Stichting Hypotheekleed in de
clinch met DSB Bank
Het conflict tussen DSB Bank en de Stichting
Hypotheekleed is verscherpt. De stichting en enkele tussenpersonen beschuldigen
DSB Bank ervan systematisch te hoge hypotheken te verstrekken. DSB Bank wil dat
de stichting met meer voorbeelden over de brug komt. Vandaag praten de stichting
en DSB over een zevental dossiers.
Volgens de Stichting Hypotheekleed, Pieter Lijesen
van de Nationale Hypotheekpas en hypotheekadviseur Jelle Hendrickx heeft DSB
Bank van Dirk Scheringa ten minste honderd klanten een niet passende hypotheek
verkocht. Hendrickx: ‘Bij de hypotheken zitten koopsommen voor een
levensverzekering. Die koopsommen zijn opgeteld bij de schuld. De rente die
daarvoor moet worden betaald, is niet aftrekbaar.’
Volgens de critici blijkt pas na een aantal jaren
dat het slechte hypotheken zijn. In het begin zijn de maandlasten vaak laag.
‘Het zijn hypotheken met stijgende maandlasten en dure meegefinancierde
verzekeringen’, zegt Hendrickx. ‘Er zitten schrijnende gevallen bij. Sommigen
hebben te weinig inkomen en een onderpand waarvan de waarde te laag is voor de
lening. Als klanten niet kunnen betalen, schakelt DSB het eigen incassobureau
in. Dat legt beslag op een deel van het loon, zodat DSB zijn geld krijgt en
andere schuldeisers het nakijken hebben.’
DSB Bank zegt niet te kunnen reageren op de
beschuldigingen omdat de stichting de dossiers niet doorgeeft. ‘We willen zelf
kunnen zien of de klachten kloppen. Als we fouten hebben gemaakt, zullen we die
oplossen’, zegt Klaas Wilting, woordvoerder van DSB. ‘We hebben vijftien
adviseurs klaarzitten om de dossiers te onderzoeken.’
Hendrickx vindt de haast van DSB Bank vreemd.
‘Eerst negeren ze klachten en nu willen ze opeens al onze dossiers. Dat is niet
zo eenvoudig. We moeten eerst toestemming vragen aan onze relaties. We willen
eerst zien dat ze serieuze oplossingen bieden voor enkele van onze relaties. DSB
heeft zeven dossiers waar ze zo mee aan de slag kunnen.’
‘Uitermate teleurstellend’, noemt Wilting van DSB
de gang van zaken. ‘De stichting heeft beloofd met dossiers te komen. Zij maken
ons zwart terwijl we ons niet kunnen verdedigen. We weten niet of de klachten
kloppen. Het kan ook zijn dat klanten denken dat er iets niet klopt of dat ze
bij andere banken geld hebben geleend en daardoor in de problemen zijn gekomen.’
De stichting ontkent te hebben beloofd de dossiers te overhandigen.
Ook de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft
haar pijlen gericht op DSB. De AFM onderzoekt een aantal klachten over DSB. Dirk
Scheringa, de oprichter, baas en eigenaar van DSB, zei onlangs dat de AFM
slechts zes zaken onder de loep neemt. Hans Hoogervorst, voorzitter van de AFM,
liet gisteren weten dat het in elk geval om meer zaken gaat. Het exacte aantal
wilde hij niet kwijt. Uit onderzoek van de AFM blijkt dat in het algemeen een op
de vijf hypotheekadviezen niet deugt.
De Stichting Hypotheekleed verzamelt niet alleen
hypotheekproblemen van DSB-klanten, maar ook van andere aanbieders. Het gaat om
hypotheken die circa zes jaar geleden zijn afgesloten en waarvan de rentevaste
periode binnenkort afloopt. De stichting verwacht dat tienduizenden
huizenbezitters in de financiële problemen komen als gevolg van de hogere
rentelasten.