AFM komt met nieuwe bijsluiter
voor bankzaken
Van onze verslaggever
Merijn Rengers
AMSTERDAM - Zijn
voorganger werd door banken én klanten beschimpt en door niemand gelezen. Dat
moet de nieuwe financiële bijsluiter, die consumenten vanaf begin volgend jaar
waarschuwt voor de addertjes onder het gras bij hypotheken en
beleggingsproducten, bespaard blijven.
Echt swingend wordt
de bijsluiter niet, blijkt uit de drukproeven die toezichthouder AFM heeft
vrijgegeven. Het blijft een redelijk droge opsomming van kosten, mogelijke
rendementen en risico’s. Maar de presentatie van de getallenbrei is wel stukken
beter dan in het verleden.
Zo torst in de nieuwe bijsluiter een klein mannetje
de kersverse AFM-risicometer op de rug. Die geeft aan hoe riskant het product is
dat de klant overweegt aan te schaffen. Bij een riskant product bezwijkt het
risico-mannetje bijna aan het gewicht dat hij torst.
Ook levert de AFM vanaf begin volgend jaar aan alle
banken, verzekeraars en beleggingsmaatschappijen een door de toezichthouder
ingesproken geluidsfragment. Dat moet verplicht bij elke reclame voor een
financieel product worden afgespeeld. Reclamemakers mogen van de toezichthouder
niet sollen met dit fragment. Elke bankreclame wordt straks dus besloten met de
mededeling: ‘Loop geen onnodig risico. Lees de financiële bijsluiter. Daarin
staat dat het risico van dit product vrij groot is.’
‘Nu wordt de waarschuwing vaak aan het eind van het
spotje heel snel afgeraffeld, waardoor de duidelijkheid afneemt’, zegt een
woordvoerder van de AFM. ‘Dat mag straks niet meer.’
© de
Volkskrant