Sprintplan

Sprintplan

Berichtdoor Piet » do 6 okt 2005 20:11

De vereniging Consument & Geldzaken is bezig met een rechtszaak tegen het Sprintplan van Spaarbeleg.
Meer informatie hierover op www.sprintplanclaim.nl

Al eerder zijn rechtszaken tegen het Sprintplan succesvol gevoerd.
Vandaag, 6 oktober 2005, was er een pleidooi bij de rechtbank in Utrecht.
De zitting was openbaar en dat was te merken.
Er waren totaal 57 (volgens de Telegraaf zelfs 74) aanwezigen in de rechtzaal en de emoties liepen regelmatig hoog op.
De rechter gaf zelfs sommige gedupeerden het woord om hun verhaal te vertellen.
Uiteraard was ook PAL aanwezig en heeft ook het woord gevoerd om sommige zaken te verduidelijken.
Ook de pers was ruimschoots aanwezig.
Al met al een interessante zitting waar nog lang over nagepraat werd.
De uitspraaak staat voor 23 november.

Groeten,
Piet
Laatst bijgewerkt door Piet op vr 7 okt 2005 15:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 6 okt 2005 20:15

Van www.rtlz.nl 6 oktober 2005

Aegon verzet zich tegen claim van beleggers Sprintplan
Aegon heeft zich voor de rechtbank in Utrecht verzet tegen een claim van de Vereniging Consument & Geldzaken, die namens 16.000 beleggers hun contracten in het aandelenleaseproduct Sprintplan terug laten draaien.


Dexia
De Vereniging Consument & Geldzaken is namens de gedupeerde beleggers in het aandelenleaseproduct Sprintplan naar de rechter gestapt, omdat ze vindt dat de schikking van Wim Duisenberg rond aandelenlease, niet voor hen opgaat.

Misleid
Volgens advocaat T. Hoekx zijn de ontevreden beleggers misleid door Spaarbeleg, het dochterbedrijf van Aegon dat Sprintplan verkocht. De uitleg van Spaarbeleg over de mogelijke winsten en de investeringen 'leidden tot verwarring en een onjuiste voorstelling van zaken'. Veel beleggers was voorgespiegeld dat ze in ieder geval hun belegde geld terug zouden krijgen, maar dat is niet het geval.

Papieren
Maar de belangrijkste klacht van de vereniging is dat Spaarbeleg niet de juiste papieren had om beleggingen met geleend geld te verkopen. Omdat Spaarbeleg niet over een vergunning beschikte om leningen te verstrekken, moeten de beleggingscontracten nietig worden verklaard, vindt de vereniging. Als dat gebeurt, krijgen de beleggers al hun geld terug.

Niet te vergelijken
Aegon weerspreekt dat zijn dochterbedrijf een vergunning nodig had om consumentenkrediet te mogen verstrekken. Advocaat B. van der Velden zei dat aandelenlease niet te vergelijken is met normaal consumentenkrediet, omdat de beleggers het geld niet in handen krijgen. De lening wordt meteen gebruikt om effecten te kopen. De rechtbank in Utrecht heeft dit voorjaar al geoordeeld dat de Wet consumentenkrediet niet van toepassing is op aandelenlease.

Ander proces
In een proces dat een andere groep beleggers in Sprintplan aanspande, heeft dezelfde rechtbank eind vorig jaar geconcludeerd dat Aegon de fout in is gegaan. Het concern heeft een wanprestatie geleverd en onrechtmatig gehandeld, oordeelden de rechters in december 2004.

Onjuiste informatie
Dochter Spaarbeleg is zijn zorgplicht naar de groep beleggers niet nagekomen en heeft hen niet juist geïnformeerd. Het concern heeft beroep aangetekend tegen het vonnis, dat impliceert dat beleggers eenvoudig de complete beleggingsovereenkomst kunnen terugdraaien.

Niet de bedoeling
"Zoals de rechtbank het nu heeft geformuleerd, lijken alle beleggers met een druk op de knop hun geld terug te kunnen krijgen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn", aldus het verzekeringsconcern.

Zorgplicht
Aegon verzette zich donderdag met hand en tand tegen de conclusies om te voorkomen dat de rechtbank in deze omvangrijke zaak tot een zelfde oordeel komt. Volgens advocaat Van der Velden moet Spaarbeleg niet te hard worden aangepakt op zijn zorgplicht, omdat Sprintplan zo in elkaar steekt dat beleggers nooit met een restschuld blijven zitten.

Krant
Hun kosten bestaan uit de rentebetalingen voor de lening, die zij vijf jaar lang moeten betalen. "Het is te vergelijken met een abonnement op een krant of voor telefonie." Hoewel de beleggers geen schuld hebben overgehouden aan Sprintplan, zijn velen ontevreden omdat ze hun investering kwijt zijn. Door een daling van de beurskoersen vanaf 2000 maakten zij geen winst.

Spaarpotje
"Deze mensen dachten zij hier een spaarpotje aan over zouden houden. Daarom vertrouwden ze hun studiekosten en pensioen eraan toe'', aldus Hoekx namens de beleggers. De rechtbank zal zich woensdag 23 november uitspreken over de eis van de ontevreden beleggers.

© RTLNieuws.nl
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 6 okt 2005 20:19

van www.dft.nl 6 oktober 2005

Aegon verzet zich tegen claim

AMSTERDAM (ANP) - "Zoals de rechtbank het nu heeft geformuleerd, lijken alle beleggers met een druk op de knop hun geld terug te kunnen krijgen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn." Met die woorden probeerde verzekeringsconcern Aegon donderdag te voorkomen dat de rechtbank in Utrecht ontevreden beleggers steunt.

Aegon verdedigde zich in Utrecht tegen een claim van de Vereniging Consument & Geldzaken. De vereniging wil namens 16.000 beleggers hun contracten in het aandelenleaseproduct Sprintplan terug laten draaien. Zij staan voor de rechtbank omdat ze vinden dat de schikking die wijlen Wim Duisenberg dit jaar bereikte in de rel rond aandelenlease, voor hen niet opgaat.

Advocaat T. Hoekx verkondigde dat de ontevreden beleggers zijn misleid door Spaarbeleg, het dochterbedrijf van Aegon dat Sprintplan verkocht. De wijze waarop Spaarbeleg uitleg gaf over de mogelijke winsten en de investeringen die consumenten moesten doen "leidden tot verwarring en een onjuiste voorstelling van zaken".

De belangrijkste klacht van de vereniging is echter dat Spaarbeleg niet de juiste papieren had om beleggingen met geleend geld aan de man te brengen. Omdat Spaarbeleg niet over een vergunning beschikte om leningen te verstrekken, moeten de beleggingscontracten volgens de vereniging nietig worden verklaard. Als dat gebeurt, krijgen de beleggers al hun geld terug.

Aegon weerspreekt dat zijn dochterbedrijf een vergunning nodig had om consumentenkrediet te mogen verstrekken. Advocaat B. van der Velden zei dat aandelenlease niet te vergelijken is met normaal consumentenkrediet, omdat de beleggers het geld niet in handen krijgen. De lening wordt meteen gebruikt om effecten te kopen. De rechtbank in Utrecht heeft dit voorjaar al geoordeeld dat de Wet consumentenkrediet niet van toepassing is op aandelenlease.

In een proces dat een andere groep beleggers in Sprintplan aanspande, heeft dezelfde rechtbank eind vorig jaar geconcludeerd dat Aegon de fout in is gegaan. Het concern heeft een wanprestatie geleverd en onrechtmatig gehandeld, oordeelden de rechters in december 2004. Dochter Spaarbeleg is zijn zorgplicht naar de groep beleggers niet nagekomen en heeft hen niet juist geïnformeerd. Het concern heeft beroep aangetekend tegen het vonnis, dat impliceert dat beleggers eenvoudig de complete beleggingsovereenkomst kunnen terugdraaien.

Aegon verzette zich donderdag met hand en tand tegen de conclusies om te voorkomen dat de rechtbank in deze omvangrijke zaak tot een zelfde oordeel komt. Volgens advocaat Van der Velden moet Spaarbeleg niet te hard worden aangepakt op zijn zorgplicht, omdat Sprintplan zo in elkaar steekt dat beleggers nooit met een restschuld blijven zitten. Hun kosten bestaan uit de rentebetalingen voor de lening, die zij vijf jaar lang moeten betalen. "Het is te vergelijken met een abonnement op een krant of voor telefonie."

Hoewel de beleggers geen schuld hebben overgehouden aan Sprintplan, zijn velen van hen ontevreden omdat hun investering geen rendement heeft opgeleverd. Door een daling van de beurskoersen vanaf 2000 maakten zij geen winst. "Deze mensen dachten zij hier een spaarpotje aan over zouden houden. Daarom vertrouwden ze hun studiekosten en pensioen eraan toe", aldus Hoekx namens de beleggers.

De rechtbank zal zich woensdag 23 november uitspreken over de eis van de ontevreden beleggers.

© 1996-2005 Dagblad De Telegraaf.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Verlagen maandbedrag

Berichtdoor willem » vr 28 okt 2005 19:41

Beste forum lezers,

Een vertegenwoordiger van Spaarbeleg heeft mij tel. benaderd en voorgesteld om mijn maandbedrag Sprintplan (~~ 70 Euro) te verlagen tot het minimum (46 Euri). "dat scheelt toch behoorlijk en heeft geen konsekwenties voor het garantie bedrag" zo is verteld.....

Komende week komt de vertegenwoordiger langs en zou het eventueel direct voor elkaar gemaakt kunnen worden....

Wat moet ik hier mee, m'n vertrouwen is niet bijster groot, ik begrijp dat in andere gevallen van verlaging maandbedrag er wel degelijk sprake bleek te zijn van het verliezen van het garantiebedrag met restschuld als gevolg.

Bovendien, breng ik mogelijk mijn positie bij een toekomstige rechtzaak van de Vereniging Consument & Geldzaken in gevaar door een dergelijke wijziging in het kontrakt??

Wie het weet mag het zeggen.

Groeten,
Willem
willem
 
Berichten: 5
Geregistreerd: vr 28 okt 2005 19:27

Berichtdoor pewi » vr 28 okt 2005 20:03

Willem,
Maak niet twee keer dezelfde fout.
Ik vermoed dat Aegon hierbij gaat eisen dat je af moet zien van juridische stappen. Bovendien heeft Aegon nog steeds geen WCK-vergunning. Zie:
http://www.afm.nl/marktpartijen/upl_documents/Wck_Register_050805.pdf
Aegon mag je dus helemaal geen contract aanbieden.
Als je zou in gaan op deze praktijken heb je straks een ilegaal product, waar je niets meer tegen kunt doen. Ik zou zeggen, niet doen en gewoon door gaan met procederen tegen spaarbeleg.
Misschien is het raadzaam om de AFM op de hoogte stellen van deze praktijken.
Succes pewi
pewi
 
Berichten: 167
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 21:00
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor bewijzenteover » za 29 okt 2005 20:30

Ja willem, pewi heeft hier volkomen gelijk in. Ga op geen enkel voorstel van dat gepeupel in. Het zijn vuile geslepen vossen welke terug komen als onkruid. Ze proberen met geslepen tong een ieder opnieuw in de val te lokken. Dus NOOIT MEER ergens op ingaan, maar voor de rechter met dat zootje. Bedenk; Eenmaal een boef, altijd een boef.
bewijzenteover
 

Berichtdoor willem » di 1 nov 2005 21:12

Hallo Pewi en Jac,
Dank voor jullie advies. Ik twijfelde toch al wat maar heb nu het geplande bezoek door de Spaarbeleg vertegenwoordiger geannuleerd.
Ben benieuwd wat procedures tegen Sprintplan (oa van Consument &Geldzaken op 23 nov. as)gaan opleveren. Zal vast wel een lange adem verhaal worden, maar zolang we nog ademen is dat geen probleem :lol:

Groeten,
Willem
willem
 
Berichten: 5
Geregistreerd: vr 28 okt 2005 19:27

Berichtdoor bewijzenteover » do 3 nov 2005 0:10

Ja willem,
We hebben inderdaad een lange adem nodig, maar zoals je al aangeeft; We blijven vele malen langer doorademen dan die oplichters. :D
Veevoer maken we van dat gepeupel. :wink:
Groet, Jac.
bewijzenteover
 

