op basis van een toevoeging. Vraag dit daarom vooraf aan de advocaat of
mediator.
Wat
is er nodig?
u neemt mee naar uw advocaat of mediator:
een
kopie van een identificatiebewijs, ook van uw eventuele partner;
uw
burgerservicenummer, ook van uw eventuele partner;
eventuele
stukken over het conflict, zoals bijvoorbeeld een dagvaarding.
U mag niet te veel
verdienen
Wie een te hoog
inkomen heeft, heeft geen recht op gesubsidieerde rechtsbijstand. Als u er wel
recht op heeft, betaalt u meestal een eigen bijdrage. Die is lager naarmate u
minder verdient.
De Raad voor
Rechtsbijstand gaat bij het bekijken van uw zaak uit van uw inkomen en vermogen
van twee jaar vóór het lopende jaar. Dat noemen we het 'peiljaar'. Deze gegevens
worden door de Belastingdienst aan de Raad verstrekt. Voor het toewijzen van een
advocaat gelden inkomens- en vermogensgrenzen en eigen bijdragen. Die vindt u
hieronder.
Vermogensgrenzen
Vermogensvrijstelling
Bij de
berekening van uw financiële draagkracht kijkt de Raad voor Rechtsbijstand ook
naar uw vermogen. Is uw vermogen hoger dan het bedrag dat in onderstaande tabel
staat, dan komt u niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand. U kunt
bij de Belastingdienst of bij de Raad voor Rechtsbijstand navragen wat als
vermogen wordt beschouwd. De waarde van de eigen woning hoeft u voor de
vaststelling van het vermogen niet op te geven. Het maximum bedrag voor het
vermogen is voor 2008 vastgesteld op:
Tabel
heffingvrij vermogen 2008
gehuwd/geregistreerde
partners/ samenwonend/ éénoudergezin |
€
40.630,- |
alleenstaand |
€
20.315,- |
voor
elk minderjarig kind een bijtelling van |
€
2.715,- |
Ouderenbijtelling
Bent u 65 jaar of
ouder dan geldt onder voorwaarden een ouderenbijtelling.
alleenstaand |
gehuwd/geregistreerd
partnerschap/ |
|
bij
een verzamelinkomen |
€
26.892,- |
€
53.784,- |
bij
een verzamelinkomen |
€
13.446,- |
€
26.892,- |
bij
een verzamelinkomen |
geen
ouderenbijtelling mogelijk |
geen
ouderenbijtelling mogelijk |
U heeft geen recht op
gesubsidieerde rechtsbijstand als uw vermogen van twee jaar geleden meer was dan
het heffingvrije vermogen. Met andere woorden: betaalde u belasting in box 3 dan
wordt de aanvraag afgewezen.
Inkomensgrenzen
2008
Hoe hoger uw
inkomen, hoe hoger uw eigen bijdrage is. Er is geen recht op gesubsidieerde
rechtsbijstand boven een fiscaal jaarinkomen van € 22.900 voor alleenstaanden en
€ 32.400 voor niet-alleenstaanden.
Gehuwd/Samenwonend/Eenoudergezin
|
Alleenstaand
| |
Fiscaal
Jaarinkomen |
Eigen
Bijdrage |
Fiscaal
Jaarinkomen |
t/m
€ 22.500 |
€
94* |
t/m
€ 16.200 |
€
22.501 - € 23.300 |
€
148 |
€
16.201 - € 16.700 |
€
23.301 - € 24.600 |
€
255 |
€
16.701 - € 17.500 |
€
24.601 - € 27.300 |
€
449 |
€
17.501 - € 19.300 |
€
27.301 - € 32.400 |
€
705 |
€
19.301 - € 22.900 |
Een ander 'peiljaar'
vragen
De Raad kijkt dit
jaar voor uw inkomen en vermogen naar uw situatie in 2006. Maar als u daarna
opeens heel veel minder bent gaan verdienen, kunt u de Raad vragen het peiljaar
te verleggen.
De Raad controleert
eerst uw gegevens
De Raad van
Rechtsbijstand controleert uw aanvraag. Uw persoonsgegevens worden vergeleken
met die van het gemeentehuis (Gemeentelijke Basisadministratie). Uw inkomen en
vermogen worden opgevraagd bij de Belastingdienst.
