Nederlander ergert zich aan
reclames over leningen
AMSTERDAM (ANP-AFX)
- Nederlanders ergeren zich massaal aan televisiereclames over leningen. Ruim 90
procent van alle Nederlanders noemt de leenreclames irritant en twee derde zapt
weg als een dergelijke commercial op tv komt. Laagopgeleiden hebben de minste
problemen met reclames over leningen.
Dat blijkt uit een onderzoek onder 531 Nederlanders
in opdracht van InterBank, een onderdeel van ABN Amro. Het onderzoek, dat
maandag werd gepubliceerd, leert dat meer dan de helft van de Nederlanders zegt
nooit een lening te zullen afsluiten met een kredietverstrekker die adverteert
via de televisie. De ondervraagden denken dat er informatie wordt verzwegen en
dat er addertjes onder het gras zitten.
Begin dit jaar is een nieuwe wet van kracht
geworden, waarin regels zijn vastgelegd voor reclames over leningen. Hoewel de
richtlijnen uit de Wet financiële dienstverlening (Wfd) in de meeste reclames
worden overgenomen, ziet twee derde van de Nederlanders geen verschil. Vier op
de vijf ondervraagden blijft erbij dat de commercials misleidend zijn.
© 1996-2006 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten
voorbehouden.