Dreun voor Aegon in uitspraak Hof over
Koersplan-polis
door Natasja de Groot
AMSTERDAM - Aegon heeft zijn klanten met een woekerpolis
misleid door de premie van de overlijdensrisicoverzekering te verzwijgen. De
verzekeraar zal zo’n 20.000 klanten die aangesloten zijn bij de Stichting
Koersplan De Weg Kwijt moeten compenseren. Dat heeft het Gerechtshof Arnhem
zojuist beslist.
Volgens het Hof had de verzekeraar de plicht om
haar klanten expliciet de hoogte van de overlijdensrisicopremie mee te delen.
Dit had Aegon verzwegen. Het Hof spreekt van misleiding. Aegon zal de klanten nu
85% van overlijdensrisicopremie moeten terugbetalen. Dat zou volgens financieel
adviseur Kapé Breukelaar neerkomen op uitkering van een bedrag van 800 miljoen
tot 1 miljard euro.
Aegon en Stichting Koersplan De Weg Kwijt voeren al
jarenlang een juridisch gevecht om de zogeheten Koersplan-polis. Dit
beleggingsproduct, in feite de eerste woekerpolis die door de mand viel, kwam in
1987 op de markt. Met het vooruitzicht van een aantrekkelijk eindkapitaal wist
Aegons dochter Spaarbeleg bijna 700.000 polissen te verkopen. Tijdens de
aandelencrisis in 2001 bleek echter dat zo'n 25% van de inleg opging aan een
overlijdensrisicoverzekering. Gedupeerden waren hier niet van op de hoogte.
In mei 2009 kwam de Utrechtse rechtbank al tot een
eindvonnis dat verzekeraar Aegon het beleggingsproduct moest repareren.
Hiertegen ging de verzekeraar in hoger beroep. Overigens was er volgens de
rechtbank geen sprake van misleiding van klanten, zoals het Hof nu wél heeft
uitgesproken. De uitspraak is overigens de eerste in hoger beroep. Deze kan
grote gevolgen hebben voor verzekeraars én miljoenen huishoudens met een
woekerpolis.
© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke
Media B.V., Amsterdam