Schadeclaims dreigen voor huisnotarissen
DSB Bank
door Martijn
Koolhoven
HEERHUGOWAARD - Naar aanleiding van het
debacle bij de DSB Bank dreigt er ook een miljoenenclaim voor de notariskantoren
die op basis van exclusiviteit jarenlang de honderdduizenden omstreden aktes
voor DSB Bank-cliënten lieten passeren.
Gedupeerde klanten van de DSB Bank kunnen ook de
betrokken notariskantoren aansprakelijk gaan stellen. Huisnotaris van de DSB
Bank is Actus Notarissen in Heerhugowaard.
Dit notariskantoor heeft jarenlang als een soort
'hoofdaannemer' gefungeerd voor de bank van Dirk Scheringa. Actus Notarissen
verdeelde het werk onder circa twintig notariskantoren in het land. Zowel met de
DSB Bank als met deze kantoren waren daarvoor financiële afspraken gemaakt.
"Mensen zitten opgescheept met veel te hoge
hypotheken en zijn gedwongen tot executieverkopen. Notariskantoren hebben een
verantwoordelijkheid en hebben mogelijk hun zorgplicht verzaakt", aldus bronnen.
Binnen de beroepsgroep, de Koninklijke Notariële
Beroepsorganisatie (KNB), heeft een discussie gespeeld over de vraag in hoeverre
Actus Notarissen, evenals de circa twintig "onderaannemers", nog onafhankelijk
kon opereren. De financiële afhankelijkheid van opdrachtgever DSB Bank was voor
de meeste notarissen erg groot geworden. Bovendien onderhield Actus Notarissen
de contacten met de DSB Bank en hielden de 'onderaannemers' zich slechts bezig
met het passeren van de aktes.
"Ze grepen de DSB Bank aan om het voortbestaan van
het eigen kantoor veilig te stellen", zo meldt een betrokken notaris, die acht
jaar lang voor één van de 'onderaannemers' van Actus Notarissen werkte. Met
relatief weinig werk was er toch leuk te verdienen. Gemiddeld waren we circa
tien minuten met een DSB-akte bezig en tot een paar jaar geleden ontvingen we
daarvoor nog een vergoeding van €1100 per akte. Er waren jaren bij dat we met
ons kantoor meer dan duizend aktes voor DSB-klanten passeerden."
Overigens zijn deze vergoedingen de afgelopen jaren
drastisch verlaagd, waardoor een aantal notariskantoren is afgehaakt. Een andere
notaris meldt dat er binnen zijn kantoor regelmatig vragen werden gesteld over
de financiële afhankelijkheid van de lucratieve DSB-opdrachten, die op gespannen
voet stond met de onafhankelijke rol en de zorgplicht van de notaris. Daar kwam
nog bij dat het gros van de DSB-klanten 'de minder beletterden' van Nederland
zijn.
In een reactie bevestigt woordvoerder Hans
Oosterhuis van Actus Notarissen dat er jarenlang sprake is geweest van
exclusiviteits- en prijsafspraken met de DSB Bank. Volgens Oosterhuis is aan dit
speciale 'arrangement' in 2006 een einde gekomen. Het werk voor de DSB Bank is
daarna wel doorgegaan. Oosterhuis bestrijdt dat de onafhankelijkheid of
zorgplicht van de notarissen in het geding zijn geweest. "De
verantwoordelijkheid bleef bij de passerend notaris en wij troffen ook met
andere partijen arrangementen."
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.