Stichting Hypotheekleed in de clinch met DSB Bank
 
Het conflict tussen DSB Bank en de Stichting Hypotheekleed is verscherpt. De stichting en enkele tussenpersonen beschuldigen DSB Bank ervan systematisch te hoge hypotheken te verstrekken. DSB Bank wil dat de stichting met meer voorbeelden over de brug komt. Vandaag praten de stichting en DSB over een zevental dossiers.
 
Volgens de Stichting Hypotheekleed, Pieter Lijesen van de Nationale Hypotheekpas en hypotheekadviseur Jelle Hendrickx heeft DSB Bank van Dirk Scheringa ten minste honderd klanten een niet passende hypotheek verkocht. Hendrickx: ‘Bij de hypotheken zitten koopsommen voor een levensverzekering. Die koopsommen zijn opgeteld bij de schuld. De rente die daarvoor moet worden betaald, is niet aftrekbaar.’
 
Volgens de critici blijkt pas na een aantal jaren dat het slechte hypotheken zijn. In het begin zijn de maandlasten vaak laag. ‘Het zijn hypotheken met stijgende maandlasten en dure meegefinancierde verzekeringen’, zegt Hendrickx. ‘Er zitten schrijnende gevallen bij. Sommigen hebben te weinig inkomen en een onderpand waarvan de waarde te laag is voor de lening. Als klanten niet kunnen betalen, schakelt DSB het eigen incassobureau in. Dat legt beslag op een deel van het loon, zodat DSB zijn geld krijgt en andere schuldeisers het nakijken hebben.’
 
DSB Bank zegt niet te kunnen reageren op de beschuldigingen omdat de stichting de dossiers niet doorgeeft. ‘We willen zelf kunnen zien of de klachten kloppen. Als we fouten hebben gemaakt, zullen we die oplossen’, zegt Klaas Wilting, woordvoerder van DSB. ‘We hebben vijftien adviseurs klaarzitten om de dossiers te onderzoeken.’
 
Hendrickx vindt de haast van DSB Bank vreemd. ‘Eerst negeren ze klachten en nu willen ze opeens al onze dossiers. Dat is niet zo eenvoudig. We moeten eerst toestemming vragen aan onze relaties. We willen eerst zien dat ze serieuze oplossingen bieden voor enkele van onze relaties. DSB heeft zeven dossiers waar ze zo mee aan de slag kunnen.’
 
‘Uitermate teleurstellend’, noemt Wilting van DSB de gang van zaken. ‘De stichting heeft beloofd met dossiers te komen. Zij maken ons zwart terwijl we ons niet kunnen verdedigen. We weten niet of de klachten kloppen. Het kan ook zijn dat klanten denken dat er iets niet klopt of dat ze bij andere banken geld hebben geleend en daardoor in de problemen zijn gekomen.’ De stichting ontkent te hebben beloofd de dossiers te overhandigen.
 
Ook de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft haar pijlen gericht op DSB. De AFM onderzoekt een aantal klachten over DSB. Dirk Scheringa, de oprichter, baas en eigenaar van DSB, zei onlangs dat de AFM slechts zes zaken onder de loep neemt. Hans Hoogervorst, voorzitter van de AFM, liet gisteren weten dat het in elk geval om meer zaken gaat. Het exacte aantal wilde hij niet kwijt. Uit onderzoek van de AFM blijkt dat in het algemeen een op de vijf hypotheekadviezen niet deugt.
 
De Stichting Hypotheekleed verzamelt niet alleen hypotheekproblemen van DSB-klanten, maar ook van andere aanbieders. Het gaat om hypotheken die circa zes jaar geleden zijn afgesloten en waarvan de rentevaste periode binnenkort afloopt. De stichting verwacht dat tienduizenden huizenbezitters in de financiële problemen komen als gevolg van de hogere rentelasten.
 
(c) de Volkskrant