Is Zalm vergeten dat hij schaterlachend ons dak afbrak?

Is Zalm vergeten dat hij schaterlachend ons dak afbrak?

Berichtdoor ElBe » zo 15 jul 2012 10:47

'Is Gerrit Zalm vergeten dat hij schaterlachend ons dak afbrak?'

OPINIE - Jan Bennink - 14/07/12, 15:30

Gerrit Zalm, topman van ABN Amro, wil dat alle Nederlandse huizenbezitters hun hypotheek met onmiddellijke ingang gaan aflossen. Een nogal merkwaardige eis uit zijn mond, meent Jan Bennink.

'Attentie burgers van Nederland. Hier spreekt de Zuid As. U dient ab sofort uw spaarhypotheek om te zetten naar een annuïteitenhypotheek. Geen getreuzel. Naar de bankkluizen met uw geld.' Gerrit Zalm, opperbaas van ABN AMRO gebiedt het u! 'Aflossen moet de norm worden!'

Ik heb het niet op oekazes van financiële 'topmannen', maar helemaal niet als ze uit de ooit goedlachse mond komen van Gerrit Zalm.

Grootheidswaanzin
Is Gerrit Zalm vergeten dat hij chef is van 'De Bank' die gered moest worden met sloten van ons belastinggeld. Een bank die sinds het boek van Jeroen Smit, symbool staat voor ijdelheid, grootheidswaanzin, kortzichtigheid en wanbeheer? Een bank die de spaarhypotheek jaren zelf heeft gepromoot en in de markt gezet?

Is Gerrit Zalm vergeten dat hij, en niemand anders, als minister van Financiën schaterlachend ons dak afbrak toen de zon scheen. En dat hij de man was die jaarlijks snippen begon uit te delen aan iedereen, zelfs als ze helemaal geen geld nodig hadden. Gratis geld voor grachtenpandbewonende, door volkskrantreaguurders gehate kapitalistische reclamejongens uit Amsterdam zoals ik?

Is Gerrit Zalm vergeten dat hij degene is die onze geliefde keiharde gulden veel te goedkoop wegpiste en onomkeerbaar koppelde aan het wangedrocht dat Euro heet. De monetaire molensteen, die ons door de strot werd geduwd, zonder Europese economische en politieke eenheid. Lelijk monopolygeld met 'niet bestaande bruggen' op de vale briefjes, symbolisch voor de nijd en het totale ontbreken van onderling vertrouwen en samenwerking in Europa?

Scheringa
Is Gerrit Zalm soms ook vergeten dat hij jarenlang de financiële scepter zwaaide bij de Dirk Scheringa Bank. Een pure leenbank die 'op de pof leven' tot gezonde levenshouding heeft proberen te verheffen.
Realiseert Gerrit Zalm zich dat hij en niemand anders onze eigen Leen van Frisia is? Dat hij jaren vanuit een kunstofkozijnen toverkasteel bij Alkmaar, de drijvende kracht was achter Becam en Postkrediet, die met tenenkrommende reclames de mensen wijsmaakten dat iedereen recht heeft op een gloednieuwe glimmende auto en een prachtige serre die net iets groter is dan die van de buren. En dat binnen 1, 2, 3 eenvoudige stappen. Bijna gratis!

Is Zalm soms vergeten dat zalmen knap tegen de stroom op kunnen zwemmen, maar dat er altijd hongerige beren klaar staan om ze uit het water te scheppen als ze zich te veel in de kijkert spelen?

Misschien is Gerrit Zalm het echt allemaal vergeten. Maar ik vergeet hem niet. En ik weet wat ik vanavond eet. Met een nice Chianti en een dillesausje.

Jan Bennink is reclameman, publicist en columnist voor Volkskrant.nl
Het is beter om een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis
ElBe
 
Berichten: 76
Geregistreerd: ma 19 sep 2005 23:51

Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron