Aegon Vliegwiel, wat zijn onze mogelijkheden?

Aegon Vliegwiel, wat zijn onze mogelijkheden?

Berichtdoor Taan » vr 26 nov 2010 13:09

Mijn vrouw heeft in medio 2001 via De Financiele Kamer (inmiddels failliet) een Aegon vliegwielpolis afgesloten. Ik vraag me af wat mijn mogelijkheden zijn om er vanaf te komen of om de schade zoveel mogelijk te beperken.

Destijds waren wij nog niet samen, dus het handtekeningenverhaal gaat niet op.
Zij had een redelijk inkomen, dus het zorgplichtverhaal zoals dat succesvol was in eerdere uitspraken gaat ook niet op.
Als mijn vrouw goed had begrepen wat zij afsloot, had ze het nooit gedaan, maar dat wordt lastig aantonen.

Zij is de polis voor de minimale inleg van ƒ100 aangegaan. Hierdoor is voor ca ƒ9000,= een lening aangegaan en voor evenzoveel participaties gekocht. De lening betaal je af met rente. Dat is voor hier een bekend verhaal lijkt me.

Dat de toen gekochte participaties gehalveerd zijn in waarde is pijnlijk, maar dat is het risico van beleggen, daar kan ik mee leven.
Maar wat mij het meeste dwarszit is de belachelijke rente van 12% die we betalen over de lening. Daar kan ik echt niet mee leven.
Ik begrijp niet dat Aegon ermee wegkomt dat zij een product verkopen wat pas winstgevend zou kunnen zijn als over die 15 jaar een gemiddeld beleggingsrendement van 15% zou worden behaald. Dit door de 12% rente die zij rekenen én de kosten die nog in rekening worden gebracht.
Het historisch beleggingsrendement was toen ca 8%, dus je kon op je vingers natellen dat het zeer waarschijnlijk was dat dit niet winstgevend zou worden. Valt dát dan niet onder de zorgplicht van een financiele instelling?

Nu betalen we nog steeds die belachelijke rente terwijl we het geld om af te lossen gewoon op de rekening hebben staan. Ik heb inmiddels geinformeerd of het mogelijk is die lening versneld (ineens) af te lossen, maar dat blijkt niet mogelijk. Ik krijg daarover nog verdere schriftelijke uitleg van Aegon.

We kunnen opzeggen, maar dan zijn wij de inleg kwijt en de participaties. Misschien zelfs nog met een restschuld, maar zelfs als die wordt kwijtgescholden vind ik die oplossing nog onaceptabel. We hebben er ten slotte al €6000 ingestopt! Ik besef me dat er mensen zijn waarbij het om veel grotere bedragen gaat, maar ik vind het toch wel serieus geld!

Ik wil bij voorkeur die participaties nu overnemen en de schuld aflossen. En dan met veel geduld wachten totdat die participaties weer een fatsoenlijke waarde hebben. Dan zou de schade nog enigszins beperkt blijven.
Aegon zegt echter dat het overnemen van die participaties niet mogelijk is. Dat begrijp ik niet want dat is toch ook wat er aan het eind van de looptijd zou gebeuren?

Vooral omdat de meeste redenen waarop de rechtszaken worden gewonnen niet op ons/haar van toepassing zijn, weet ik nu even niet meer wat ik moet doen. Hebben jullie nog tips?

Oh ja we hebben bij Aegon ook nog een woekerpolis lopen, maar daar zal ik jullie maar niet mee vermoeien. Ik weet alleen wel dat Aegon nooit meer een cent aan mij zal verdienen op een ander product. :evil:
Taan
 
Berichten: 1
Geregistreerd: do 25 nov 2010 15:55

Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron