Leuk dat de gerechtshoven versneld rechtszaken gaan behandelen, maar dat lost het probleem wat vele DSB gedupeerden NU hebben niet op.
Wat moet je nu als je niet meer kunt betalen en je hebt dit aangegeven en toch krijg je al die dreigbrieven?
Een probleem voor DSB is natuurlijk de capaciteit.
Elke klacht en verzoek tot betalingsregeling moet één voor één worden behandeld.
Ik denk niet dat de curatoren extra personeel gaan aannemen op sneller alle probleemgevallen af te handelen.
Daarnaast zijn het niet de curatoren die de voorstellen doen aan klanten.
Wel geven de curatoren de richtlijnen van hoe te handelen en stellen het mandaat vast en het beleid, maar de mensen binnen DSB onder toezicht van het curatoren team voeren dit uit
Er kan wel geprobeerd worden om efficiënter te werken en de DSB administratie beter geschikt te maken voor probleemafhandeling zodat bepaalde algemene problemen sneller kunnen worden afgehandeld.
B.v. de informatieverstrekking over de opbouw van een achterstand of waar het geld heengaat van je afgekochte polissen en verzekeringen en extra betalingen via de Akte van Cessie.
Belangrijk is ook dat je snel een berekening kan maken m.b.v. een dossier en zo een passend voorstel kan aanbieden.
Daarom is het goed dat er nu de mogelijkheid is om dit alles te bespreken met het curatorenteam, DSB en Inspectrum.
De afgelopen tijdn heb ik gesprekken gevoerd met curator Schimmelpenninck en zijn team.
Vandaag heb ik gesproken met Klachtenmanagement van DSB over wat er allemaal leeft en wat men als probleem ervaart en voorbeelden hiervan aangedragen.
Het was een goed gesprek van bijna 2 uur.
We hebben afgesproken dat, als er mensen zijn die betalingsproblemen hebben en dit hebben gemeld en maar niets horen of andere problemen ervaren met DSB, dat zij dit aan PAL kunnen melden zodat wij dit bespreken met Klachtenmanagement en zij snel bekijken of er een oplossing/voorstel gemaakt kan worden.
Er zijn echter situaties dat er nog geen voorstel gedaan kan worden omdat de curatoren niet over alle onderwerpen hebben aangegeven wat de mogelijkheden zijn.
Maar nogmaals, heb je aangegeven bij DSB dat je de maandlasten niet meer kan opbrengen en je graag een regeling wilt en krijg je geen antwoord of een onbevredigend antwoord, laat het weten via
info@platformaandelenlease.nl en wij bespreken dit met Klachtenmanagement.
Komende vrijdag is er een gesprek met Inspectrum zodat de problemen die mensen ervaren met Inspectrum bespreekbaar worden.
Belangrijkste is dat zowel DSB als Inspectrum oplossingsgericht werken en dat brieven over het opeisen van de volledige lening/hypotheek, brieven over extra incassokosten en brieven over de verkoop van je woning of rechtszaak over je lening niet oplossingsgericht zijn als je hebt aangegeven dat je de maandlasten niet meer kan opbrengen.
Ik merk wel dat de gesprekken die wij hebben gehad en nog zullen hebben hun vruchten al gaan afwerpen.
Nu nog een magere oogst, maar als het wederzijds vertrouwen toeneemt zal dit leiden naar oplossingen waarmee de DSB gedupeerden kunnen (verder) leven.
Voor de DSB gedupeerden die nog aan het procederen zijn komt er goed nieuws en slecht nieuws.
Het goede nieuws is dat er een aantal voorbeeldzaken worden behandeld bij de gerechtshoven Amsterdam en Den Bosch zodat er versneld jurisprudentie komt over wat DSB nu wel of niet fout heeft gedaan en welke schade en hoeveel voor rekening komt van DSB c.q. voor rekening komt/blijft van de DSB gedupeerde .
http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten ... gelijk.htm
Het slechte nieuws is dat die DSB zaken die op uitspraak staan, m.i. worden aangehouden tot er uitspraak is door de gerechtshoven.
En als dit zo is dat is het slecht nieuws voor o.a. Riekie, want dat betekent nog langer wachten op een uitspraak.
Wel is mijn verwachting dat de uitspraken door de gerechtshoven nog dit jaar te verwachten zijn.
Dat zal m.i. ook invloed hebben op de datum van de verificatie vergadering die media november wordt verwacht zoals in het verslag van de curatoren van 3 mei is te lezen.
Ik denk dat de datum verificatievergadering pas na de uitspraken van de gerechtshoven zal liggen.
Kun je niet zo lang wachten en heb je problemen met je maandbetalingen?
Stuur een brief met je problemen naar de curatoren en doe er ook de inkomen/lastenlijst bij die je kunt vinden op de website van DSB,
www.dsbbank.nl
Heb je dit al gedaan en hoor je hier maar niets over, laat het weten via
info@platformaandelenlease.nl
Groeten,
Piet