Nog veel geduld nodig met
woekerpolis
Algemeen Dagblad vrijdag 6 juni 2008
Hoe lang gaat het nog duren voor de
miljoenen Nederlanders met een woekerpolis iets van hun geld terug
zien?
Er heerst chaos in woekerpolisland. Het onderzoek
naar de woekerpolissen dat minister Bos van Financien heeft ingesteld, lijkt er
voorlopig niet te komen. Onderzoekers en ministerie vechten elkaar de tent uit
over wiens schuld dat is. De onderhandelingen tussen de verzekeraars en
consumentenorganisaties zitten muurvast.
Hoe lang gaat het nog duren voor er een oplossing
is voor de miljoenen Nederlanders met een beleggingsverzekering met onduidelijke
en waarschijnlijk te hoge kosten?
Vooruitgang komt van rechtzaken
Het voornaamste front waarop de komende tijd
vooruitgang valt te verwachten is de rechtbank. Stichtingen als Verliespolis en
Woekerpolis Claim hebben procedures aangespannen over polissen van Aegon,
Rabobank, Amev (Fortis), Nationale-Nederlanden en Delta Lloyd. Zij doen dit
namens alle bij hen aangesloten gedupeerden.
De procedure tegen Aegon Koersplan is het verst
gevorderd. Hij werd gestart in 2005. Begin juli wordt er gevonnist. In de zaak
tegen Nationale-Nederlanden zijn de eerste pleidooien uitgewisseld en zou een
vonnis in 2009 kunnen volgen. De andere zaken zijn net begonnen. De eerste
uitspraken zijn waarschijnlijk in 2010 te verwachten.
Gewonnen zaken kunnen schikking
bespoedigen
Stel dat een van deze zaken gewonnen wordt. Dan kan
de verzekeraar in hoger beroep. In het ergste geval duurt de procedure dan nog
zes tot zeven jaar. Maar als dat niet gebeurt, komt er schadevergoeding voor de
leden van de consumentenorganisatie die de procedure voerde. Daarnaast is de
verzekeaar min of meer gedwongen ook de andere polishouders te compenseren.
Voor houders van een van de meer dan duizend andere
typen woekerpolissen betekent dit ook winst. Met beroep op een eerdere
uitspraak, kan de zaak tegen de volgende verzekeraar makkelijker gewonnen
worden.
Dat zou nog steeds vele procedures vergen. Maar na
enkele gewonnen procedures wordt de onderhandelingsposities van de
consumentenorganisaties sterker. Over enkele jaren komt het dan wellicht alsnog
tot een schikking.
Winst zou ook kunnen komen bij het Kifid, het
klachteninstituut waar de ombusdsman aan verbonden is. Daar liggen duizenden
klachten namens individuen. Uitspraken kunnen binnen een half jaar komen, en
vergemakkelijken mogelijk ook andere procedures.
Tot slot heeft minister Bos beloofd volgende week
met een nieuw plan te komen voor een oplossing. Wie weet tovert hij nog een
konijn uit de hoge hoed.
Copyright (C) Algemeen
Dagblad