Consumentenclubs verguizen
vergoedingsplan woekerpolis
door Manno van den
Berg
AMSTERDAM (DFT) - De compensatieregeling
voor woekerpolissen van ombudsman Jan Wolter Wabeke vindt in de ogen van
consumentenorganisaties geen genade. De kostenmaximalisatie van
beleggingsverzekeringen op 3,5% per jaar is volgens hen een wassen neus. „Een
halfslachtige polderoplossing, die slechts een op de vier gedupeerden een
vergoeding biedt”, klaagt de Stichting Verliespolis, met 80.000 leden de
grootste belangenbehartiger van woekerpolishouders. Ook met een jaarlijkse
kostenafslag van 3,5% zou een beleggingspolis nog steeds een waardeloos product
zijn.
Consumentenorganisaties buitelden gisteren over
elkaar heen in hun afwijzing van de aanbevelingen van de Ombudsman Financiële
Dienstverlening. De Consumentenbond vond 3,5% kosten nog steeds te veel en de
Vereniging van Effectenbezitters (VEB), een van de initiatiefnemers van
Stichting Verliespolis, reageerde niet veel anders. „Het blijft de vraag waarom
een verzekeraar 3,5% jaarlijkse kosten berekent voor een beleggingsproduct,
terwijl een (duur) actief beheerd beleggingsfonds een kostenstructuur van 1 tot
1,5% kent en een indexfonds zelfs 0,2 à 0,5%”, schrijft de VEB.
De VEB twijfelt aan de €2 miljard die verzekeraars
voor de operatie zouden moeten ophoesten. De schade zou eerder €1 miljard
bedragen. Consumentenorganisaties verwijten de verzekeraars met het hogere
schadebedrag de compensatieregeling zwaarder neer te willen zetten. Volgens
Stichting Woekerpolis Claim en Vereniging Consument & Geldzaken doet de
regeling geen recht aan de financiële schade van polishouders. „Wij blijven
praten én procederen.”
Rob Okhuijsen, woordvoerder van de Stichting
Verliespolis, rekent voor dat een jaarlijkse afslag van 3,5% in feite nog steeds
neerkomt op een product „waar consumenten het beleggingsrisico lopen, terwijl de
verzekeraar de opbrengst opstrijkt”. Uitgaande van een beleggingsrendement van
6% in de polis blijft er volgens hem 2,5% rendement over, waar ook „de kosten
van de overlijdensrisicoverzekering nog eens af moeten”.
Zijn boodschap: voor de consument blijft er niets
over. „Als ze hadden geweten dat ze met een spaarrekening veel meer rendement
zouden hebben gemaakt, hadden ze hun geld nooit in een beleggingspolis
gestoken.”
Verzekeraars reageerden gisteren overwegend
positief, een aantal, waaronder Nationale-Nederlanden, lieten weten de
aanbevelingen van Wabeke op te volgen. Het Verbond van Verzekeraars stelde dat
het compensatievoorstel weliswaar „een stevige impact” op de branche heeft, maar
dat er wél „een helder kader voor een lastig dossier ligt”.
Minister Bos reageerde gisteren positief op het
voorstel. ,,Het is goed dat het er is. Volgens mij moet het heel wat gedupeerden
in staat kunnen stellen geld terug te krijgen”, aldus de minister, die echter
benadrukte dat consumentenorganisaties en verzekeraars de zaak nu verder
onderling moeten uitonderhandelen.
© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.