door klant » za 7 nov 2009 15:45
Het schandaal van de woekerpolissen van de grote financials
Grimbert Rost van Tonningen
Tags: Aegon | Delta Lloyd | fortis | ING | NN | Rabo | schandalen grote financials | SNS Reaal | woekerpolissen
Uit verschillende websites (verliespolis.nl en woekerpolisclaim.nl) diepen wij wat materiaal op. Niet eens van consumentenclaim.nl - omdat dat vooral de kleine ‘vissen’ DSB en Afab betreft - en we ons vooral interesseren voor de grote jongens. Het is geen erelijst
Ze blijken allemaal te hebben meegedaan aan de roof op hun klanten, veel bestuurders zitten er nog alsof er niets is gebeurd. Hierna een samenvatting, waarbij met nadruk wordt gesteld dat deze lijst niet uitputtend is, zie websites. Het gaat om miljarden schade vóór 1 januari 2008 bij vaak niets vermoedende mensen. De zorgplicht die de concerns moesten uitoefenen werd met voeten getreden. Bij schrijnende gevallen werd de klant compleet kaal gestolen, met vaak totaal overbodige, dure producten en beloften die vaak niet klopten
Fortis
ASR Nederland (voorheen: Fortis Verzekeringen Nederland) heeft betrekking op alle beleggingsverzekeringen die zijn afgesloten door deze verzekeraars en hun rechtsvoorgangers. Het gaat hier om labels als Fortis ASR (voorheen: AMEV, Stad Rotterdam en Woudsend), Amersfoortse, Falcon Leven, Interlloyd en VSB Leven (hierna gezamenlijk te noemen: de Verzekeraars). Naast de Verzekeraars en WPC zijn ook de Vereniging Consument & Geldzaken (VCG), Stichting Verliespolis, Vereniging Eigen Huis (VEH) en Vereniging van Effectenbezitters (VEB) partij bij de regeling.
De regeling voorziet in een verdere beperking van de kosten van de beleggingsverzekeringen van de Verzekeraars. Te veel betaalde kosten plus het daarover misgelopen beleggingsrendement worden door de Verzekeraars aan de klant terugbetaald. Hiervoor stellen de Verzekeraars samen een bedrag van € 780 miljoen ter beschikking, inclusief een extra fonds van € 85 miljoen voor ’schrijnende gevallen’.
Rabo
OpMaat Hypotheek van Rabobank/Interpolis. Dit is een combinatie van een hypothecair krediet bij Rabobank en een beleggingsverzekering bij Interpolis, de OpMaat Verzekering. De Verzekering is bedoeld om op de einddatum het hypothecaire krediet af te lossen. Interpolis was tot 2005 een dochteronderneming van Rabobank.
De actie is vooral gericht tegen Rabobank. Hierbij gaat het om klanten met een OpMaat Verzekering waarbij een deel van de premie wordt gestort op een spaarrekening, de OpMaat Rekening, en de rest wordt belegd in fondsen van Robeco. Rabobank noemt dit de ‘Flexibele variant’. Tot december 2006 ontvingen klanten bij hun offerte een brochure van Rabobank waarin werd gesteld dat de OpMaat Rekening een gegarandeerd rendement heeft gelijk aan de inleg plus de jaarlijks daarover bijgeschreven rente. De rente is gelijk aan de hypotheekrente, in de meeste gevallen tussen 5,5% en 6,5% per jaar. Ook werd gesteld dat met de OpMaat Rekening geen vermogensrisico wordt gelopen. In december 2006 kwam Rabobank opeens met een nieuwe brochure, deze bevat echter heel andere informatie, waaruit blijkt dat de eerdere brochure niet klopt. De klant blijkt namelijk wel degelijk vermogensrisico’s te lopen
ING
