Pagina 1 van 1

Schadefonds Slachtoffers Marktgedrag Financiële Sector

BerichtGeplaatst: di 3 nov 2009 16:28
door Piet
Vereniging Consument & Geldzaken

Amsterdam/Zoetermeer, 2 november 2009

PERSBERICHT

Behaalde winst overheid op kapitaalinjectie financiële sector naar Schadefonds Slachtoffers Marktgedrag Financiële Sector


De Vereniging Consument & Geldzaken vindt dat Minister Bos de behaalde winst op de kapitaalinjectie aan ING, Aegon en SNS/Reaal moet gebruiken voor de vorming van een Schadefonds Slachtoffers Marktgedrag Financiële Sector. Met de vorming van dit Fonds kan een begin worden gemaakt met de oplossing van de vele slepende financiële schandalen die ons land nu al bijna 10 jaar teisteren. De consumentenorganisatie wijst daartoe op de aandelenlease-affaire, de woekerpolis-affaire, malversaties met vastgoed- en hardhoutfondsen en de verboden koppelverkooppraktijken van DSB Bank en AFAB. Consument & Geldzaken heeft haar pleidooi voor zo’n Schadefonds afgelopen vrijdag kenbaar gemaakt aan de Minister van Financiën, Wouter Bos.

De Vereniging Consument & Geldzaken vindt dat de vele schandalen die vanaf 2002 zijn losgebarsten (mede) het gevolg zijn van een combinatie van gebrekkige regelgeving (en gebrekkige handhaving van regelgeving) in de periode vóór 2006 en de uiterst gebrekkige marktwerking op de markt van (vaak complexe) financiële producten aangeboden aan de particuliere consument. ‘’De schandalen van nu, zijn de ‘’lijken in de kast’’ van de voorbije twee decennia’’, aldus woordvoerder Weenink van Consument & Geldzaken. Door consumenten is de afgelopen twintig jaar voor enkele tientallen miljarden euro betaald aan kansloze-, zinloze- en volstrekt idiote en ondoorgrondelijke woekerproducten. Deze vermogensoverdracht van consumenten aan de financiële sector zou grotendeels achterwege zijn gebleven bij een adequaat niveau van regelgevingshandhaving en bij een wel efficiënt werkende markt van financiële producten.

Met de vorming van een Schadefonds Slachtoffers Marktgedrag Financiële Sector toont het kabinet eindelijk aan dat de periode van pappen en nathouden definitief voorbij is en dat er eindelijk serieus gewerkt wordt aan een oplossing voor de vele al jaren (en mogelijk nog jaren) slepende affaires. De Vereniging Consument & Geldzaken is van oordeel dat de vorming van zo’n beoogd Schadefonds ook tot substantiële bijdragen aan dit Fonds vanuit de Financiële Sector zal moeten leiden. Zo mogelijk naar rato van marktaandeel van de schadeveroorzakende producten. Gezien het gebleken gebrekkige ‘zelfreinigende vermogen’’ van de financiële sector zal zo’n bijdrage er vermoedelijk niet zonder slag of stoot komen. Anderzijds zou de financiële sector zich moeten realiseren dat nog jaren doormodderen met steeds opnieuw opflakkerende schandalen en daaruit voortvloeiende imagoschade voor de sector een verre van aangenaam vooruitzicht biedt.

BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 12:32
door Forummaster
AFM: eerder ingrijpen bij slechte financiële producten

Het Financieele Dagblad
10 november 2009, 7:23 uur | FD.nl
Door: Pieter Lalkens en Martine Wolzak
Banken en verzekeraars kiezen er nog steeds voor om de onwetendheid van klanten commercieel te benutten. Het gedaalde consumentenvertrouwen in de financiële sector heeft daarin nog niet veel veranderd.

Dat zegt bestuurder Theodor Kockelkoren van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), de instelling die verantwoordelijk is voor het gedragstoezicht in de financiële sector. Klanten worden nog te vaak 'knollen voor citroenen' verkocht. Hij pleit er dan ook voor dat de AFM wettelijk meer bevoegdheden krijgt om de ontwikkeling van financiële producten te controleren.

Kockelkoren ziet op dit moment nog onvoldoende cultuuromslag bij banken en verzekeraars. 'Ik heb het idee dat ze nog zoekende zijn. In de afgelopen maanden is de financiële sector vooral met overleven bezig geweest. Er is nog te weinig besef wat het inhoudt om de klant centraal te stellen.'

Volumedenken nog niet verdwenen

Volgens Kockelkoren is het volumedenken nog niet verdwenen in de financiële sector. 'En dat kan gevaarlijk uitpakken. Door onvoldoende op kwaliteit te sturen, loopt de sector een groot risico het vertrouwen verder te verliezen.' Van zelfregulering heeft de AFM-bestuurder geen hoge verwachtingen. 'In de financiële sector kan de vrije markt niet op zijn beloop gelaten worden. Anders dan bij gewone bedrijven kunnen klanten in de financiële sector nog te weinig kwaliteitsdruk uitoefenen.'

In de praktijk ziet Kockelkoren nog steeds ondeugdelijke producten op de markt verschijnen. 'Veel gestructureerde producten bijvoorbeeld, maar ook pensioen- en beleggingsproducten.' Het probleem is volgens hem dat die ondeugdelijkheid pas jaren later aan het licht komt. 'Als het al helder wordt. Ook deze keuze is gevaarlijk en kan in de huidige context zelfs explosief zijn.'

Toezicht op ontwikkeling producten

Vooral in de productontwikkeling moet er dus veel verbeteren. Kockelkoren wil al toezicht kunnen houden op de ontwikkeling van producten. 'Niet om een goedkeuringsstempel aan producten te geven. Het gaat ons erom in te kunnen grijpen als het proces in de productontwikkeling niet goed wordt gevolgd. Nu is er alleen een controle achteraf. '

Lees ook: ING moet in Europa voorzichtig zijn met stuntprijzen
Dossier Kredietcrisis
Volgens de bestuurder van de AFM werken bankencodes hier niet. 'Enkele jaren geleden heeft de Nederlandse Vereniging van Banken regels opgesteld, maar ze worden niet nageleefd. Er is een stok achter de deur nodig in de vorm van sanctieoplegging.'

Regels voor productontwikkeling

Kockelkoren wil daarom een wettelijk kader waarin de regels voor de productontwikkeling zijn vastgelegd. 'Ik maak een vergelijking met de farmaceutische industrie. Daar gelden ook stringente procedures voor productontwikkeling.'

Banken en verzekeraars zouden bijvoorbeeld meer aandacht moeten besteden aan de definiëring en afbakening van de doelgroep. 'Een andere vraag die banken en verzekeraars moeten beantwoorden is of de gevolgen van de producten in alle scenario's acceptabel en uit te leggen zijn aan de klanten.'

Kwaliteit moet de boventoon voeren, en daarom is Kockelkoren er een voorstander van dat er een wettelijke certificering van financiële adviseurs komt.

Copyright (c) 2009 Het Financieele Dagblad

BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 12:34
door Forummaster
PERSBERICHT

Vereniging Consument & Geldzaken
10 november 2009

Eerder ingrijpen bij slechte financiële producten was al jaren geleden noodzakelijk

De Vereniging Consument & Geldzaken heeft met verbazing kennis genomen van het pleidooi van AFM bestuurslid Kockelkoren, in het Financieel Dagblad van vandaag, om aan de AFM wettelijke bevoegdheden te geven om eerder in te grijpen bij slechte financiële producten. Consument & Geldzaken vindt dat de mogelijkheden om eerder in te grijpen ook al jaren terug aanwezig waren, maar onbenut zijn gelaten. Mede hierdoor zit ons land nu opgescheept met achtereenvolgende reeksen schandalen als aandelenlease-affaire; woekerpolis-affaire; malversaties met vastgoed- en teakhoutfondsen en de verboden koppelverkooppraktijken als die door de DSB Bank.

De Vereniging Consument & Geldzaken is blij dat bij de AFM het inzicht is doorgebroken dat consumenten vaak ‘’knollen voor citroenen’’ zijn verkocht. ‘’Eenzelfde oordeel draagt Consument & Geldzaken al ruim 15 jaar uit’’, aldus woordvoerder Weenink van de consumentenorganisatie. Ook het inzicht binnen de AFM dat de tegenkracht (countervailing power) die consumenten(organisaties) kunnen bieden ernstig te kort schiet op de markt van financiële producten, is een belangrijke doorbraak. Een delegatie van Consument & Geldzaken heeft eenzelfde standpunt al in 1997 verduidelijkt aan ambtenaren van het Ministerie van Economische Zaken (Directie Marktwerking), maar dit standpunt werd toen min of meer weggehoond.

De Vereniging Consument & Geldzaken vindt dat de oplossing van de bestaande problemen nu absolute voorrang verdient boven een verdere uitbreiding van bevoegdheden voor de AFM. De Vereniging Consument & Geldzaken heeft op er 30 oktober jl bij Minister Bos voor gepleit dat de door de Staat behaalde winsten op de eerdere kapitaalverstrekkingen aan ING, SNS Reaal en AEGON, (winst naar schatting 2 miljard) wordt gebruikt voor de vorming van een Schadefonds Slachtoffers Marktgedrag Financiële Sector. Met zo’n fonds –dat aangevuld zal moeten worden met bijdragen vanuit de financiële sector- kan er eindelijk een begin gemaakt worden met het oplossen van de vele schandalen die ons land nu al bijna 10 jaar teisteren en die dreigen vast te lopen in een ’’juridisch moeras’’ vol slepende rechtszaken.

BerichtGeplaatst: ma 7 dec 2009 18:44
door klant
Financieel adviseurs willen beroepseed
Uitgegeven: 7 december 2009 10:57
Laatst gewijzigd: 7 december 2009 11:13

TIEL - Financiële dienstverleners in Nederland moeten voortaan een beroepseed afleggen, waarin ze verklaren primair in het belang van de klant te werken.

© ANPDat bepleiten ruim honderd financiële adviseurs in een oproep aan hun beroepsorganisaties.

De oproep is maandag aangeboden aan voorzitter Rob Groenemeijer van de Federatie Financiële Dienstverleners in Nederland (FIDIN), waarbij 1400 advieskantoren zijn aangesloten.



De financiële tussenpersonen willen het voorbeeld van de Nederlandse bankiers volgen, die per 1 januari een bankiersverklaring moeten afleggen.

''Het beroep van financieel dienstverlener grijpt diep in op het leven van mensen'', zei adviseur Jelle Bartels namens de financieel adviseurs bij de overhandiging. ''Bij zulke beroepen mag de klant speciale eisen stellen aan de ethiek en drijfveren van de beroepsbeoefenaren.''


Nieuw keurmerk

Het gaat bij de beroepsverklaring niet om een nieuw keurmerk. Bartels: ''Keurmerken zijn er al genoeg. De beroepsverklaring moet als een betrouwbaar fundament onder de hele sector komen te liggen.

Met de beroepsverklaring laten we zien waar ons beroep voor staat en waar we op aangesproken willen worden.'' De ondertekenaars denken ook dat zo'n verklaring het vertrouwen in de sector weer kan herstellen.

© ANP

Daar had men jaren geleden bij die beruchte leasebanken ook moeten beginnen waardoor de integriteit en tevens de klantgerichtheid in ere bleef
onder de bireven van m.n. legio lease of correspondentie stond altijd fin. adviseur dat heeft meer waarde dan een verkoper

Re: Schadefonds Slachtoffers Marktgedrag Financiële Sector

BerichtGeplaatst: zo 4 jun 2017 10:59
door harry56
Meer over de doorrekening van DSB en een uitgebreid intern DSB-document over de zorgplicht van de bank op de site van RTL Z.



คาสิโนออนไลน์