Is uw inkomen of
vermogen te hoog dan wordt de aanvraag meteen al afgewezen. Dat betekent dan dat
u de advocaat of mediator zelf zult moeten betalen.
Niet voor ieder
wissewasje
Als de Raad
vindt dat er geen advocaat of mediator nodig is, dan wordt
de aanvraag afgewezen. In dat geval dient u de advocaat of mediator zelf te
betalen. Mogelijk zijn er wel andere personen of instanties die u kunnen helpen.
De Raad stelt daarna
de eigen bijdrage vast
Als u voor een
toevoeging in aanmerking komt, bepaalt de Raad hoe hoog uw eigen bijdrage is. De
eigen bijdrage moet u zelf aan de advocaat of mediator betalen.
Uw krijgt de
beslissing schriftelijk meegedeeld
De Raad voor
Rechtsbijstand laat u natuurlijk weten wat de beslissing is geworden. Als u het
met die beslissing niet eens bent kunt u bezwaar maken.
Na afloop van de zaak
is er ook nog een 'Resultaatbeoordeling'
Na afloop kijkt
de Raad wat het financieel resultaat van de zaak is geweest. De grens ligt op
50% van het voor u geldende heffingvrij vermogen. Is de opbrengst meer, dan
wordt de toevoeging ingetrokken. U moet dan alsnog alle kosten van de advocaat
zelf betalen.
Bezwaar
U kunt
schriftelijk bezwaar maken tegen een beslissing van de Raad. Daarvoor is er een
officiële bezwaarprocedure. Dus als u het bijvoorbeeld niet eens bent met het
afwijzen van uw verzoek om subsidie of de hoogte van de eigen bijdrage, kunt u
daar bezwaar tegen aantekenen. Dat moet binnen zes weken na de
beslissing.
Klacht
Indien u niet
wilt klagen over de voorwaarden maar u vindt dat u niet netjes bent behandeld of
niet netjes bent geholpen, dan kunt u een klacht indienen. Dat doet u dan wel
binnen één jaar na de gebeurtenis.
Dat hoeft niet
ingewikkeld. Als u wilt kunt u uw klacht mondeling of schriftelijk
indienen.
Als u niet tevreden
bent over de afhandeling van een mondelinge klacht kunt u de klacht alsnog
schriftelijk indienen. U schrijft dan een brief aan de 'klachtenfunctionaris'
van uw Raad. Er zijn geen regels voor zo'n brief. Let u er wel op dat alles erin
staat dat van belang is:
- de mededeling dat het een klacht is;
- uw naam
en adres;
- de datum;
- de gebeurtenis waarover u
klaagt.
Meer
informatie en veelgestelde vragen
over rechtsbijstand is te vinden op de website van
Postbus51.
Hier
de link:
http://zoeken.postbus51.nl/pb51result.asp?qry=rechtsbijstand&applid=web&sqry=&sam
Er zijn
vijf Raden voor Rechtsbijstand in Nederland.
Amsterdam
Naritaweg
227
Postbus 58132
1040 HC Amsterdam
Tel: (020) 580 59 99
Fax: (020)
580 59 62
E-mail: info@asd.rvr.org
Arnhem
Koningsstraat
29
Postbus 900
6800 AX Arnhem
Tel: (026) 352 72 00
Fax: (026) 352 72
91
E-mail: raad@arh.rvr.org
Den Bosch
1e
Straatje van Best 10-12
Postbus 70503
5201 CD Den Bosch
Tel: (073) 681
41 00
Fax: (073) 614 85 86
E-mail: rvrinfo@htb.rvr.org
Den
Haag
Laan van Meerdervoort 51
Postbus 450
2501
CL Den Haag
Tel: (070) 370 14 14
Fax: (070) 362 23 64
E-mail: info@rvr.org
Leeuwarden
Sint
Jacobsstraat 24
Postbus 211
8901 BA Leeuwarden
Tel: (058) 233 62
33
Fax: (058) 213 15 29
E-mail: rvrleeuw@worldonline.nl