Shell claim (oliereserve kwestie)

Shell claim (oliereserve kwestie)

Berichtdoor alert » di 15 nov 2011 14:28

Deze week start de uitbetaling van de schikking die met Shell is bereikt als gevolg van de schade die beleggers hebben geleden door de herwaardering van de oliereserves in 2004. Het gaat in dit geval om de schikking van ruim 389 miljoen dollar die is bereikt met de belggers buiten de Verenigde Staten (daarnaast is er nog de andere (Amerikaanse-) schikking die inmiddels is afgerond). Zoals ik eerder heb gemeld is de schikking door het Gerechtshof A'dam op 29 mei 2009 algemeen verbindend verklaard. De tegemoetkoming zou gemiddeld ongeveer 9% van de erkende claim moeten bedragen. De vraag is nu natuurlijk wat Dexia gaat doen als juridisch eigenaar van de aandelen die in de periode 8 maart 1999 tot 17 maart 2004 op de beurs zijn gekocht (dit is althans de voorwaarde voor uitbetaling van de vergoeding) in relatie tot de leasecontracten waarin aandelen Koninklijke Olie (thans RDS) waren opgenomen (aangenomen natuurlijk dat er inderdaad door Dexia aandelen op de beurs zijn gekocht !!!; de relatie van bezit of aankopen van aandelen naar individuele klanten heeft men n.l. nooit kunnen aantonen). Voor de gedupeerden die een schikking met Dexia hebben getroffen of akkoord zijn gegaan met de Duisenbergregeling ziet het er echter somber uit. De uitkering verdwijnt dan waarschijnlijk in de inmiddels bodemloze put van Dexia.
Als er echter door gedupeerden gebruik is gemaakt van de opt-out regeling en de zaak tegen Dexia is niet geschikt dan zou er toch een uitkering (ook voor beëindigde contracten) moeten plaatsvinden. Opvallend is dat belangenbehartigers van gedupeerden (ik noem o.a. Leaseproces) zich in het geheel niet met dit soort schadegevallen (ik noem o.a. schadevergoedingen van Ahold en Unilever) bezighouden. Het is echter een zaak om in de gaten te houden en het lijkt mij niet onaardig om te zien hoe dit in de sinterklaastijd zal uitpakken.........
alert
 
Berichten: 12
Geregistreerd: do 5 maart 2009 14:42

Keer terug naar Dexia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron