DSB blijft misleiden

Berichtdoor Piet » ma 4 jan 2010 15:53

Ruzie bij DSB-stichting: Jelle Hendrickx weg
Ruzie bij de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken. Voorman Jelle Hendrickx verwijt de club amateuristisch te opereren en heeft de stichting verlaten. Volgens de penningsmeester van de stichting wilde Hendrickx gewoon veel te veel geld.

Het gezicht
Jelle Hendrickx was de afgelopen maanden hét gezicht van de DSB-gedupeerden. Hij schurkte lange tijd dicht aan tegen het DSB bestuur in de hoop om middels overleg tot een oplossing te komen voor de gedupeerden. Dat leek ook te lukken, totdat het faillissement van DSB roet in het eten gooide.

Moddergooien
De curatoren van DSB lieten duidelijk merken weinig te zien in overleg met de stichting en daarna is het een tijdlang stil geweest. Maar nu is het moddergooien begonnen. Hendrickx verwijt, in een interview met RTLZ, de stichting niet professioneel genoeg te opereren. Doordat de stichting de zaken half aanpakt, zijn de gedupeerden uiteindelijk nog verder van huis, aldus Hendrickx.

Degelijk werk vs halfwerk
Hendrickx vindt dat de stichting moet stoppen met de quickscan. Deze wordt uitgevoerd bij gedupeerden om zo hun problemen in kaart te brengen. Volgens Hendrickx is duidelijk dat de quickscan geen waarde heeft voor de curatoren en ook juridisch niet. Het is in zijn ogen dus zonde van het geld; de scan kost de gedupeerden 50 euro. Volgens Hendrickx is het veel beter om gelijk een veel diepere analyse van de individuele probelemen te maken.

Geld graaien
Volgens bestuurder Hilbert de Wit van de stichting liggen de zaken heel anders. Juist het geld dat Hendrickx wil hebben is het probleem. Voor de quick scan vroeg Hendrickx steeds meer geld, tot wel 550 euro exclusief btw. Verder zou hij 3000 euro netto per maand willen verdienen en onkosten willen declareren zonder dat hij hiervoor de bonnetjes wilde overleggen.

One-man show
Ook trad Hendrickx te solistisch op. De informatie over bij de stichting aangesloten gedupeerden hield hij te veel voor zich en deelde hij niet met het bestuur van de stichting. Het betekent dat de stichting steunfonds probleemhypotheken na het vertrek van Hendrickx weer van voren af aan kan beginnen, aldus penningmeester De Wit.

© RTLZ.nl

Hier de link naar de uitzending van RTL:
http://www.rtl.nl/components/financien/ ... _plain.xml

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » wo 6 jan 2010 21:25

Curatoren DSB harder dan DSB zelf
De curatoren van de failliete DSB bank komen de gedupeerden maar mondjesmaat tegemoet. Op dit moment hebben ze 150 mensen in beeld die echt in de problemen zitten. En dat is opvallend, want DSB zélf wilde zo'n 1200 mensen met betalingsachterstanden helpen.

Vlak voor het faillissement van DSB kwam de raad van bestuur van de bank een schikking overeen met de stichting Steunfonds Probleemhypotheken en de financiële ombudsman Jan Wolter Wabeke. De regeling was bedoeld voor DSB-klanten die in financiële problemen waren gekomen of dreigden te komen als gevolg van hun leningen bij DSB.

Doel van de regeling was er voor te zorgen dat de klanten konden blijven voldoen aan hun financiële verplichting. Daarnaast moest de kans dat klanten met een hypothecaire restschuld bleven zitten binnen tien jaar worden weggenomen.

DSB Bank liet de regeling doorrekenen voor iedereen met een eerste of tweede hypotheek bij de bank. Die doorberekening werd op 17 oktober 2009 besproken in de raad van bestuur. Door het faillissement, twee dagen later, kon DSB de schikking nooit uitvoeren.

Meer over de doorrekening van DSB en een uitgebreid intern DSB-document over de zorgplicht van de bank op de site van RTL Z.

© RTL Nieuws.nl

Hier de link naar de uitzending:

http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... _s9_a6.xml

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » ma 11 jan 2010 12:44

Hypotheekleed kan dure kopstukken niet betalen

11 januari 2010 | FD.nl

Pieter Lalkens

De inkomsten van de Stichting Hypotheekleed zijn te laag om de vergoedingen (euro 300 per uur) voor voorzitter Pieter Lakeman en bestuurder Bert Oude Middendorp volledig te kunnen voldoen.

Samen hebben zij een 'voorwaardelijke en achtergestelde' vordering van enkele tonnen op de stichting die opkomt voor de belangen van mensen die zeggen gedupeerd te zijn door DSB Bank. Dat blijkt uit een gesprek met Oude Middendorp en uit door hem verstrekte gegevens.

Hypotheekleed heeft bovendien minder geld ontvangen dan op basis van het aantal donateurs verwacht mag worden. De ruim 3200 'leden' betalen eenmalig euro 59 en zijn in theorie dus goed voor ruim euro 188.000. Oude Middendorp, die Hypotheekleed in 2008 oprichtte, houdt er echter rekening mee dat de uiteindelijke inkomsten 'aanzienlijk lager' uitkomen. 'De verwachting is dat een aantal donateurs niet zal betalen.' Hypotheekleed heeft volgens hem tot nu toe euro 150.000 aan geld binnengekregen.

Geen extra bijdrage storten

De donateurs hoeven volgens Oude Middendorp geen extra bijdrage te storten, ook niet als de inkomsten onvoldoende zijn voor de honoraria. 'Voor euro 59 krijgen ze twee collectieve acties, tegen DSB en DNB, plus een inventarisatie van hun dossier.'
Voor de fase na de collectieve acties, dus voor de individuele rechtszaken voor compensatie ('renvooiprocedures'), is een aanvullende bijdrage waarschijnlijk. Een optie is om van de donateurs een bedrag te vragen uit de eventuele compensatie die zij van het failliete DSB ontvangen. 'We zijn er nog niet uit hoe we dat doen.'

Hoogte van de vergoeding

Volgens Oude Middendorp is voor Sobi en voor hem elk een uurtarief van euro 300 afgesproken. Over de hoogte van de vergoeding hebben de donateurs geen inspraak gehad. Oude Middendorp hierover: 'Met de stichtingsvorm heeft dat niets te maken. Ook afnemers van een bv of een advocatenmaatschap hebben geen inspraak in het kostenpatroon van hun dienstleverancier.'
In de periode oktober 2008 tot en met december 2009 heeft Lakemans eigen stichting Sobi 800 uren besteed aan de belangenbehartiging door Hypotheekleed. Lakeman kan over die periode aanspraak maken op euro 240.000, maar heeft tot nu toe euro 50.000 ontvangen (circa euro 60 per uur). Blijft over een (achtergestelde) vordering van euro 190.000.

Advocatenpraktijk in Enschede

Oude Middendorp, die tevens een advocatenpraktijk in Enschede heeft, komt in dat tijdsbestek op 1.300 uren. Hij is in theorie dus goed voor euro 390.000. Daarvan is echter tot nu toe euro 47.000 uitgekeerd (circa euro 35 per uur). Blijft over een (achtergestelde) vordering van euro 343.000.

Gelet op de gelimiteerde inkomstenstroom van Hypotheekleed, is het onzeker of de bestuurders hun achtergestelde vordering of de vergoeding voor nog te verrichten werkzaamheden uitgekeerd krijgen.

Inkomsten van Hypotheekleed

Naast de vergoedingen voor Sobi en Oude Middendorp moeten uit de inkomsten van Hypotheekleed ook nog andere kosten worden gefinancierd. Hierbij gaat het onder meer om het maken en onderhouden van de internetsite van de stichting, advocatenkosten, softwareontwikkeling en kosten voor het secretariaat.

Copyright (c) 2010 Het Financieele Dagblad
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » ma 11 jan 2010 14:16

Een korte aanvulling op bovenstaand bericht.
Van iedereen die aangesloten is bij Hypotheekleed en 59 euro heeft betaald wordt een uitgebreid dossier aangelegd door een vestiging van de Hypotheekshop. Vervolgens wordt er door Hypotheekleed gekeken wat de schade is die geleden is en een vordering opgemaakt. Deze claim wordt ingediend bij de curatoren en de curatoren zullen laten weten of de claim geheel of gedeeltelijk wordt toegewezen of afgewezen.
Als de claim geheel of gedeeltelijk wordt toegewezen dan overweegt Hypotheekleed om een vergoeding te vragen voor dit resultaat.
Als de claim (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewezen dan is er de mogelijkheid om een procedure tegen de beslissing van de curatoren te beginnen, de zogenaamde renvooiprocedure.
Hiervoor moet dan wel apart betaald worden.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » ma 11 jan 2010 15:28

Advocaat claimt doorbraak voor gedupeerden

‘Baanbrekend vonnis tegen DSB’Door: Jan-Hein Strop
Gepubliceerd: gisteren 21:36
Update: gisteren 21:40

DSB-klanten met een consumptief krediet en een beleggingsovereenkomst krijgen hun schade vergoed. Dat heeft de rechter vorige week bepaald. ‘Een doorbraak.’

‘Dit is bingo. Met de grote B’. Advocaat Maarten Meijer (Haarlem) is dolblij met een volgens hem ‘baanbrekend’ vonnis van de rechtbank Den Bosch, die vorige week zijn cliënt in het gelijk stelde. DSB, of althans de failliete boedel, moet een schadevergoeding betalen vanwege het verstrekken van de te hoge, risicovolle leningen.

Meijer, die al jaren in tientallen zaken tegen DSB procedeert, denkt dat het vonnis van 6 januari grote consequenties zal hebben vanwege de eenvoud ervan. ‘Dit kan een leidraad worden voor alle vervolgzaken. Hier gaan twintig- tot dertigduizend mensen lol van hebben. Ik heb de standaard dagvaarding klaarliggen.’

De zaak draait om een DSB-klant die een consumptief krediet vroeg voor de koop van een caravan. DSB smeerde hem een extra geldlening aan om aandelen mee te kopen, waarmee hij aan het eind van de looptijd van de lening zowel zijn doorlopend krediet als zijn krediet voor aanschaf van de effecten zou kunnen terugbetalen. Ook kreeg de klant natuurlijk de beroemde koopsompolis opgedrongen, die het geleende bedrag verder verhoogde. Wat bleek? De klant kon de lening na afloop van de looptijd natuurlijk niet aflossen en bleef zitten met een flinke restschuld.

Zorgplicht

De rechter stelt vast dat DSB haar ‘zorgplicht’ heeft geschonden door onvoldoende te wijzen op de risico’s van een restschuld en daarmee wanprestatie te plegen. De rentelasten van het krediet waren volgens de rechter nog wel te dragen, maar de restschuld is dat gelet op de draagkracht niet. Met name deze laatste overweging is baanbrekend, zegt advocaat Meijer. Conform een eerdere beslissing van de Hoge Raad in de effectenleasezaken moet DSB 60 procent van de schade vergoeden, die bestaat uit rente, aflossing en andere kosten.

Grote vraag is nu of dit vonnis breder toepasbaar is op mensen met een (te hoge) hypotheeklening, gecombineerd met dure koopsommen. Ook in die gevallen is er vaak sprake van een risico op restschuld omdat DSB er niet voor terugschrok leningen te verstrekken die ver boven de verkoopwaarde van het huis lagen. Wie dan niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen, en zijn huis gedwongen moet verkopen, blijft ook zitten met een flinke schadepost. DSB had niet de gewoonte daarvoor te waarschuwen.

De impact van de uitspraak is lastig in te schatten, omdat het ervan afhangt of andere rechters hem volgen. Zo ja, dan kijkt de rechterlijke macht mogelijk aan tegen een stortvloed van procedures.

Ook is het afwachten of de curatoren van DSB hoger beroep instellen. Als ze dat doen, dan kan het nog jaren duren voordat er een definitieve uitspraak is.

Maar voorlopig hebben gedupeerden geluk: er is een rechter die hen begrijpt.

Bron:
http://www.depers.nl/economie/367159/Ba ... n-DSB.html
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » ma 11 jan 2010 15:35

Het tussenvonnis (van maart 2008) in bovengenoemde zaak is hier te lezen:
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BC9691

De rechtbank Den Bosch heeft al eerder een gunstig vonnis gewezen in een DSB zaak in augustus 2009
Hier de link:
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BJ6792

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 14 jan 2010 14:15

In Vrij Nederland van deze week:

Jelle Hendrickx profiteert dubbel van DSB-gedupeerden

Jelle Hendrickx gebruikt zijn rol als belangenbehartiger voor DSB-gedupeerden om hiermee geld te verdienen voor zijn eigen financiële adviesbureau.

Voor een deel van de in problemen geraakte klanten van de bank sluit hij zelf nieuwe hypotheken af. De provisies strijkt zijn eigen bedrijf FC&S op. Dat erkent Hendrickx in Vrij Nederland deze week. Hij vermengt op die manier zijn functies als voorzitter van een stichting zonder winstoogmerk en als directeur van een commercieel bedrijf.

Hendrickx geeft toe dat dit erg veel van belangenverstrengeling weg heeft. ‘Ik ben het er wel mee eens dat het beter is die rollen gescheiden te houden.’ Hendrickx zegt zijn aandelen eind deze maand in te leveren.

Hendrickx heeft altijd geclaimd meer dan tweeduizend gedupeerden bij te staan. Maar verschillende partijen zeggen in Vrij Nederland dat het werkelijke aantal naar alle waarschijnlijkheid veel lager is.

Hendrickx weigerde ze stelselmatig inzicht te geven in zijn namenlijst. ‘Ik vermoed dat er in zijn administratie een mix zit van mensen die daadwerkelijk een opdracht hadden gegeven een klacht in te dienen en veel mensen die alleen als steunbetuiging een mailtje hadden gestuurd,’ zegt Financieel Ombudsman Jan Wolter Wabeke. Tegen de curatoren zei Hendrickx steeds dat hij zich eerst door duizenden mails heen moest worstelen, aldus woordvoerder Charles Huijskens. ‘Merkwaardig, want hij was al heel lang met DSB bezig.’

Bron:
http://www.vn.nl/Archief/Economie/Artik ... eerden.htm
Het volledige artikel is te lezen in de papieren versie van Vrij Nederland van deze week

RTL neemt dit nieuws over:

Hendrickx profiteert van DSB-gedupeerden

Jelle Hendrickx gebruikt zijn rol als belangenbehartiger voor DSB-gedupeerden om hiermee geld te verdienen voor zijn eigen financiële adviesbureau.

Provisies
Voor een handjevol van de in problemen geraakte klanten van de bank sluit hij zelf nieuwe hypotheken af. De provisies strijkt zijn eigen bedrijf FC&S op. Dat erkent Hendrickx in weekblad Vrij Nederland.

Dubbele functie
Hij vermengt op die manier zijn functies als voorzitter van een stichting zonder winstoogmerk en als directeur van een commercieel bedrijf. Hendrickx geeft toe dat dit erg veel van belangenverstrengeling weg heeft. ,,Ik ben het er wel mee eens dat het beter is die rollen gescheiden te houden.'' Hendrickx zegt zijn aandelen eind deze maand in te leveren.

Geen inzicht
Hendrickx heeft altijd geclaimd meer dan tweeduizend gedupeerden bij te staan. Maar verschillende partijen zeggen in Vrij Nederland dat het werkelijke aantal naar alle waarschijnlijkheid veel lager is. Hendrickx weigert stelselmatig inzicht te geven in zijn namenlijst. ,,Ik vermoed dat er in zijn administratie een mix zit van mensen die daadwerkelijk een opdracht hadden gegeven een klacht in te dienen en veel mensen die alleen als steunbetuiging een mailtje hadden gestuurd'', zegt Financieel Ombudsman Jan Wolter Wabeke.

© RTLZ.nl
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 14 jan 2010 21:10

Het volledige artikel uit Vrij Nederland over Jelle Hendrickx.
Met dank aan Fred.

Vrij Nederland 16 januari 2010

Op het blazoen van Jelle Hendrickx, strijder voor DSB-gedupeerden, komen steeds meer smetjes. Met welke pet op helpt hij?

door Map Oberndorff en Tomas Vanheste

Het dubbelspel van Hendrickx

En weer gooit Jelle Hendrickx de beuk erin. Met veel bombarie stapte de Robin Hood van de arme DSB-klanten vorige week op als voorzitter van de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken (SSP). Toch blijft hij onverschrokken doorvechten voor 'al die mensen die bij de neus zijn genomen door DSB'. Met wéér een nieuwe stichting. Maar voor wie komt Hendrickx nou eigenlijk op? En hoe schoon is zijn eigen blazoen?

Maar liefst drieëntwintighonderd gedupeerden hebben hem om hulp gevraagd, zegt Hendrickx. En de teller zou nog altijd doortikken. Maar volgens veel partijen weigert hij stelselmatig zijn lange namenlijst te laten zien. 'Hij wilde geen inzicht geven in zijn achterban,' zegt Financieel Ombudsman Jan Wolter Wabeke, die kort voor het faillissement van DSB samen met hem een regeling opstelde voor de mensen met problemen. 'Met veel pijn en moeite overhandigde hij op een gegeven moment zes dossiers,' vertelt Charles Huijskens, de woordvoerder van de curatoren van DSB. Klaas Wilting, de oud-voorlichter van de bank: 'DSB vroeg elke keer: kom dan langs met die klachten. Uiteindelijk kregen we maar een klein stapeltje.'

Moet ik dan op eigen kosten doorgaan tot ik failliet ben?'

Allemaal denken ze dat Hendrickx een veel te grote broek aantrok. 'Ik vermoed dat er in zijn administratie een mix zat van mensen die daadwerkelijk een opdracht hadden gegeven om een klacht in te dienen en veel mensen die alleen als steunbetuiging een mailtje hadden gestuurd,' zegt Wabeke. 'Dat zijn niet de consumenten die ik beschouw als degenen die een volmacht hebben gegeven om namens hen een claim in te dienen. Maar als je die allemaal bij elkaar optelt, kom je tot grote getallen.' Tegen de curatoren zei Hendrickx dat hij zich eerst nog door duizenden mails heen moest worstelen, aldus Huijskens. 'Merkwaardig, want hij was al heel lang met DSB bezig. En dan was er ook nog het argument dat de curatoren misschien de mensen die genoemd werden, onder druk zouden zetten. Daar was geen sprake van.'

De belangenbehartiger vindt het onzin dat hij die lijst op commando moest ophoesten. 'Waarom ben ik als eerste aan zet? De curatoren moeten eerst maar laten zien dat ze de intentie hebben iets op te lossen. Voordat ik met naam en toenaam laat zien wie ik vertegenwoordig, wil ik eerst weten of ik bij iemand aan tafel zit die iets te bieden heeft.' Daarnaast ziet hij een ander probleem bij het overhandigen van de gegevens, ook aan andere partijen die erom vragen. 'De gedupeerden willen het zelf ook niet. Vergis je niet, de angst is enorm.'

Iets meer souplesse van zijn kant zou een einde kunnen maken aan het gesteggel over hoeveel mensen echt in hem hun redder zien. Op de vraag of hij de sluier wel wil oplichten voor de verslaggevers, zegt Hendrickx: 'Ja, maar ik zit met een probleem. De gedupeerden moeten zelf aangeven met welke stichting ze verder willen.' Over volmachten beschikt hij op dit moment helemaal niet. 'Die heeft de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken nog.'

Dat klopt, zegt Hilbert de Wit, penningmeester van SSP. 'Hij heeft er niet één.' Maar tot zijn woede heeft de ex-voorzitter wel alle schadeberekeningen van de gedupeerden meegenomen. Hoeveel precies weet hij niet. In ieder geval factureerde Hendrickx' eigen bedrijf er 148 aan de Stichting. Zijn financiële adviesbureau FC&S voerde de berekeningen uit. De Wit: 'Maar wij hebben ervoor betaald en zijn dus de rechtmatige eigenaar.'

Zelf zat De Wit ook met een DSB-hypotheek in de maag. Hendrickx sloot via zijn bedrijf een nieuwe voor hem af. 'Daar kreeg hij natuurlijk gewoon zijn provisie voor,' zegt De Wit. 'Daarnaast kreeg ik nog een rekening van 1750 euro, of ik die effe wilde betalen. Het argument was dat het meer werk was dan normaal.' De Wit betaalde braaf. 'Ik was allang blij dat ik van de DSB afwas.'

Die dubbelrol — belangenbehartiger van gedupeerden en eigenaar van een bedrijf dat nieuwe hypotheken voor ze afsluit — blijkt Hendrickx wel vaker te spelen. Dat erkent hij nu zelf ook. 'Maar je hebt het over een handjevol gevallen, op de uitdrukkelijke wens van de klant.' En dan, met stemverheffing: 'In Nederland mag je klaarblijkelijk, als je iemands belangen behartigt, daar op geen enkele manier geld aan verdienen. Moet ik dan op eigen kosten doorgaan tot ik failliet ben?'

Een vergoeding vragen voor belangenbehartiging is iets anders dan geld verdienen met het afsluiten van een nieuwe hypotheek voor dezelfde gedupeerden. Als je dat allebei doet, lijkt het erg veel op belangenverstrengeling. Hendrickx: 'Ik ben het er wel mee eens dat het beter is die rollen gescheiden te houden. Daar heb ik met de Autoriteit Financiële Markten ook discussie over gehad. Daarom heb ik al een paar maanden geleden aangekondigd weg te gaan bij mijn bedrijf.' Hij zegt nog voor eind januari zijn aandelen in te zullen leveren.

Dat deed hij al eens eerder. Bijna niemand wist ervan, maar afgelopen vrijdag werd in de rechtbank van Arnhem stilletjes het faillissement van zijn vorige bedrijf FCS Groep afgewikkeld. Een halfjaar voordat het financiële adviesbureau eind 2008 op de fles ging, trok Hendrickx zich terug. Zijn aandelen zou hij gratis en voor niets hebben overgedragen aan zijn partner Ramses Kres. Zo stond het althans in de notariële akte. 'Er is bij die overdracht wel degelijk geld gevloeid,' zegt Kres. Hoeveel zijn ex- collega kreeg, wil hij niet zeggen. 'In ieder geval een leuke som geld.' In de verslagen van de curator is te lezen dat er een onderzoek loopt naar onbehoorlijk bestuur en faillissementsfraude. Dat richt zich volgens Kres vooral op de vreemde manier waarop Hendrickx' aandelen waren overgedragen. Curator Thijs van der Meeren, die het faillissement afhandelt, zegt op de vraag of het fraudeonderzoek verband houdt met de aandelenoverdracht: 'Daar raakt u aan de kern.' Verder wil hij niets loslaten. Wel geeft hij aan dat er een 'deal' in de maak is. 'We zijn heel dichtbij. Ik wil het niet op het laatst verknallen doordat er allerlei verhalen de wereld in komen.' De deal is dat Hendrickx de schuldeisers afkoopt voor ruim dertigduizend euro. Niet dat hij daarmee schuld bekent. 'Die notaris heeft destijds geblunderd met de akte,' zegt hij verbeten. 'Ik ga mijn centen terughalen.'

Wie in het verleden van Jelle Hendrickx duikt, ziet een spoor van merkwaardige financiële transacties en uit de hand gelopen conflicten. Met zijn vroegere partner Ramses Kres kon hij al snel niet meer door een deur. Pieter Lakeman, ooit zijn grote compagnon in de strijd tegen Dirk Scheringa, is inmiddels zijn gezworen vijand. En ook Hilbert de Wit en hij kunnen elkaar nu wel schieten. Hendrickx lijkt niet het lichtbaken waar DSB-gedupeerden veilig op kunnen koersen. Sowieso is het de vraag of ze niet beter elders hun heil kunnen zoeken. Financieel Ombudsman Wabeke: 'Ik heb zo mijn bedenkingen bij de wildgroei van zelfbenoemde belangenbehartigende advocaten, stichtingen en noem maar op. Omdat het de vraag is wiens belang ze nou dienen. Die van zichzelf of die van hun klant?' Hendrickx heeft duidelijk een financieel belang, vindt Huijskens, de woordvoerder van de curatoren. 'Hij is zelf een soort mini-Scheringa.' ■

(c) Vrij Nederland
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » vr 15 jan 2010 14:18

Het vonnis in de DSB zaak zoals genoemd in de posting "Baanbrekend vonnis tegen DSB" is gepubliceerd en is hier te lezen:
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BK9286

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » ma 18 jan 2010 23:43

DSB-stichting heeft nog maanden werk

Gebrouilleerde ex-voorzitter zou schaderapporten achterhouden

Algemeen Dagblad 16 januari 2010

LELYSTAD • De Stichting Steunfonds Probleemhypotheken (SSP) heeft nog maanden nodig om voor alle 2100 DSB-gedupeerden een schaderapport op te maken. Dat zegt voorzitter Hilbert de Wit, die voor het eerst reageert op het vertrek van Jelle Hendrickx.

DAVID BREMMER
De schaderapporten zijn nodig om met harde cijfers aan te tonen dat gedupeerden bezwijken onder hun hypotheek bij de failliete DSB.
Hendrickx vertrok per 1 januari als voorzitter en gezicht van de SSP. Hij verwijt zijn medebestuursleden gebrek aan kennis en vindt dat een radicaal andere aanpak nodig is. „Nu nemen de DSB-curatoren ons totaal niet serieus meer."
Volgens De Wit ligt de reden van Hendrickx opstappen in diens slechte communicatie. „Hij ging zijn eigen gang, sloeg bestuursvergaderingen over, ook deelde hij zijn kennisniet met ons." De SSP ligt nog met Hendrickx in de clinch over 148 gemaakte schaderapporten. „Hoewel wij hem 7400 euro hebben betaald, wil hij die rapporten niet sturen."
De SSP ontkent een gebrek aan professionaliteit. „Zelf ben ik boekhouder en belastingadviseur, verder zitten in ons team enkele bekwame administrateurs." De Wit heeft bovendien een bedrijf gevonden dat gaat helpen met de schaderapporten. „Die gaan zij voor slechts 50 euro per stuk maken."
De SSP denkt nog minstens enkele maanden nodig te hebben voor de schaderapporten. „Daar zit behoorlijk veel werk in. Als vrijwilligers hebben we een fulltime baan en doen we dit 's avonds ernaast."
Bedoeling is om met de schaderapporten met DSB-curatoren Rutger Schimmelpenninck en Joost Kuiper te overleggen. De curatoren ontkennen dat er veel gedupeerden zijn en hebben met slechts 150 mensen een betalingsregeling getroffen. De Wit denkt hen te overtuigen. „De curatoren zijn vast gevoelig voor objectieve cijfers. Velen van ons hebben niks te makken. Gedupeerden vragen ons zelfs of ze de 75 euro voor onze diensten gespreid mogen betalen."
Jelle Hendrickx zegt in een reactie niet op de beschuldigingen van SSP in te gaan. Hij zegt de schaderapporten al grotendeels te hebben overhandigd. Hij ontkent slechte communicatie. „ Ik heb bestuursvergaderingen gemist, maar ben vaak genoeg hun kant opgereden. Probleem is dat mijn medebestuursleden door hun baan nauwelijks tijd hadden en meestal alleen 's avonds. Afspreken was daardoor erg lastig."

Copyright (c) Algemeen Dagblad
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » vr 22 jan 2010 13:02

In het weekblad Vrij Nederland die vandaag verschijnt staat weer een artikel over Jelle Hendrickx

Vrij Nederland 23 januari 2010

economie
Vlak voor de val van DSB probeerden Jelle Hendrickx én de bankbestuurders te profiteren van de regeling voor gedupeerden.

door Map Oberndorff en Tomas Vanheste

Jelle én DSB eisten wisselgeld

Jelle Hendrickx eiste voor zijn eigen adviesbureau vrij spel bij de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM). De belangenbehartiger van DSB-gedupeerden wilde afgelopen najaar alleen in ruil voor vrijwaring van toezicht akkoord gaan met de regeling die de Financieel Ombudsman adviseerde. Ook de bankbestuurders vroegen om een tegenprestatie. Zij zetten het ministerie van Financiën onder druk staatssteun te geven. Dat zeggen diverse rechtstreekse betrokkenen tegen Vrij Nederland. Bij de onderhandelingen over de regeling in de nacht van 7 op 8 ok-tober vorig jaar wilde Hendrickx, toen nog voorzitter van de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken, dat de AFM zijn eigen hypotheekadviesbureau met rust liet. De aanwezige topmannen van de DSB, onder wie Robin Linschoten en Hans van Goor, zeiden de overeenkomst niet te kunnen sluiten zonder een flinke kapitaalinjectie te krijgen. Beide claims werden van tafel geveegd door de andere aanwezige partijen, onder wie hoge afgevaardigden van het ministerie van Financiën en de Financieel Ombudsman. Hendrickx geeft toe een dergelijke eis op tafel te hebben gelegd. 'Dan gaat het wel om het kader waarbinnen dat gebeurt,' voegt hij daar snel aan toe. Naar zijn zeggen zaten de DSB-klanten in dusdanig diepe problemen dat het bij het snel zoeken naar een uitweg onmogelijk was aan alle gebruikelijke regels te voldoen. 'Ik was bereid over oplossingen na te denken, maar heel duidelijk op voorwaarde dat ik nooit verantwoordelijk kon worden gehouden voor de situatie waarin die
mensen terecht waren gekomen.' Maar de bronnen vermoeden dat hij ook meer ruimte zocht om geld te verdienen aan de gedupeerden. 'Ongetwijfeld zat hij met Scheringa dealtjes te sluiten, waarover hij niet geheel transparant was tegen al zijn klanten,' aldus een betrokkene. Hendrickx sloot via zijn eigen bemiddelingsbedrijf FC&S andere hypotheken bij DSB af voor de in het nauw gekomen klanten. Een financieel tussenpersoon is verplicht na een vergelijking van verschillende aanbieders het meest passende aanbod te doen en transparant te zijn over de kosten. Deze eisen zouden Hendrickx bij zijn werk voor DSB niet van pas komen. Tegen Financieel Ombudsman Wabeke zei hij dat de financiële wetgeving hem te veel 'administratieve rompslomp' bezorgde. Wabeke: 'In ieder geval wilde meneer Hendrickx geen last hebben van de AFM bij de uitvoering van de regeling.'

Volgens het boegbeeld van de gedupeerden is zijn claim niet helemaal afgewezen. 'Daar zit een bepaalde nuance in. De AFM heeft daar een brief over geschreven. Ik heb het bij ze terug neergelegd. Daar zijn we nog over in gesprek.' De financiële waakhond zegt niet in te kunnen gaan op specifieke bedrijven. 'Maar voor alle financiële bemiddelaars gelden regels,' aldus een woordvoerder. 'Die zijn er ter bescherming van de consument. Wij geven geen ontheffing als een tussenpersoon een briefje bij ons in de bus gooit met: "Joh, ontsla mij even van de regels." Dat kunnen we niet, want dan loop je het risico dat klanten verkeerde adviezen krijgen.' Ook DSB-bestuurders probeerden een slaatje te slaan uit de overeenkomst. De bij het nachtelijke overleg aanwezige topbankiers zetten het ministerie van Financiën onder druk. Zij beweerden van De Nederlandsche Bank (DNB) geen toestemming te krijgen voor de regeling. Die zou de financiële positie van de bank te wankel maken. Het ministerie checkte die bewering bij DNB en hoorde dat dat überhaupt nog niet aan de orde was geweest. Volgens een betrokkene werd de claim 'een beetje schimmig' neergelegd. 'Mensen laten zich niet pakken op woorden.' Linschoten zegt in een reactie dat het bestuur 'zeker niet' staatssteun als voorwaarde heeft gesteld en dat het al akkoord met de regeling was gegaan. De onderhandelingen duurden tot vier uur 's nachts. Wabeke kondigde aan het advies hoe dan ook twaalf uur later op zijn website te plaatsen. Aan DSB en Hendrickx de keuze hoe hierop te reageren: of zich erachter scharen, of de wereld uitleggen waarom ze de regeling afwezen. De Financieel Ombudsman kreeg om drie uur 's middags nog een telefoontje van DSB met het verzoek om uitstel van publicatie van de regeling. Wabeke: 'Ik heb dat toen niet gedaan en deze conform mijn aankondiging van die afgelopen nacht een uur later op onze website gepubliceerd.' Diezelfde avond zeiden Scheringa en Hendrickx allebei in NOVA de regeling te omarmen. Scheringa was 'blij' en 'opgelucht' dat ze eruit waren gekomen.
Betrokkenen zeggen dat ze de commissie-Scheltema, die onderzoek doet naar de ondergang van DSB, hebben ingelicht over de pogingen van Hendrickx en de bestuursleden van de bank wisselgeld te krijgen voor hun akkoord met de regeling. De commissie verwacht in februari haar bevindingen te presenteren. ■

Alleen een 'engel op tv’

'Jelle zei: "Maak maar meteen een afspraak als je DSB-klanten aan de telefoon krijgt, want daar kunnen we wat mee."' Hulya Albay werkte enkele jaren voor het callcenter FlexTell. Dat is een volledige dochter van het bedrijf FC&S, waarvan Jelle Hendrickx mede-eigenaar is. Haar opdracht was mensen bellen en afspraken voor hypotheekgesprekken regelen. 'Ik moest per dag één afspraak scoren, soms had ik er wel tien of vijftien in de week,' legt ze uit in haar woning in Druten. In de loop van 2008, toen de financiële crisis zich begon af te tekenen, werd het stilletjes aan minder. In oktober kreeg Albay een telefoontje van Hendrickx. 'Het bedrijf gaat failliet, ik betaal je niet meer,' zei hij. In de weken die volgden, kreeg ze steeds de boodschap dat ze beter haar biezen kon pakken. Hendrickx zette haar onder druk. 'Ca maar naar het uitzendbureau. Voor mijn part ga je schoonmaken,' kreeg Albay naar eigen zeggen te horen. Op 5 november 2008 meldde ze zich op advies van de huisarts ziek. Een dag later ontsloeg haar baas haar op staande voet. Ze schakelde rechtsbijstand in. De rechtbank van Arnhem stelde haar op 13 februari 2009 in het gelijk. Er was onvoldoende grond voor het ontslag. In het vonnis is te lezen dat de rechter Flex Teil veroordeelde tot betaling van het achterstallige loon tot het moment waarop de arbeidsovereenkomst wel formeel zou zijn beëindigd. Duidelijk was namelijk dat het bedrijf eigenlijk opgehouden was te bestaan en er geen werk meer voor haar was. De ellende voor mevrouw Albay was nog niet voorbij. Want al had Hendrickx het proces verloren, hij kwam niet met de afgesproken bedragen over de brug. De rechtsbijstandsverzekering van mevrouw Albay schakelde een deurwaarder in. Maar die liet op 23 juli 2009 middels een brief die Vrij Nederland in bezit heeft, weten dat de rekening van Flex Teil leeg was en dat er daarom niets was om beslag op te leggen.
Een woordvoerder van de deurwaarder zegt desgevraagd dat ze weinig meer kunnen doen. Tenzij er naast mevrouw Albay nog een schuldeiser is die een 'steunvordering' doet. Met een tweede eiser kan het faillissement van het bedrijf bij de rechtbank worden aangevraagd. Als dan uit het faillissementsonderzoek blijkt dat er sprake is geweest van onbehoorlijk bestuur, kan de bestuurder aansprakelijk worden gesteld. Dat is Hendrickx' bedrijf FC&S. Zelf heeft Hendrickx er dus weinig belang bij het faillissement van Flex Teil aan te vragen. Hij zegt dat het een 'inactieve bv' is. Over het geval Albay wil hij helemaal niet praten. Het zijn allemaal 'insinuaties', vindt hij. Gewezen op het feit dat de rechter haar toch echt gelijk gaf en hem veroordeelde tot het betalen van een vergoeding, weigert hij verder commentaar. Albay is diep teleurgesteld in haar vroegere baas. 'Waarom speelt hij op tv een engel, en laat hij mij zo in de steek?'

(c) Vrij Nederland
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » za 30 jan 2010 11:36

De 3 belangrijke gebeurtenissen van deze week op een rijtje:
Hypotheekleed dient claim in van 2,8 miljard euro bij de curatoren
NOS laat 2 belangenbehartigers onderzoeken
Curatoren komen met tweede verslag

Hypotheekleed dient claim in van 2,8 miljard euro bij de curatoren

De Stichting Hypotheekleed eist een schadevergoeding van 2,8 miljard euro voor alle klanten die door DSB Bank zijn gedupeerd. Voorman Pieter Lakeman heeft die collectieve claim neergelegd bij de twee curatoren van de failliete bank van Dirk Scheringa.

