Fortis moet tientallen boze klanten terugbetalen
Van onze verslaggever
 
AMSTERDAM -  Fortis heeft vorige week tientallen ontevreden klanten bedragen uitgekeerd die oplopen tot meer dan zestigduizend euro. Zij hadden bij klachteninstituut DSI geklaagd over de producten die zij rond de eeuwwisseling bij Fortis-dochter Groeivermogen afsloten.
 
Fortis moet de portemonnee trekken na tientallen nederlagen bij het DSI (Dutch Securities Institute). Dit klachteninstituut van de effectenbranche oordeelde vorig jaar dat Fortis in de fout was gegaan bij het aan de man brengen van de financiële producten uit de stal van Groeivermogen.
 
Dat oordeel is vorige maand in twee gevallen in hoger beroep bevestigd, waarna Fortis zijn verzet in alle lopende prodcedures heeft ingetrokken. De klagers krijgen nu hun inleg grotendeels of zelfs volledig terug. Het gaat om klanten die producten als de Beursversneller, de Vermogensversneller, de Koerswinststapelaar en de Millenniumversneller hebben afgesloten.
 
Dit zijn allemaal aandelenlease-producten, waarbij met geleend geld aandelen werden gekocht. Naar schatting honderdduizend mensen hebben dit soort contracten bij Fortis lopen.
 
De klagers krijgen aanzienlijke bedragen terug. In één van de zaken ontvangt een gezin met een geestelijk gehandicapte zoon (die ook Groeivermogen-contracten bezat) ruim zestig duizend euro.
 
Het is niet meer mogelijk bij DSI over de Fortis-producten te klagen. De termijn daarvoor is verstreken. Wel kunnen ontevreden klanten naar de rechter stappen, of zich aansluiten bij de collectieve procedure die tegen Fortis Groeivermogen loopt. De rechter neemt de uitspraken van DSI vaak over, zegt directeur Kees Oosterholt.
 
Een woordvoerder van Fortis is niet bang dat ontevreden klanten nu massaal naar de rechter stappen. ‘Er lopen hierover maar een paar zaken tegen Fortis,’ zegt hij.
 
© de Volkskrant