Ruzie over verstopte levensverzekering
Reportage  Van onze verslaggever Frank van Alphen
 
Utrecht - Spaarbeleg verzweeg gegevens bij de Koersplannen die de verzekeraar verkocht, zeggen gedupeerden. Ze willen schadevergoeding.
 
‘Ik had helemaal geen levensverzekering nodig’, zegt Harrie Northausen (62), eigenaar van een kapsalon in Ermelo. ‘Mijn boekhouder zei dat ik met Koersplan een kapitaaltje voor mijn pensioen kon sparen. Mijn verzekeringen had ik al geregeld. Bovendien heb ik een eigen huis dat bijna is afbetaald.’
 
Horthausen is een van de ruim zeventig Koersplan-deelnemers die dinsdagmiddag zijn afgereisd naar het gerechtshof in Utrecht. Daar mochten de advocaten van Stichting Koersplandewegkwijt enerzijds en Aegon-dochter Spaarbeleg anderzijds hun laatste pleidooien houden. De Stichting vertegenwoordigt ongeveer tienduizend teleurgestelde particulieren die jaren geld hebben ingelegd in Koersplan, een beleggingsverzekering waarvan er in de jaren negentig 600 duizend zijn verkocht. Spaarbeleg is de maker en verkoper van dit financiële product.
 
Kern van de zaak is de vraag of de Koersplan-klanten konden vermoeden dat ze niet alleen belegden, maar ook een levensverzekering afsloten. En dat de premie voor die overlijdensrisicoverzekering door Spaarbeleg werd ingehouden op de inleg. De premie van die verzekering varieerde van 15 tot 30 procent van de inleg en slaat daarom een flinke deuk in het rendement.
 
‘Die beleggers proberen de tegenvallende beleggingsresultaten te compenseren door nu te zeggen dat ze niet wisten dat ze een verzekering afsloten. De eisers zijn de weg kwijt’, is het oordeel van Willem van Baren, de advocaat van Spaarbeleg.
 
Zijn opmerking veroorzaakt besmuikt gemor in de zaal. De rechter vraagt de aanwezigen niet te veel instemming of afkeuring te laten blijken.
 
De Koersplan-klanten houden zich daar gedurende de ruim vier uur durende zitting redelijk aan. In de pauze bieden ze tegen elkaar op. ‘Ik moet nog drie jaar premie betalen.’ ‘Dan kom je beter uit dan ik. Ik heb afgekocht toen de beurs laag stond en hield 4 duizend euro minder over dan ik had ingelegd.’
 
Koersplan valt niets te verwijten, volgens Van Baren. ‘Dit is geen beleggen met geleend geld, waarbij mensen met een schuld blijven zitten. Het is geen woekerpolis. Bovendien is Spaarbeleg niet doof en blind voor klachten van klanten.’ In overleg met de Consumentenbond is de premie voor de omstreden levensverzekering enkele jaren geleden teruggeschroefd naar maximaal 15,3 procent.
 
Advocaat Erik Lutjens van de Stichting Koersplandewegkwijt, vindt dat niet ter zake doen. Dat de regels over de informatie bij financiële producten strenger zijn geworden, is volgens hem evenmin van belang. ‘Hoe die regels ook zijn: het moet duidelijk zijn wat je koopt. Anders is er geen overeenkomst’, aldus Lutjens. ‘De deelnemers zijn misleid. Ze wisten niet dat ze een levensverzekering afsloten en konden het ook niet weten. Kijk maar naar de folders en de andere documenten. Nergens staat iets over een verzekering. Als je heel goed je best doet, kun je het vinden in de algemene voorwaarden, maar die werden pas toegestuurd nadat je had getekend.’ Hij eist dat Spaarbeleg de premies als inleg herberekent en die uitkeert aan de deelnemers. De rechter doet 14 maart uitspraak.
 
(c) de Volkskrant

Klik hier om het pleidooi van Koersplandewegkwijt te lezen

Klik hier om het pleidooi van Spaarbeleg/Aegon te lezen