De brief is hier te lezen:
http://www.hypotheekleed.nl/images/nieu ... renDSB.pdf
De bijlage is hier te lezen:
http://www.hypotheekleed.nl/images/nieu ... nbrief.pdf

NOS laat 2 belangenbehartigers onderzoeken

De Stichting Steunfonds Probleemhypotheken is administratief een rommeltje. Dat blijkt uit onderzoek dat de NOS heeft laten uitvoeren door accountants van KPMG naar de achterban van zowel deze stichting als de Stichting Hypotheekleed.
Het artikel is hier te lezen:
http://nos.nl/artikel/132872-bende-bij- ... heken.html

Het onderzoeksrapport is hier te lezen:
http://content1b.omroep.nl/1a585bd3f7e4 ... ltaten.pdf

Curatoren komen met tweede verslag

Op vrijdag 29 januari 2010 verscheen het tweede verslag van de curatoren over DSB Bank en DSB Beheer
Het tweede verslag over DSB Bank is hier te lezen:
http://www.dsbbank.nl/pdf/verslagen/2e- ... 9_1_10.pdf
De bijlage is hier te lezen:
http://www.dsbbank.nl/pdf/verslagen/2e-OV-DSB-Bank.pdf
Het tweede verslag over DSB Beheer is hier te lezen:
http://www.dsbbank.nl/pdf/verslagen/2e- ... Beheer.pdf
De bijlage is hier te lezen:
http://www.dsbbank.nl/pdf/verslagen/Bij ... Beheer.pdf

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » vr 5 feb 2010 12:46

Curatoren rekenen zelf een uurloon van 430 euro

Advocaten en adviseurs verdienen miljoenen aan faillissement DSB

Algemeen Dagblad 3 mei 2010

MAARTEN VAN WIJK
ROTTERDAM. Aan de afwikkeling van het faillissement van DSB is door een leger advocaten, boekhouders en externe adviseurs nu al zeker 3,8 miljoen euro verdiend, en waarschijnlijk nog miljoenen meer. Dat blijkt uit recente verslagen van de curatoren van de failliete bank en navraag bij de rechtbank Amsterdam naar hun uurtarieven.

De curatoren zelf, Rutger Schimmelpenninck en Joost Kuiper, blijken 430 euro per uur te rekenen, hun adviseurs en medewerkers zo'n 144 tot 430 euro per uur. In totaal declareerden zij 23.000 uurwerk.
Onder de adviseurs waren PriceWaterhouseCoopers, voor belastingadvies, boekhouding en IT, zakenbank Kempen & Co, die helpt bij de verkoop van bedrijfsonderdelen, en een niet bij name genoemde 'freelance juriste', die het incassobureau van DSB helpt bij het binnenhalen van geld bij klanten in betalingsproblemen.
Bij een minimale schatting, uitgaande van het laagst mogelijke uurtarief voor alle meewerkende advocaten, zijn de kosten in totaal 3,8 miljoen. Bij een realistischer schatting komt de teller voor 2009 op 5,5 miljoen.

CLEMENTIE
Daarmee is de kous nog niet af, want naar verwachting duurt de afwikkeling van het faillissement nog jaren. De hoeveelheid te verzetten werk neemt in de loop der tijd wel af.
Anderzijds wordt het tarief voor curatoren en medewerkers wel jaarlijks verhoogd als correctie voor de inflatie.
Alle kosten gaan af van het bedrag dat schuldeisers van DSB terugkrijgen, waaronder ongeveer 8000 spaarders die nog niet al hun geld hebben teruggekregen uit de garantieregeling voor spaargeld.
De DSB Bank van Dirk Scheringa was berucht om de wijze waarop ze klanten met leningen en hypotheken uitkneep met hoge rentes en overbodige verzekeringen.
Uit hun laatste verslag blijkt ook dat de curatoren voor mensen die daardoor in financiële problemen zijn geraakt nauwelijks clementie tonen. Slechts 160 klanten is een tijdelijke verlaging van hun maandlasten aangeboden.

'SCHAPPELIJK'
De woordvoerder van de curatoren, beaamt dat er een 'contrast' zit tussen de uitgaven aan adviseurs en advocaten en de behandeling van schuldenaren van de bank. Maar hij wijst op de grote hoeveelheid werk die er zit in het faillissement.
Schuldeisers van DSB zijn gebaat bij een deskundige afwikkeling daarvan, zodat daar zoveel mogelijk geld teruggehaald wordt, zegt hij.
De tarieven van curator Schimmelpenninck zijn voor deze branche zelfs schappelijk, zegt advocaat Glenn Haulussy, met 21 jaar ervaring als curator.
„In andere rechtsgebieden kunnen ervaren advocaten zo 700 of 800 euro per uur verdienen. Veel advocatenkantoren beginnen daarom überhaupt niet meer aan het afwikkelen van faillissementen."

Copyright (c) Algemeen Dagblad
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » vr 5 feb 2010 13:05

’DSB-schuld vereffenen’

AMSTERDAM – De Stichting Hypotheekleed wil de schade van gedupeerden van DSB Bank verrekenen met de leningen die zij bij de bank zijn aangegaan.
Dat heeft de stichting voorgesteld aan de curatoren, zo werd gisteren bekend.
Dit betekent dat het schadebedrag van de hypotheek of het consumptieve krediet bij de failliete bank wordt afgetrokken. DSB-klanten zouden dan snel hun schade helemaal vergoed krijgen, stelt de stichting.
Als de gedupeerden niet verrekenen, moeten zij met schuldeisers meedelen in de boedelopbrengst van DSB.
Hypotheekleed diende vorige week namens alle klanten van DSB een schadeclaim van E 2,8 miljard in bij de curatoren van de failliete bank.

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor klant » vr 5 feb 2010 14:26

Het is precies als het met Dexia gaat de bank en haar advocasten verdienen gigantisch en de gedupeerden worden afgescheept met een fobspeen
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57

VorigeVolgende

Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 111 gasten

cron