Tv-reclame lening vaak misleidend
Door ELLEN DEN HOLLANDER
 
AMSTERDAM - Eenderde van alle tv-reclame voor leningen is misleidend. Dat constateert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) na onderzoek van 172 televisiespotjes.
 
,,Een teleurstellend resultaat,’’ zei directeur Harman Korte van de AFM gisteren bij de presentatie van het jaarverslag. ,,Daar gaan wij wat aan doen.’’
 
De spotjes die de AFM bekeek, varieerden van een reclameuiting van De Hypotheker tot Lenen.nl en van uitgestelde betaling voor een Mitsubishi Colt tot een creditcard van ING. Ze waren afkomstig van negen verschillende aanbieders van kredieten. ,,Wij bekijken alle nieuwe spotjes die worden uitgezonden.’’
 
De reclame-uitingen gaan soms de fout in door zich te beperken tot het maandbedrag dat klanten gaan betalen, terwijl het totaalbedrag achterwege blijft. Ook schept sommige reclame verwarring over het rentepercentage waaraan een klant vastzit en of dat percentage nog kan veranderen tijdens de looptijd. ,,Als je de informatie pas ziet als je zo’n spot opneemt met video en een ‘still’ (stilgezet beeld-red.) gaat lezen, dan telt die informatie als níet verstrekt,’’ verklaart Korte.
 
De foute kredietverleners hebben inmiddels bericht ontvangen. ,,Sommigen reageerden met ‘Oeps, wij gaan zorgen dat het in orde komt’,’’ aldus Korte. Andere bedrijven deden moeilijk en kregen een waarschuwing aan hun broek. Slechts één partij heeft nog altijd geen actie ondernomen. ,,Wij tolereren dit dus niet,’’ aldus voorzitter Arthur Docters van Leeuwen. ,,Als de AFM vindt dat iets niet deugt, dan maken wij duidelijk dat bedrijven aan de wetgeving moeten voldoen.’’ Wie de ene ‘rotte appel’ in de mand is, wilden Docters van Leeuwen en Korte niet zeggen.
 
Misleidende reclame-uitingen slaan een deuk in het vertrouwen van de consument in financiële instellingen. Dat kwetsbare vertrouwen is vorig jaar gedaald, zo blijkt uit het AFM-jaarverslag. Dat komt volgens Docters van Leeuwen waarschijnlijk door de beleggingsverzekeringen - die de bijnaam woekerpolissen kregen - en door de aandelenlease-affaire van Legiolease.
 
Consumenten zien steeds meer in dat zij zelf een grote verantwoordelijkheid dragen bij het afsluiten van een verzekering, een hypotheek of een lening: 48 procent van de consumenten beseft dat de klant de grootste verantwoordelijkheid draagt. In 2005 was dat nog 43 procent.

Copyright (C) Algemeen Dagblad