Berichtdoor justice man 007 » ma 14 nov 2005 1:25

Naar mijn weten vervalt je garantie bij het wijzigen van je maandbedrag, althans tenminste bij verlaging ervan.
Ik raad je ten stelligste af niet in te gaan op een dergelijk aanbod.
Lees je contract eens goed na, over verlaging/ verhoging c.q. algemene wijziging van je leasecontract m.b.t. de garantie dat je geen mogelijke restschuld hoeft bij te betalen.

Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt om niks meer aan je contract te wijzigen, bovendien is je contract toch nietig?
D.w.z. dat het nooit “echt” heeft bestaan en dat eventueel reeds gedane betalingen terugbetaald dienen te worden inclusief wettelijke rente.

Dus waarom nog iets wijzigen??

m.v.g. justice man
justice man 007
 
Berichten: 56
Geregistreerd: ma 29 aug 2005 20:34

Berichtdoor Trudy » vr 18 nov 2005 16:39

Naar mijn weten vervalt je garantie bij het wijzigen van je maandbedrag, althans tenminste bij verlaging ervan.


Dit is 100% zeker, bij verlagen van het maandbedrag vervalt de garantie, tenzij je schriftelijk meedeelt dat je je bedrag verlaagt naar het minimum (dacht dat dit € 50,00 is) en dat je geen restschuld wenst over te houden. Je ontvangt dan een bericht terug dat de garantie gehandhaafd blijft.

Doe je dit niet, dan vervalt je garantie bij het verlagen van het maandbedrag en ze maken je NIET wijzer door je hierop te attenderen......de boeven ! Met resultaat dat je een restschuld overhoudt.
Trudy
 

Berichtdoor Piet » wo 23 nov 2005 16:40

De uitspraak die op 23 november zou plaatsvinden is aangehouden tot 4 januari 2006.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor bewijzenteover » wo 30 nov 2005 22:57

Och ja Piet,
Dat de geslepen oplichters van aegon en dexia (zonder hoofdletters) telkens met hun kwijlende slijmende tongen uitstel vragen is bekent.
Maar daar laten wij ons niet van terughouden om dat gepeupel dubbel en dwars aan te pakken. Wat mij betreft is het complete oorlog tegen dat tuig.
Al moet ik het met mijn leven bekostigen, maar afslachten zal ik ze. :twisted:
Ons gezinsleven is toch al naar de godverdommenis.

Groeten, Jac. :wink:
bewijzenteover
 

Berichtdoor marjo » wo 30 nov 2005 23:03

beste Jac,

Alsjeblieft denk na voor je iets doet want dit is precies waar deze hufters op zitten te wachten opmerkingen over moord en doodslag brengen je niet dichter bij je doel, ik snap best dat je je zo voelt dat is bij mij hetzelfde maar ik heb ook dat gezin en dat is ook in jouw geval het allerbelangrijkste je zult samen elkaar steunend door deze hel heen moeten maar als je elkaar niet kunt steunen wordt het voor allebei nog vervelender en zwaarder dus schouders eronder en doorgaan als je contact wilt moet je gewoon gelijk effe terugschrijven dan praten we een keer misschien lucht dat op
marjo
marjo
 
Berichten: 47
Geregistreerd: do 18 aug 2005 12:40
Woonplaats: velserbroek

Berichtdoor bewijzenteover » za 3 dec 2005 22:24

marjo,
Het wordt hoog tijd dat die verstrengelde "clown in toga" en "die gearomatiseerde vis" het veld ruimen, anders worden ze geruimd.

Groeten, Jac. :wink:
bewijzenteover
 

Berichtdoor impact » za 3 dec 2005 23:10

Jac, je kunt jezelf beter iets matigen in je berichten. De inhoud daarvan zou door de instanties als opruiend kunnen worden betiteld. Wat bereik je ermee als je hiervoor vandaag of morgen wordt vastgezet?
impact
 

Volgende

Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron