DSB betert leven na kritiek AFM
 
HYPOTHEEK: NIET GOED, GELD TERUG
 
• door THEO BESTEMAN
 
AMSTERDAM – Een niet goed, geld terug-hypotheek. Geen provisie meer, een vast bedrag als beloning. Koopsommen eruit. En renteverlenging tegen hetzelfde tarief als de lagere prijs voor nieuwe klanten. DSB Bank wil met deze kostbare ingrepen zware kritiek bestrijden, terwijl toezichthouder AFM klachten over te dure DSBkredieten onderzoekt. DSB slaat terug: dat veel grootbanken zijn leningen oversluiten, en ze zelfs verhogen, „betekent dat DSB nooit de duurste kán zijn”.
        Bij bestuurder Hans van Goor liggen 134 klachtendossiers op zijn bureau. Die moeten voor de zomer zijn opgelost. De vrees is dat de AFM toch een boete kan uitdelen. DSB zegt „als een leider verantwoordelijkheid te pakken, maar ook voor de toekomst maatregelen te nemen”.
       „Als klanten te veel mochten hebben betaald, dan krijgen klanten een maandelijkse korting”, verduidelijkt Van Goor de koers. Een onafhankelijke deskundige zal beoordelen of huiseigenaren te veel betalen. Blijven er conflicten met klanten, dan schakelt DSB een onafhankelijke ombudsman in.
       „Er ís kritiek van klanten, dat is de realiteit”, zegt hij. „Of die kritiek terecht is, onderzoeken we. Het zijn in ieder geval signalen. Waar we tekort hebben geschoten, grijpen we voor de toekomst nu in. DSB moet de beste consumentenbank van Nederland zijn, basta”, zegt bestuurslid Van Goor.
       DSB Bank vraagt voortaan €1750 per hypotheek, ongeacht de prijs. Nu geldt provisie, een percentage over de hele hypotheeksom, die meestal hoger uitpakt. Vaste tarieven gelden voortaan ook voor verzekeringen. Hypotheekbezitters krijgen bij verlenging dezelfde rente als die in de advertenties voor nieuwe klanten. Vroeger golden hogere tarieven.
       De grootste ingreep is sinds gisteren de ’tevredenheidsgarantie’ bij hypotheken. Wie na afsluiting ontevreden is, krijgt tot zes maanden na ondertekening zijn geld boetevrij terug. Dat geldt ook voor alle afsluit-, administratie- en notariskosten, evenals daarbij afgesloten verzekeringen. Deze niet goed, geld terug-garantie is de eerste in de markt.
       „Als bij het oplossen van de 134 klachten blijkt dat er mensen in betalingsproblemen zijn gekomen en zich zorgen maken over hun hypotheek, dan garanderen wij die hypotheek, zoals de dekking van de Nationale Hypotheek Garantie. Mocht het fout gaan, dan zijn ze gedekt”, zegt Van Goor.
 
Na klachten bij de AFM over ondoorzichtige leningen en adviezen, heeft de bank ook zijn adviesteksten voor adviseurs aan klanten verbeterd. „In begrijpelijke taal, met afbeeldingen erbij. Als adviseurs dat protocol volgen, kunnen klanten nooit dubbel of naar hun inkomen te duur verzekerd zijn.” Dit protocol voor kredietverstrekking heeft de steun van de AFM gekregen.
       DSB zegt ook gestopt te zijn met de beruchte woonlastenbeschermers, tegen koopsom. Daarop werd destijds tot 25 tot 85% provisie verdiend.
       Nadat het AFM-onderzoek begin april bekend werd, hebben particulieren zich met enkele honderden klachten gemeld, ook bij DSB.
       DSB-hypotheken zouden onnodig duur zijn door extra kostbare verzekeringen. Bovendien lossen klanten vaak niet af, ze betalen vooral rente.
       Van Goor: „Uit onze eigen onderzoeken blijkt dat mensen vaak niet goed weten wat ze in huis hebben. Vaak is het probleem ook niet door ons veroorzaakt, maar door andere kredietverstrekkers.” Hij verwijst naar een geval met acht extra financieringen bij creditcardbedrijven, winkelpassen en rekening-courantkredieten. „Met rentes van 16 tot 18%. Daardoor ontstaan financiële problemen.”
       DSB zegt ondanks felle kritiek prudent te financieren. In dertig jaar, stelt Van Goor, heeft DSB Groep nog geen kwartaal verlies gedraaid. „We hebben nog nooit in een jaar, ook in de kredietcrisis, meer dan €7 miljoen aan afschrijvingen op leningen gehad. Dat is minder dan 0,1% van het totaal. Omdat wij weten waar het moet stoppen.”
       Van de 100 verzoeken om geld wijst DSB er naar eigen zeggen 90 af. Van Goor: „Wij zien de problemen uit de VS nog komen, na de vorige. Daar anticiperen wij nu op.”
 
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.