DSB betert leven na kritiek
AFM
HYPOTHEEK: NIET GOED, GELD
TERUG
• door THEO BESTEMAN
AMSTERDAM – Een niet goed, geld
terug-hypotheek. Geen provisie meer, een vast bedrag als beloning. Koopsommen
eruit. En renteverlenging tegen hetzelfde tarief als de lagere prijs voor nieuwe
klanten. DSB Bank wil met deze kostbare ingrepen zware kritiek bestrijden,
terwijl toezichthouder AFM klachten over te dure DSBkredieten onderzoekt. DSB
slaat terug: dat veel grootbanken zijn leningen oversluiten, en ze zelfs
verhogen, „betekent dat DSB nooit de duurste kán
zijn”.
Bij bestuurder
Hans van Goor liggen 134 klachtendossiers op zijn bureau. Die moeten voor de
zomer zijn opgelost. De vrees is dat de AFM toch een boete kan uitdelen. DSB
zegt „als een leider verantwoordelijkheid te pakken, maar ook voor de toekomst
maatregelen te nemen”.
„Als klanten te
veel mochten hebben betaald, dan krijgen klanten een maandelijkse korting”,
verduidelijkt Van Goor de koers. Een onafhankelijke deskundige zal beoordelen of
huiseigenaren te veel betalen. Blijven er conflicten met klanten, dan schakelt
DSB een onafhankelijke ombudsman in.
„Er ís kritiek van klanten, dat is de realiteit”, zegt hij. „Of die kritiek
terecht is, onderzoeken we. Het zijn in ieder geval signalen. Waar we tekort
hebben geschoten, grijpen we voor de toekomst nu in. DSB moet de beste
consumentenbank van Nederland zijn, basta”, zegt bestuurslid Van Goor.
DSB Bank vraagt voortaan €1750 per
hypotheek, ongeacht de prijs. Nu geldt provisie, een percentage over de hele
hypotheeksom, die meestal hoger uitpakt. Vaste tarieven gelden voortaan ook voor
verzekeringen. Hypotheekbezitters krijgen bij verlenging dezelfde rente als die
in de advertenties voor nieuwe klanten. Vroeger golden hogere tarieven.
De grootste ingreep is sinds gisteren
de ’tevredenheidsgarantie’ bij hypotheken. Wie na afsluiting ontevreden is,
krijgt tot zes maanden na ondertekening zijn geld boetevrij terug. Dat geldt ook
voor alle afsluit-, administratie- en notariskosten, evenals daarbij afgesloten
verzekeringen. Deze niet goed, geld terug-garantie is de eerste in de markt.
„Als bij het oplossen van de 134
klachten blijkt dat er mensen in betalingsproblemen zijn gekomen en zich zorgen
maken over hun hypotheek, dan garanderen wij die hypotheek, zoals de dekking van
de Nationale Hypotheek Garantie. Mocht het fout gaan, dan zijn ze gedekt”, zegt
Van Goor.
Na klachten bij de AFM over ondoorzichtige leningen
en adviezen, heeft de bank ook zijn adviesteksten voor adviseurs aan klanten
verbeterd. „In begrijpelijke taal, met afbeeldingen erbij. Als adviseurs dat
protocol volgen, kunnen klanten nooit dubbel of naar hun inkomen te duur
verzekerd zijn.” Dit protocol voor kredietverstrekking heeft de steun van de AFM
gekregen.
DSB zegt ook gestopt te zijn
met de beruchte woonlastenbeschermers, tegen koopsom. Daarop werd destijds tot
25 tot 85% provisie verdiend.
Nadat het
AFM-onderzoek begin april bekend werd, hebben particulieren zich met enkele
honderden klachten gemeld, ook bij DSB.
DSB-hypotheken zouden onnodig duur zijn door extra kostbare verzekeringen.
Bovendien lossen klanten vaak niet af, ze betalen vooral rente.
Van Goor: „Uit onze eigen onderzoeken
blijkt dat mensen vaak niet goed weten wat ze in huis hebben. Vaak is het
probleem ook niet door ons veroorzaakt, maar door andere kredietverstrekkers.”
Hij verwijst naar een geval met acht extra financieringen bij
creditcardbedrijven, winkelpassen en rekening-courantkredieten. „Met rentes van
16 tot 18%. Daardoor ontstaan financiële problemen.”
DSB zegt ondanks felle kritiek prudent
te financieren. In dertig jaar, stelt Van Goor, heeft DSB Groep nog geen
kwartaal verlies gedraaid. „We hebben nog nooit in een jaar, ook in de
kredietcrisis, meer dan €7 miljoen aan afschrijvingen op leningen gehad. Dat is
minder dan 0,1% van het totaal. Omdat wij weten waar het moet stoppen.”
Van de 100 verzoeken om geld wijst DSB
er naar eigen zeggen 90 af. Van Goor: „Wij zien de problemen uit de VS nog
komen, na de vorige. Daar anticiperen wij nu op.”
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.