Belegger moet weten of AFM te vertrouwen
is
Publicatiedatum:
12/3/2003
Het Ahold-debacle is een nieuwe barst in het imago
van beursautoriteit AFM. Er wordt opgeroepen de toezichthouder meer macht te
geven. Zeker zo belangrijk is om hem transparanter te maken, vindt Pieter
Elshout
Verbazing alom, toen vorige week bleek dat Arthur
Docters van Leeuwen van de Autoriteit Financiële Markten vier dagen op het
nieuws heeft gezeten dat Ahold op de rand van faillissement balanceerde, voordat
beleggers het te horen kregen. Geen goede beurt voor de toezichthouder, die nu
kamervragen kan verwachten.
Het is niet voor het eerst dat de AFM onder vuur
komt. Zonder meteen te willen zeggen dat de beursautoriteit in alle gevallen
terecht de schuld krijgt, is de lijst van klachten over het zwakke financiële
toezicht lang. Een bloemlezing.
De belangenverstrengeling van beursanalisten is het
afgelopen jaar in de Verenigde Staten aan de schandpaal genageld. De AFM loopt
er achteraan. Het gemak waarmee analisten koopaanbevelingen afgaven werd de
afgelopen jaren ook in Nederland vaak genoeg aan de orde gesteld, maar de AFM
deed niets. Nadat in Amerika verschillende boosdoeners levenslang zijn
geschorst, doet de AFM nog niets. E-mails opvragen bij onder toezicht staande
instellingen, zoals in Amerika is gebeurd, heeft de AFM niet
gedaan.
Bestuurder Jacob Kaptijen toont zich sinds een
halfjaar overigens wel kritisch. Hij vraagt de banken openhartiger te zijn over
hun belangenconflicten, maar laat het tempo waarin dat gebeurt voorlopig aan hen
over.
De buitenwacht vraagt zich ook af wat de AFM de
afgelopen jaren heeft gedaan om beleggers op andere wijzen te beschermen.
Getuige de enorme stroom klachten van particuliere beleggers bij de zogenaamde
'klachtencommissie', is er de afgelopen jaren veel misgegaan in de financiële
sector. Effectenhuizen worden door beleggers aangesproken op fouten in de
uitvoering van beheerscontracten, vanwege commissiejagen in
vrijehandportefeuilles en beleggingsfondsen, vanwege slechte en opdringerige
adviezen en vanwege fouten in de uitvoering van orders. Veel fouten wijzen op
hetzelfde euvel: ondeskundige adviseurs en zwakke administratie.
Had de toezichthouder dat niet kunnen weten en wat
doet hij eraan nu hij het wel weet? Als aan de hand van persberichten al valt
vast te stellen dat de AFM iets heeft gedaan, betreft het een paar zeer kleine
partijtjes, nooit de grote spelers. Uitzonderingen zijn technische correcties
bij ABN Amro voor de World Online-transactie en bij Fortis voor de
toewijzingsprocedure van Via Networks. Daar hebben klagende beleggers echter
voorzover bekend nauwelijks houvast aan gehad.
Als de toezichthouder het beleggend publiek ergens
een plezier mee had gedaan, dan was het wel met het aanpakken van effectenlease,
waaronder Legiolease. AFM was zich van de risico's voor beleggers terdege
bewust. Zij waarschuwde beleggers in 2001 nadat grondig onderzoek is gedaan naar
de beloofde rendementen. De kritische aanpak is goed, maar een sterke
toezichthouder zou Aegonen later Dexia hebben gedwongen om dat product op te
doeken of om betere voorlichting over verwachte rendementen te eisen. Ook hier
geldt weer dat de AFM achteraf nogsteeds niet veel actie
onderneemt.
De AFM zei vorig jaar het specifieke onderzoek naar
Dexia binnen een paar maanden afgerond te zullen hebben. Maar toen het
vergrootglas werd gelegd op Dexia /Legio/Labouchere bleek het te wemelen van
tekortkomingen in de zorgplicht. De toezichthouder is verwikkeld in een
procedure die waarschijnlijk nog jaren duurt. Ook hier is het gevolg dat de
particuliere belegger weinig houvast krijgt om bij Dexia verhaal te
halen.
De AFM maakt ook geen indruk als het gaat om wat
zijzelf bestempelt als de zwaarste vergrijpen op de financiële markten: handel
met voorkennis. Het is al ruim drie jaar geleden dat de rechter een zaak kreeg
voorgelegd. Oud-Philips-topman Cor Boonstra verkeert bijvoorbeeld nu al jaren in
onzekerheid.
Broodnodige jurisprudentie blijft uit
Kritiek op de AFM is gemakkelijk te geven. Het
verweer van de toezichthouder is tweeledig. In de eerste plaats zouden zijn
bevoegdheden vaak onvoldoende zijn, hoge boetes kan de AFM niet opleggen.
Daarnaast heeft het publiek in haar ogen een sterke eigen verantwoordelijkheid.
Volgens de AFM staan beleggers met klachten vaak bij de verkeerde
deur.
In plaats van de AFM moet de wetgever worden
aangesproken, of de beurs, of de Nederlandsche Bank, of het Openbaar Ministerie,
of de Klachtencommissie. De AFM wijst vaak met de vinger. De gewone belegger zal
dat zien als het afschuiven van verantwoordelijkheden. Als de AFM had gewild,
had zij ook zonder expliciet mandaat Legiolease tot de orde kunnen roepen. Naast
formele machtsmiddelen heeft een toezichthouder ook veel informele
middelen.
Puur legalistisch bezien heeft de AFM echter gelijk
als zij zich verschuilt achter de beperkte bevoegdheden. Zonder
opsporingsbevoegdheden kan de AFM nooit de invallen doen die de SEC wel doet.
Veel van wat van de AFM wordt verwacht, zou eigenlijk door het Openbaar
Ministerie gedaan moeten worden of door de Fiod.
Het tweede verweer van de AFM is dat het publiek
vaak ten onrechte gelooft dat de toezichthouder op zijn handen zit. Veel van wat
er gebeurt blijft buiten het zicht vanwege de wettelijke geheimhoudingsplicht.
De toezichthouder blijkt doodsbenauwd voor rechtszaken. Waar die plicht begint
en waar die ophoudt, is overigens niet altijd even duidelijk.
Maar het is ook een argument dat dankbaar wordt
gebruikt om vragen af te wimpelen. Docters van Leeuwen is geen
publiciteitstijger. Hij voelt zich op zijn gemak in achterkamertjes. Dat hij het
publiek zelfs met beperkte machtsmiddelen ook op andere manieren kan beschermen
door vanaf de kansel de vinger te heffen en discussies aan te zwengelen, is aan
ambtenaar Docters niet besteed.
Als de politiek het eerste verweer van de AFM
serieus neemt, lijkt een gepaste reactie om de geplande verandering van de
toezichtstructuur versneld door te voeren. Deze is nu te versnipperd, hetgeen
leidt tot kinnesinne en slechte communicatie. De AFM lijkt - ondanks de
ogenschijnlijk zwakke prestaties van de afgelopen jaren - een logisch orgaan om
die grotere macht bij onder te brengen.
Laat de politiek zo snel mogelijk ook het tweede
punt adresseren dat Docters naar voren brengt: de AFM behoeft nodig meer
transparantie. In de eerste plaats omdat de geheimhoudingsplicht blijkbaar een
grote oorzaak is van de imagoschade die deze instelling oploopt, terwijl de AFM
juist bedoeld is om vertrouwen te creëren in financiële markten. In de tweede
plaats omdat openbare sancties of waarschuwingen een nuttige functie hebben bij
het voorkomen en bestraffen van misstanden, evenals bij de educatie van het
publiek.
Uiteindelijk zal openheid leiden tot een groter
vertrouwen in de financiële sector, niet een kleiner. In de derde plaats omdat
de financiële sector er zelf baat bij heeft. Uitspraken van de toezichthouder
dienen als nuttige jurisprudentie, die anderen aangeeft waar de grenzen liggen.
En tot slot is transparantie hoognodig omdat het publiek recht heeft om te weten
of Docters van Leeuwen werkelijk op zijn handen zit, of dat het alleen maar zo
lijkt.
Pieter Elshout is correspondent van Het Financieele
Dagblad in Londen.
Copyright (c) 2003 Het Financieele
Dagblad