Nationale-Nederlanden (NN), RVS en Postbank Verzekeringen - de regeling heeft betrekking op alle beleggingsverzekeringen die zijn afgesloten door deze verzekeraars. Naast de verzekeraars en WPC zijn ook de Vereniging Consument & Geldzaken (VCG), Stichting Verliespolis, Vereniging Eigen Huis (VEH) en Vereniging van Effectenbezitters (VEB) partij bij de regeling. De regeling voorziet in een verdere beperking van de kosten van de beleggingsverzekeringen van NN, RVS en Postbank Verzekeringen. Een deel van de betaalde kosten plus het daarover misgelopen beleggingsrendement wordt door deze verzekeraars aan de klant terugbetaald. Hiervoor stellen NN, RVS en Postbank samen een bedrag van € 365 miljoen ter beschikking, inclusief een extra fonds van € 70 miljoen voor ’schrijnende gevallen’. Hieruit worden in de eerste plaats de merkbare extra verliezen gecompenseerd die het gevolg zijn van de zgn. ‘hefboom’ en ‘inteer’ effecten die zich kunnen voordoen bij zgn. universal life polissen. Indien zelfs ná compensatie van een deel van de betaalde kosten én het eventuele hefboom/inteer verlies nog steeds sprake is van een aanzienlijk verlies als gevolg van de specifieke productkenmerken van de polis (niet het normale beleggingsrisico) kan de polishouder daarnaast nog een verzoek doen voor extra compensatie uit het schrijnende gevallen fonds.
Delta Lloyd
Alle beleggingsverzekeringen die zijn afgesloten door de werkmaatschappijen van DLG: Delta Lloyd Levensverzekering, OHRA, Erasmus en Nationaal Spaarfonds. Naast WPC en DLG zijn ook Stichting Verliespolis, Vereniging Eigen Huis (VEH) en Vereniging van Effectenbezitters (VEB) partij bij de regeling..
De regeling voorziet in een sterke verlaging van de kosten van de beleggingsverzekeringen van DLG met terugwerkende kracht. Te veel betaalde kosten plus het daarover misgelopen beleggingsrendement worden door DLG aan de klant terugbetaald. Naar verwachting leidt dit voor de klanten van DLG op einddatum tot een totaal kostenvoordeel van circa € 1 miljard.
Ook stelt DLG een extra fonds ter beschikking van € 30 miljoen. Hieruit worden verliezen gecompenseerd die het gevolg zijn van het ‘hefboom effect’ dat zich kan voordoen bij een bepaald type beleggingsverzekering, ‘univeral life polis’ genoemd. Binnen DLG gaat dit om de producten Delta Life en Financieel Vrijheidsplan van Delta Lloyd, vrijwel alle beleggingsverzekeringen van OHRA en het MultiLeven Plan van Erasmus. Het ‘hefboom effect’ is het stijgen van de kosten van de in de polis opgenomen overlijdensrisicoverzekering als het belegde vermogen daalt door koersdalingen. Voor deze gestegen kosten wordt een extra vorm van compensatie geboden vanuit het fonds van € 30 miljoen.
SNS Reaal
Het gaat hier om bekende maatschappijen als Reaal Verzekeringen (voorheen: Alico, Elvia, Hooge Huys, NHL, Reaal, UAP, Winterthur, Axa Nederland en Zürich), DBV Verzekeringen, Proteq en Zwitserleven. Daarnaast fungeert Reaal Verzekeringen als uitvoerder van beleggingsverzekeringen die door derden onder eigen naam zijn verkocht. Het gaat hierbij onder meer om polissen verkocht door DSB, Van Lanschot, Wagner & Partners, SNS Regio Bank, Re/Max, Bouwfonds-Florius, Univé, Hypotheekshop en PensioenPlatform en aan aantal kleinere partijen die staan genoemd op deze lijst. Ook deze polissen vallen onder de compensatieregeling. Naast SNS Reaal en WPC zijn ook de Vereniging Consument & Geldzaken (VCG), Stichting Verliespolis, Vereniging Eigen Huis (VEH) en Vereniging van Effectenbezitters (VEB) partij bij de regeling.
