Miljarden compensatie extra voor
woekerpolis
GEHEIME GESPREKKEN AFBETALEN
KOSTEN
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM – Verzekeraars zijn voor
compensatie van gedupeerden met een ’woekerpolis’ €5,5 miljard kwijt. De schade
leek aanvankelijk €2 miljard. Dat verschil is op te maken nadat Nationale
Nederlanden de meest recente aanbeveling van ombudsman Jan Wolter Wabeke
accepteerde. De stichting Woeker Polis Claim eist meer. „Verzekeraars hebben
stortingen van klanten gekannibaliseerd, zonder dit klanten te melden.”
Verzekeraars en de claimstichtingen blijken, na felle ruzie, achter de schermen
over afbetaling te praten.
„De stap
van Nationale Nederlanden is een trendbreuk”, zegt secretaris Guido Kruithof van
de stichting, die 75.000 vermeende gedupeerden van de beleggingspolissen
vertegenwoordigt. Nationale Nederlanden stopt met Flexibel Verzekerd Beleggen.
Die ’woekerpolis’ beslaat volgens de woordvoerder verreweg de hele productie aan
beleggingsverzekeringen. De ING-dochter geeft aan zich aan de aanbeveling van
Jan Wolter Wabeke te houden.
Die meldde
onlangs dat verzekeraars niet meer dan 2,5% aan kosten in rekening mogen
brengen. Berekenden verzekeraars 6% aan kosten per polis, dan krijgt de klant
3,5% terug.
Tot voor kort gingen
verzekeraars echter van 3,5% uit, zodat de polishouder in hetzelfde
rekenvoorbeeld 2,5% terug krijgt. Op 6,5 miljoen verstrekte polissen moeten de
assuradeurs niet €2 miljard, maar €5,5 miljard aan hun klanten terugbetalen.
Aegon schaart zich openlijk achter de
Wabeke-norm en onderhandelt met de stichting Verliespolis over een oplossing.
Ook Fortis is in gesprek. SNS Reaal zegt „niet met beleggingsverzekeringen te
stoppen”, maar wel de kosten en polisinformatie volgens Wabekes suggesties te
verbeteren.
„Met deze kostenreparatie
zijn de problemen echter niet opgelost”, zegt Kruithof. Het ’kannibaliseren’ van
de premiepot zorgt voor minstens zoveel schade. De premie voor de mee verkochte
overlijdensrisicoverzekering bij een beleggingshypotheek wordt in sommige
producten uit de polis gefinancierd. In slechte beursjaren waren deze kosten
hoger dan de polis opbracht.
Kruithof: „Verzekeraars hebben geld onttrokken uit
stortingen die klanten bij aanvang hadden gedaan. Dat kannibaliseren gebeurde
zonder dat klanten daarover werden geďnformeerd. Dat hadden zij moeten melden.
Die mensen komen helemaal niet uit de financiële problemen. Dat geld van het
kannibaliseren moet ook terug.” Daarmee komen de kosten miljarden hoger te
liggen.
De stap van Nationale
Nederlanden geldt voor nieuwe polissen. Over de oude producten blijkt het
Verbond van Verzekeraars in gesprek met twee claimstichtingen, Verliespolis en
Woeker Polis Claim. Vorige maand vroeg het Verbond toestemming van de
Nederlandse Mededingingautoriteit (NMa) om namens alle verzekeraars te kunnen
onderhandelen. Pal daarna werd Nationale Nederlanden voor de rechter gedaagd
door Woeker Polis Claim en verbraken alle verzekeraars het contact.
Uit een briefwisseling tussen het
Verbond van Verzekeraars en de stichtingen blijkt dat afgelopen weken toch weer
is gesproken over de miljardenclaim. „Onderhandelen per polis is het nog niet”,
aldus een bron. „Nu Nationale Nederlanden als grootste over de dam is, moéten de
andere volgen. Iedereen zit naar elkaar te kijken”, aldus een andere betrokkene.
Het Verbond van Verzekeraars en
Verliespolis geven geen commentaar.
© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.