Woekerpolisklanten dreigen bezwaarrecht te
verliezen
door NATASJA DE GROOT
AMSTERDAM – Miljoenen Nederlanders dreigen
hun claimrechten te verliezen als zij niet nog dit jaar een klacht over hun
woekerpolis bij hun verzekeraar neerleggen. Stichting Verliespolis luidt
hierover de noodklok. Tot nu toe hebben slechts enkele tienduizenden consumenten
een zogeheten stuitingsbrief gestuurd. Er zijn in Nederland ruim 7 miljoen
beleggingsverzekeringen verkocht, waarvan zeker 2,5 miljoen woekerpolissen.
Als consumenten geen actie ondernemen, verjaren hun
vorderingen volgens de wet uiterlijk na vijf jaar. „Juist omdat de
woekerpolisaffaire in 2006 nadrukkelijk in de publiciteit kwam en iedereen er
sinds die tijd kennis van heeft kunnen nemen, is het van belang om uiterlijk
voor het eind van dit jaar een brief te sturen om te voorkomen dat de klacht
verjaart”, aldus bestuurder Errol Keyner van de Stichting
Verliespolis.
Alleen als er bezwaar is aangetekend, kan een
woekerpolishouder de verzekeraar en/of tussenpersoon later nog aansprakelijk
stellen en eventueel een individuele juridische procedure starten. „Mocht er
over een paar jaar jurisprudentie liggen of verzekeraars besluiten voor de groep
die het meeste lawaai maakt een extra regeling te treffen, dan kan iemand die
nooit iets van zich heeft laten horen daar geen aanspraak meer op maken. Hij
heeft dan zijn rechten verspeeld. Daarom moeten mensen nú hun recht op een
mogelijk hogere vergoeding veiligstellen”, waarschuwt Keyner.
Op de internetsite van Stichting Verliespolis kan
iedereen kosteloos een stuitingsbrief downloaden. De brief is niet alleen voor
consumenten die nog een woekerpolis hebben, maar ook voor huishoudens die hun
polis al hebben afgekocht. Keyner: „Het invullen kost wat moeite, maar het kan
zeer lonend zijn. Een stuiting geldt voor maximaal vijf jaar. Dus wie in 2006
een brief heeft gestuurd aan zijn verzekeraar en tussenpersoon, zal dat dit jaar
moeten herhalen.”
Stichting Verliespolis en Stichting
WoekerpolisClaim hebben alleen met een aantal grote verzekeraars een akkoord
gesloten om de te hoge kosten te compenseren. Klachten over misleiding,
schending van de zorgplicht, wanprestatie of onrechtmatig handelen door
verzekeraar of tussenpersoon zijn daarin niet meegenomen.
Kapé Breukelaar, adviseur van Stichting Koersplan
De Weg Kwijt, juicht de oproep dan ook toe. „Het is verbazingwekkend hoe laks
mensen zijn. Zij denken dat het wel wordt opgelost, dat de verzekeraar met een
voorstel komt en dat ze dan alsnog bezwaar kunnen aantekenen. Ze komen straks
van een koude kermis thuis.”
Het Verbond van Verzekeraars zegt dat met de
compensatieakkoorden een goede oplossing wordt geboden voor de te hoge kosten en
dat het geen reden ziet om zelf klanten te wijzen op de
verjaringstermijn.
© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke
Media B.V., Amsterdam.