Eerlijk Aegon
Sinds de crisis zetten bedrijven de klant weer
centraal. Ik hoor u denken: ’Alsof dat iets bijzonders is.’ Maar het gaat om het
idee, denk ik dan maar. Ook Aegon vond de tijd rijp voor de reclamecampagne
’eerlijk over later’. Over ons pensioen. Een gewaagde stap, want eerlijk is niet
de eerste karaktereigenschap die je deze verzekeraar toerekent. Het blazoen is
onder meer door de verkoop van aandelenleaseproducten danig besmeurd.
Honderdduizenden Nederlanders zijn het schip ingegaan met deze risicovolle
combinatie van beleggen en lenen.
Goed,
er is een compensatieregeling, maar die is mager en velen hebben het gevoel
bedonderd te zijn. Uit de ’fanmail’ die we door de jaren heen op de redactie
over Aegon ontvingen, kan ik met goed fatsoen niet citeren.
Aegon is ook een van de grootste
verkopers van beleggingsverzekeringen: woekerpolissen. Verzekeraars hebben
hiervoor jarenlang te hoge kosten in rekening gebracht. Afgelopen week omarmde
Aegon het schikkingsvoorstel van Ombudsman Wabeke, dat de kosten maximeert.
Aegon gaat naar eigen zeggen zelfs dieper door de knieën dan dat voorstel.
Ronkende taal, maar nergens heb ik gelezen dat er een rechterlijk vonnis ligt
dat nóg veel verder gaat dan de lauwwarme oplossing die Wabeke biedt. Voor
Koersplan, de belangrijkste woekerpolis die Aegon heeft verkocht, heeft een
rechter in mei besloten dat 85% van de premies voor de interne
overlijdensdekking moet worden terugbetaald. En juist in die overlijdensdekking
– glansrijk genegeerd door Wabeke – zitten de meeste kosten. Natuurlijk is Aegon
in deze collectieve zaak in hoger beroep gegaan. De standaardreactie, helaas ook
in individuele zaken waar één klant moet opboksen tegen het arsenaal aan
advocaten dat Aegon kan inzetten. Ook als gedupeerdenclub ’Koersplan de weg
kwijt’ het hoger beroep wint, vrees ik dat veel klanten zelf hun recht moeten
halen. Een stuitend schouwspel. Eerlijk over later? Laat Aegon maar eens eerlijk
over vroeger worden. Met een genereuze compensatieregeling. Ook beter voor
Aegon, want een bedrijf dat niet voor zijn klanten vecht maar ertegen, heeft het
niet begrepen.
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.