Artikel uit De Gelderlander van 05-04-2003

Spaarpot van 16.000 euro geheel verdampt

Door JACQUELINE VAN GINNEKEN


WIJCHEN - 'Geld maken op topsnelheid', beloofde het Sprintplan van Aegon-dochter Spaarbeleg. Duizenden mensen stapten erin. Nu zijn ze hun geld (bijna) kwijt.

Vorige week ontdekte hij het. Een brief dat het Sprintplan teleurstelde, het 'snelle spaarplan' waar de 40-jarige Wijchenaar maandelijks bijna 275 euro voor opzij legt. Een telefoontje leerde hem hóe teleurstellend.

'U krijgt niets terug'. Weg is het gedroomde spaarpotje van 16.000 euro voor zijn kinderen. "Mijn wereld stortte in."

De Wijchenaar, vader van twee kinderen en een derde op komst, durft het zijn vrouw bijna niet te vertellen. "Het Sprintplan is voorgeschoteld als een snel spaarplan, er werd nooit gesproken over beleggen, aandelenlease of leningen."

Sprintplan is na Legio Lease en de Winstverdriedubbelaar het volgende aandelenleaseproduct waarvan de gebruikers zich bekocht voelen. Sprintplannen zijn tussen 1997 en 2002 via Aegon-dochter Spaarbeleg verkocht.

Deelnemers dachten door folders en advertenties, dat ze een soort spaarrekening openden op basis van toen nog snel in waarde stijgende aandelen.

In werkelijkheid sluit de deelnemer aan Sprintplan een lening af waarmee aandelenpakketten worden gekocht. Over deze lening betaalt hij een rente van 8 procent per maand.

In het slechtste scenario kunnen de klanten hun maandelijkse inleg (de betaalde rente) kwijtraken. Met de huidige beurskoersen is dat doemscenario werkelijkheid geworden.

"Mensen zijn op grote schaal misleid", is de stellige overtuiging van Jürgen Weber. De Arnhemse financieel adviseur kent de problemen. Meer dan honderd telefoontjes heeft hij de afgelopen dagen gehad na de publiciteit over het Sprintplan.

Weber is de man achter Payback, een vereniging van slachtoffers van aandelenleaseproducten. Hij heeft zelf ook de Winstverdriedubbelaar verkocht aan klanten, als adviseur van Spaarselect. Toen de koersen kelderden, begreep hij pas hoe gevaarlijk die constructies zijn.

"Adviseurs spelen in op emoties. Sleutelwoorden zijn sparen, garantiefonds. Veel gedupeerden kregen te horen dat ze geen enkel risico liepen. Ze kregen tabelletjes onder ogen van de rendementen op aandelen, tussen de 10 en 13 procent", zegt Weber.

"Het is niet duidelijk dat de maandelijkse inleg de rente is die ze moeten betalen over een geleend bedrag. De gedupeerden hadden bovendien de indruk dat ze hun inleg voor zeker meer dan 90 procent zouden terugkrijgen. Het is een voor leken erg ingewikkeld verhaal."

Daar is ook een 47-jarige Beuningenaar op ontnuchterende wijze achtergekomen toen hij brief van Sprintplan las. "Toen kreeg ik pas in de gaten dat ik met geleend geld belegd heb." Vier jaar geleden is hij met een gerust hart aan Sprintplan begonnen, na advies van een verzekeringskantoor.

In plaats van de spaarpot van 12.000 euro die hem was voorgespiegeld, is hij nu bijna 5500 euro kwijt. Geld dat hij dacht die jaren 'gespaard' te hebben voor zijn zoontje van elf. Hij zit nog tot maart volgend jaar aan het Sprintplan vast.

Anneke van den Brink uit Giesbeek dacht ook mee te doen aan een spaarplan 'zo is het ook verkocht' toen ze aan Sprintplan meedeed. Om een extra centje te hebben voor de oude dag. "In de jaaroverzichten stond ook altijd 'voorgeschoten bedrag'; dit jaar heette het ineens 'hoogte lening'. Ze is zo'n drieduizend euro kwijt.

Ellie van Binsbergen uit Duiven kan ook fluiten naar haar geld, bijna drieduizend euro. Het SprintPlan had een spaarpotje moeten zijn voor haar opgroeiende kinderen van elf en twaalf jaar. "Daar stond niets over in de folder, dat je je eigen inleg kwijt kon raken. Als er in de folder had gestaan dat je al je geld kon verliezen, hadden we het niet gedaan."

Boos pakte ze meteen de telefoon, toen ze het bericht kreeg dat ze haar geld kwijt was. "Ik kreeg te horen dat ik blij moest zijn, bij andere leaseproducten kun je nog een schuld opbouwen..."

Aegon begrijpt de teleurstelling, zegt een woordvoerster. "De beurs heeft het niet lekker gedaan, en wie belegt neemt risico. Daarom bieden we mensen een tweede kans, ze kunnen het Sprintplan vier jaar te verlengen. Een jaar nemen wij de rente voor onze rekening." Het loopt geen storm. Aegon zegt zich coulant op te stellen tegenover klanten die door Sprintplan in problemen komen door te kijken of de maandelijkse inleg omlaag kan.

De Consumentenbond kent de problemen rond Sprintplan, maar onderneemt geen actie. "We richten onze pijlen vooralsnog op de aandelenleaseconstructie van Dexia (destijds LegioLease) waar honderdduizenden klanten de dupe van zijn geworden. We kunnen niet alles oppakken", aldus een woordvoerster.

De gedupeerden van Dexia vinden, net als de deelnemers in Sprintplan, dat ze slecht geïnformeerd zijn over het product.

www.consumentenbond.nl, www.pay-back.nl

Copyright © De Gelderlander