Rechtbank: Aegon-dochter Spaarbeleg misleidde klanten
ANP
 
UTRECHT - De Aegon-dochter Spaarbeleg heeft klanten van het spaarkasproduct Koersplan misleid. Dat stelde de rechtbank in Utrecht woensdag in een tussenvonnis. Volgens de rechtbank heeft Spaarbeleg bij sommige klanten ten onrechte een overlijdensrisicopremie ingehouden op te beleggen gelden.
 
Spaarbeleg is volgens de rechtbank in de jaren 1989 en 1990 in de fout gegaan. Bij klanten die daarna bij Spaarplan aanklopten, is er wel een grondslag voor het inhouden van de premie. Mogelijk heeft Spaarbeleg bij die klanten wel te veel premie berekend. Daarover wil de rechter de partijen nog een keer horen. Op dat onderdeel wordt de zaak vooruitgeschoven naar 18 juli.
 
Positieve aspecten
‘Er zitten voor ons hele positieve aspecten aan dit tussenvonnis’, zei advocaat Erik Lutjens namens de stichting ‘Koersplan de weg kwijt', die de rechtszaak had aangespannen. ‘Het ziet ernaar uit op basis hiervan een groot gedeelte van onze vorderingen toegewezen gaat worden’, aldus de raadsman. De stichting vertegenwoordigt ongeveer 9000 polishouders. In totaal zijn er zo'n 600.000 klanten die het spaarkasproduct hebben afgenomen.
 
Volgens de rechtbank is er sprake van misleiding bij klanten die een hogere premie moesten betalen dan Aegon in een folder voorspiegelde. Bij klanten die een gelijke of lagere premie hebben betaald dan in dit informatiemateriaal, is geen sprake van misleiding, aldus de rechtbank.
 
Geen overeenstemming
De rechter is van mening dat als er in feite geen overeenstemming is geweest tussen een klant en Spaarbeleg over de hoogte van de premie, wellicht alle handelingen van de overeenkomst ongedaan moeten worden gemaakt. Een andere mogelijkheid is dat de rechtbank de hoogte van de premie achteraf alsnog vaststelt. Daarover wordt later een beslissing genomen.
 
(c) de Volkskrant