Delta Lloyd wil schade polissen ineens
afkopen
OMBUDSMAN ZIET KANSEN REGELING
Na Delta
Lloyd volgen nog twee verzekeraars
• door THEO BESTEMAN
AMSTERDAM – Delta Lloyd is als eerste
verzekeraar bereid al zijn oude beleggingsverzekeringen voor te leggen aan
klachteninstituut Kifid en Ombudsman Jan Wolter Wabeke om een oordeel over te
hoge kosten af te dwingen. Door collectief afspraken te maken, zo heeft
bestuursvoorzitter Niek Hoek aan Wabeke gemeld, wil Delta Lloyd de impasse rond
de dure ’woekerpolissen’ vlot trekken en tot schadevergoeding aan gedupeerden
komen.
Volgens
bronnen rond het overleg over woekerpolissen zijn minstens nog twee grote
verzekeraars bereid collectief tot schadeafhandeling te komen. „Mits Delta Lloyd
tot een goede regeling komt, is het eerste schaap over de dam en volgt de rest”,
aldus een bron. „De Delta Lloydregeling moet wel spijkerhard vastliggen.”
Er zijn in totaal 6,5 miljoen
beleggingspolissen in omloop. Delta Lloyd bevestigt dat er gesprekken worden
gevoerd over een collectieve overeenkomst.
Ombudsman Financiële Dienstverlening
Jan Wolter Wabeke beoordeelt momenteel een geschil over een verzekering tussen
Delta Lloyd en een vermeende gedupeerde.
Zijn oordeel over de maximaal te
berekenen kosten in deze voorbeeldzaak, dat beide partijen als bindend
aanvaarden, zou doorgevoerd kunnen worden voor alle polissen van Delta Lloyd, zo
heeft dit concern gemeld. „De gesprekken daarover lopen nog, maar het ziet er
niet slecht uit”, reageert de Delta Lloyd-woordvoerder.
Ombudsman Wabeke bevestigt de proefzaak
met een Delta Lloyd-polis. Dat heeft „tot zeer constructieve gesprekken geleid.
Het verloop is dusdanig dat ik voorzichtig optimistisch ben over de
vruchtbaarheid van een vervolg”.
Andere
betrokkenen wijzen op egeltjesgedrag: de schade van de woekerpolissen wordt door
alle verzekeraars in zekere mate erkend, maar niemand durfde zich als eerste
voor een schaderegeling te melden. Niek Hoek heeft volgens bronnen als
oud-voorzitter van het Verbond van Verzekeraar „voorzichtig de eerste stap
gezet, de anderen kijken toe”. Hoek werd destijds geconfronteerd met de eerste
claims en zou zich schatplichtig voelen om het probleem snel op te lossen. Delta
Lloyd loopt waarschijnlijk ook veel minder risico dan andere concerns vanwege
het grote aantal zogeheten kapitaalgarantieproducten, waarbij een minimale
uitkering is gegarandeerd en waarvoor de verzekeraar miljoenen in kas moet
houden.
Ombudsman Wabeke schatte de totale schade van de
woekerpolisaffaire voor verzekeraars op minimaal €2 miljard,
consumentenstichtingen claimen minstens het dubbele en hebben rechtsprocedures
tegen Delta Lloyd en NationaleNederlanden in gang gezet.
Door alle producten – er zijn ongeveer
duizend soorten in omloop – nu eerst langs het klachteninstituut Kifid te
leiden, voegen de verzekeraars zich naar het oordeel van de Ombudsman. Zijn de
gedupeerden en de claimstichtingen zoals stichting Verliespolis het niet eens
met het oordeel, dan volgt alsnog een gang naar de rechter. Maar die kan jaren
in beslag nemen.
Nadat de AFM met
onderzoek in 2006 de extreem hoge kosten voor deze polissen blootlegde, heerst
rond terugbetaling van teveel berekende kosten een impasse. Alle verzekeraars
wachten momenteel op het onafhankelijk onderzoek naar de kosten per polis in
opdracht van minister Bos (Financiën).
Eind december hoopt toezichthouder AFM inzicht te bieden in de eerste vijftig
representatieve soorten producten.
Volgens het Centrum voor Verzekeringsstatistiek gaat gemiddeld 40% van de
maandpremie eerst op aan kosten. Met de rest wordt belegd.
Door alsnog akkoord te gaan met een
regeling via de ombudsman denken verzekeraars het tumult van het onafhankelijk
feitenonderzoek te ontlopen. Met deze eerst stap bij Wabeke proberen de grote
verzekeraars de affaire met woekerpolissen achter zich te laten. „Een regeling
is dichter bij dan ooit”, zegt een verzekeraar over de lopende
gesprekken.
© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.