De regeling voorziet in een verdere beperking van de kosten van de beleggingsverzekeringen van de verzekeraars. Te veel betaalde kosten plus het daarover misgelopen rendement worden door de Verzekeraars aan de klant terugbetaald. Hiervoor stellen de verzekeraars samen een bedrag van ruim € 320 miljoen ter beschikking, inclusief een extra fonds van € 52.5 miljoen voor ’schrijnende gevallen’. Indien zelfs ná compensatie van te veel betaalde kosten én het eventuele hefboom/inteer verlies nog steeds sprake is van een aanzienlijk verlies als gevolg van de specifieke productkenmerken van de polis (niet het normale beleggingsrisico) kan de polishouder daarnaast nog een verzoek doen voor extra compensatie uit het schrijnende gevallen fonds.
Aegon
Heeft betrekking op de beleggingsverzekeringen die zijn afgesloten door deze verzekeraars. Het gaat hier om de labels AEGON Leven en Spaarkas (voorheen Spaarbeleg Kas). Naast AEGON Nederland en WPC zijn ook de Vereniging Consument & Geldzaken (VCG), Stichting Verliespolis, Vereniging Eigen Huis (VEH) en Vereniging van Effectenbezitters (VEB) partij bij de regeling.
AEGON Nederland heeft vanaf 2000 al diverse maatregelen genomen om de hoogte van de kosten en risicopremies van haar beleggingsverzekeringen te beperken. De regeling tussen AEGON Nederland en WPC voorziet in nog verdere beperking van die kosten en risicopremies. Te veel betaalde kosten en risicopremies plus het daarover misgelopen rendement worden door de verzekeraars aan de klant terugbetaald. AEGON Nederland stelt hiervoor in totaal een bedrag van € 630 miljoen ter beschikking, inclusief een fonds van € 80 miljoen voor ’schrijnende gevallen’.
Achmea
De woekerpolisregeling die Eureko (Achmea/Interpolis) schiet aan alle kanten tekort. Op verschillende onderdelen is het aanbod van het verzekeringsconcern beduidend slechter dan in de vier grote regelingen die door Stichting WPC eerder zijn afgesloten. Jeroen Wendelgelst, voorzitter van WPC: “Het is ondenkbaar dat een grote partij als Eureko hiermee wegkomt. WPC zal op korte termijn rechtszaken tegen Eureko beginnen om een betere compensatieregeling af te dwingen voor de klanten met een beleggingsverzekering bij Eureko.”
Volgens Eureko bedraagt de waarde van de compensatie op einddatum € 315 miljoen, inclusief een fonds van € 40 miljoen voor polishouders in een schrijnende situatie. Slechts een kleine minderheid van de Eureko polishouders - circa 25% - ontvangt uiteindelijk enige compensatie. Daarmee scoort de regeling van Eureko aanmerkelijk slechter dan die van collega-verzekeraars met een vergelijkbaar marktaandeel, zoals ING (Nationale-Nederlanden) en Reaal. Deze maatschappijen compenseren veel meer polishouders: circa 55% (ING/NN) en 45% (Reaal). Bovendien hebben zij per direct veel hogere bedragen uitgetrokken voor hun klanten. Ook voor polishouders in een schrijnende situatie heeft Eureko veel minder over dan ING (€ 70 miljoen) en Reaal (€ 52,5 miljoen).
Samenvattend: De schade is dus meestal grotendeels gecompenseerd, maar het vertrouwen is weg, dat zal alleen kunnen worden hersteld door topmannen/vrouwen die zeggen ik steel niet, ik ben eerlijk (zie nieuwe Aegon campagne) en transparant. Kijk naar onze producten dan ziet u dat ik gelijk heb. Zij zullen er tevens voor moeten zorgen dat ook de tussenpersonen niet opnieuw de fout ingaan, gedreven door gulzigheid om de hoogst mogelijke provisies te ontvangen; ook al betekende dat de ondergang van de ‘klant’ En geen gemene kleine lettertjes in de contracten meer alstublieft.
Gerelateerde berichten: