Rechtbank: Spaarbeleg misleidde
klanten
UTRECHT (ANP-AFX) - De Aegon-dochter
Spaarbeleg heeft klanten van spaarkasproduct Koersplan misleid. Dat stelde de
rechtbank in Utrecht woensdag in een tussenvonnis. Volgens de rechtbank heeft
Spa.arbeleg bij sommige klanten ten onrechte een overlijdensrisicopremie
ingehouden op te beleggen gelden
Spaarbeleg is volgens de
rechtbank in de jaren 1989 en 1990 in de fout gegaan. Bij klanten die daarna bij
Spaarplan aanklopten, is er wel een grondslag voor het inhouden van de premie.
Mogelijk heeft Spaarbeleg bij die klanten wel te veel premie berekend. Daarover
wil de rechter de partijen nog een keer horen. Op dat onderdeel wordt de zaak
vooruitgeschoven naar 18 juli.
“Er zitten voor ons hele positieve aspecten aan dit
tussenvonnis”, zei advocaat Erik Lutjens namens de stichting ’Koersplan de weg
kwijt’, die de rechtszaak had aangespannen. “Het ziet ernaar uit op basis
hiervan een groot gedeelte van onze vorderingen toegewezen gaat worden”, aldus
de raadsman. De stichting vertegenwoordigt ongeveer 9000 polishouders. In totaal
zijn er zo’n 600.000 klanten die het spaarkasproduct hebben afgenomen.
Informatiemateriaal
Volgens de rechtbank is er sprake van misleiding
bij klanten die een hogere premie moesten betalen dan Aegon in een folder
voorspiegelde. Bij klanten die een gelijke of lagere premie hebben betaald dan
in dit informatiemateriaal, is geen sprake van misleiding, aldus de
rechtbank.
De rechter is van mening dat als er in feite geen
overeenstemming is geweest tussen een klant en Spaarbeleg over de hoogte van de
premie, wellicht alle handelingen van de overeenkomst ongedaan moeten worden
gemaakt. Een andere mogelijkheid is dat de rechtbank de hoogte van de premie
achteraf alsnog vaststelt. Daarover wordt later een beslissing
genomen.
© 1996-2007 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.