Tv-reclame lening vaak
misleidend
Door ELLEN DEN HOLLANDER
AMSTERDAM - Eenderde van alle tv-reclame
voor leningen is misleidend. Dat constateert de Autoriteit Financiële Markten
(AFM) na onderzoek van 172 televisiespotjes.
,,Een teleurstellend resultaat,’’ zei directeur
Harman Korte van de AFM gisteren bij de presentatie van het jaarverslag. ,,Daar
gaan wij wat aan doen.’’
De spotjes die de AFM bekeek, varieerden van een
reclameuiting van De Hypotheker tot Lenen.nl en van uitgestelde betaling voor
een Mitsubishi Colt tot een creditcard van ING. Ze waren afkomstig van negen
verschillende aanbieders van kredieten. ,,Wij bekijken alle nieuwe spotjes die
worden uitgezonden.’’
De reclame-uitingen gaan soms de fout in door zich
te beperken tot het maandbedrag dat klanten gaan betalen, terwijl het
totaalbedrag achterwege blijft. Ook schept sommige reclame verwarring over het
rentepercentage waaraan een klant vastzit en of dat percentage nog kan
veranderen tijdens de looptijd. ,,Als je de informatie pas ziet als je zo’n spot
opneemt met video en een ‘still’ (stilgezet beeld-red.) gaat lezen, dan telt die
informatie als níet verstrekt,’’ verklaart Korte.
De foute kredietverleners hebben inmiddels bericht
ontvangen. ,,Sommigen reageerden met ‘Oeps, wij gaan zorgen dat het in orde
komt’,’’ aldus Korte. Andere bedrijven deden moeilijk en kregen een waarschuwing
aan hun broek. Slechts één partij heeft nog altijd geen actie ondernomen. ,,Wij
tolereren dit dus niet,’’ aldus voorzitter Arthur Docters van Leeuwen. ,,Als de
AFM vindt dat iets niet deugt, dan maken wij duidelijk dat bedrijven aan de
wetgeving moeten voldoen.’’ Wie de ene ‘rotte appel’ in de mand is, wilden
Docters van Leeuwen en Korte niet zeggen.
Misleidende reclame-uitingen slaan een deuk in het
vertrouwen van de consument in financiële instellingen. Dat kwetsbare vertrouwen
is vorig jaar gedaald, zo blijkt uit het AFM-jaarverslag. Dat komt volgens
Docters van Leeuwen waarschijnlijk door de beleggingsverzekeringen - die de
bijnaam woekerpolissen kregen - en door de aandelenlease-affaire van
Legiolease.
Consumenten zien steeds meer in dat zij zelf een
grote verantwoordelijkheid dragen bij het afsluiten van een verzekering, een
hypotheek of een lening: 48 procent van de consumenten beseft dat de klant de
grootste verantwoordelijkheid draagt. In 2005 was dat nog 43
procent.
Copyright (C) Algemeen Dagblad