Financiële sector tempert
dossiervrees
VASCO VAN DER BOON
Het Financieele Dagblad van 30 juni
2007
AMSTERDAM - De Nederlandse Vereniging van Banken
(NVB) en het Verbond van Verzekeraars verwachten geen grote gevolgen van het
uitgebreide inzagerecht van klanten in dossiers van financiële instellingen. De
Hoge Raad heeft een ruime interpretatie van dat recht vrijdag in jurisprudentie
vastgelegd. Twee NVB-leden, Dexia en ABN Amro , pleitten bij de Raad tevergeefs
voor beperkte uitleg van dat inzagerecht van hun klanten.
NVB-adjunct-directeur Jan Schoemaker zegt dat 'het
in het algemeen natuurlijk niet zo is dat we hier nu de vlag uithangen voor deze
uitspraken van de Hoge Raad. Maar we denken ook weer niet dat deze uitspraken
aanleiding zullen zijn voor bankklanten om massaal hun dossiers te gaan
opvragen. Klanten van banken zijn doorgaans tevreden over hun bank.'
Schoemaker: 'De enkele keer dat er wel een
meningsgeschil is, en de klant behoefte heeft aan zijn dossier, is de
administratieve organisatie van de bank van zulke hoge kwaliteit dat het niet
erg veel moeite kost om de klant van de gevraagde informatie te voorzien. Dit
komt weinig tot betrekkelijk weinig voor.'
Volgens Schoemaker kan de administratieve
lastendruk voor de bank wel plotseling verzwaard worden als er bijvoorbeeld een
'class action' van duizenden klanten dreigt, die allemaal hun volledige
klantendossier zouden opvragen. 'Maar voor zulke denkbeeldige gevallen is van
belang dat de Hoge Raad erkent dat de klanten geen misbruik van hun inzagerecht
mogen maken en dat het proportioneel moet zijn.'
Ook Hennie Zoontjes van het Verbond van
Verzekeraars vreest niet dat er nu een golf van dossieraanvragen van klanten van
verzekeraars loskomt. 'Met deze uitspraken van de Hoge Raad is er voor
verzekeraars niets nieuws onder de zon. We hebben in de sector een gedragscode
die verzekeraars al voorschrijft dat zij hun klanten desgevraagd volledige
inzage in het klantendossier moeten verschaffen, inclusief transcripties van de
gevoerde telefoongesprekken. Uitgezonderd van deze inzage zijn hooguit zaken als
persoonlijke notities van medewerkers van verzekeraars. Volledige transparantie
staat voor ons voorop.'
Zowel Dexia Bank als ABN Amro waren vrijdag niet in
staat om te reageren op de voor hen negatief uitgevallen uitspraken van de Hoge
Raad. In het beleggingsconflict tussen ABN Amro-dochter HBU en zijn veertien
procederende klanten betekent de uitspraak van de Hoge Raad dat HBU alle
opgevraagde dossiers moet openen. De procederende klanten hopen daarmee aan te
tonen dat HBU lichtvaardig en zonder toereikende kredietwaardigheidstoets geld
aan hen heeft geleend om te beleggen in het door fraude omgevallen
tulpenbeleggingsfonds Novacap. Ex-beheerders van dat fonds, die ook om deze
reden procederen tegen HBU, waren vrijdag onbereikbaar.
In de aandelenleaseaffaire zal de uitspraak van de
Hoge Raad niet leiden tot een massale vraag om dossiers, verwacht Piet Koremans
van Payback. 'Maar Dexia moet nu wel aan- en verkoopbewijzen van aandelen laten
zien aan de klant.'
Copyright (c) 2007 Het Financieele
Dagblad