Vandaag was er overleg tussen belangenbehartigers van DSB gedupeerden en de curatoren van DSB.
Aanwezig waren:
De stichting Hypotheekleed (SHL)
Consumentenclaim
Vereniging Consument & Geldzaken
SSP
De stichting Platform Aandelen Lease (PAL)
Beursklacht
Vereniging Payback
Niet alleen de curatoren Schimmelpenninck en Kuiper waren aanwezig, maar ook een aantal kantoorgenoten die allemaal en deelaspect van DSB in behandeling hebben.
Het gesprek duurde van ongeveer 16.00 uur tot 17.45 uur met daarna nog wat napraten.
Voor het gebouw van advocatenkantoor Houthoff Buruma had zich een hele batterij aan media verzameld voor de broodnodige interviews en nieuwsitems.
De heer Schimmelpenninck was voorzitter en vroeg bij aanvang al wie er machtigingen had…
Niemand dus.
Diverse stichtingen gaven aan waarom niet en PAL vertelde daarbij dat het ook niet van plan was om met machtigingen te gaan werken na al die jaren van belangenbehartiging.
Hier werd verder niet meer over gesproken.
Wel werd er gevraagd namens hoeveel gedupeerden de belangenbehartiger optraden.
Bij de stichtingen SHL ongeveer 3500, SSP 2500 en Consumentenclaim een paar duizend.
Consument & Geldzaken gaf aan de contracten nietig te willen verklaren wegens koppelverkoop en het niet voldoen aan de Wck.
PAL namens ongeveer 600 aangeslotenen.
Beursklacht namens 217 Hollands Welvaren Select aandelenlease gedupeerden
Payback namens ongeveer 270 gedupeerden
Het was een vrijblijvende bijeenkomst waarin de curatoren hun verhaal vertelden en slechts een enkele belangenbehartiger zich mengde in het gesprek.
Uiteraard gaf SSP aan dat zij hun “regeling” getroffen met DSB graag tot standaard oplossing zagen voor alle gedupeerden, maar Hypotheekleed en PAL dachten daar anders over.
Duidelijk werd ook dat er geen andere regeling was anders als de Aanbeveling van Wabeke.
Er waren dus geen aanvullende en verbeterde aanpassingen volgens de curator Kuiper zoals SSP iedereen wil doen geloven.
Daarnaast gaven de curatoren aan dat de Wabeke regeling geen standaard regeling is die voor iedereen van toepassing is.
Keer op keer werd werd door hen gesproken over een individuele oplossing als de klant aangaf een klacht en claim te hebben.
Klachten kunnen worden ingediend bij de afdeling Klachtenbehandeling en daarover zal morgen meer over bekend worden.
Dus als iemand een klacht of claim heeft, dan zal dit individueel of via een stichting moeten worden ingediend.
Dit is dus ook van toepassing op al die ex klanten die schade hebben geleden maar inmiddels hun contract hebben afgelost of over gesloten.
Zover denken als rechtszaken en juridische vragen en stellingen, dat wilden de curatoren niet.
Zij hopen dat er over een paar maanden zoveel duidelijk is dat dit soort dingen zich vanzelf oplost.
Er waren veel vragen waar eigenlijk geen antwoord op gegeven kon worden.
Jullie moeten een beetje geduld hebben, gaf Schimmelpenninck aan, waarop ik zei dat DSB en Inspectrum dat niet hebben met mensen met betalingsproblemen.
Zij worden belaagd door Inspectrum terwijl zij graag een oplossing wilden voor hun problemen.
Ook maakte ik bezwaar tegen het hanteren van de acte van cessie, het niet hebben ontvangen van de brief van de curatoren over het hervatten van de betalingen waardoor ze vanzelf in de fuik lopen van Inspectrum.
Dat betekent dat Inspectrum een afspraak maakt om de problemen te bespreken en hiervoor 180 euro rekent.
De curatoren vonden dat hier eigenlijk niets mis mee was.
Wij dus wel!
Ook vroegen wij om een snelle oplossing voor al die mensen die in de betalingsproblemen zitten en waarvan geen uitstel word getolereerd, maar hoe kunnen deze mensen voldoen aan de betalingsverplichting waarover de curatoren zo graag spreken.
Nog even een paar getallen, het gaat over 21.000 hypotheken, 21.000 tweede hypotheken en 125.000 leningen, waarbij in veel gevallen polissen zijn gekoppeld.
Uiteraard hadden de curatoren haast, vragen zoals wij die nog hadden, bleven onbeantwoord.
Ik gaf dit ook aan, zoals vragen die via
curatoren@dsbbank.nl niet worden beantwoord, vragen die van DSB naar DNB werden verwezen en andersom.
Gelukkig is er na afloop een afspraak gemaakt om dit soort vragen door te spelen zodat hier snel antwoord op komt.
Dus heb je vragen waar je via DNB of DSB geen antwoord op kan vinden, stuur ze naar
info@platformaandelenlease.nl en wij sturen deze door voor een snel antwoord of geven dit antwoord als wij dit inmiddels hebben gekregen.
Uiteraard werden er meer onderwerpen besproken en zijn mensen aan het woord geweest, maar het kost te veel om dit alles hier te plaatsen.
Wel viel op dat er slechts een enkeling de confrontatie en dialoog aanging met de curatoren.
Een beetje sambal van te voren helpt!
Jullie zijn niet voor niets belangenbehartiger!
Morgen komt er een openbaar rapport van de curatoren over wat zij hebben aangetroffen en wat hun bevindingen zijn tot nu toe.
Hopelijk geeft dit iets meer duidelijkheid als tot op heden.
Een vervolgafspraak is niet gemaakt.
Nogmaals, dit was een vrijblijvend gesprek zonder dat iemand zich vastlegde op hetgeen besproken is.
In dat licht moet dus ook deze korte en zeker niet volledige samenvatting worden gezien.
Groeten,
Piet