Claim Koersplan raakt Aegon
 
Van onze verslaggevers
 
AMSTERDAM -  Verzekeraar Aegon is gisteren door de rechtbank veroordeeld tot het maken van een zeer gedetailleerde onderbouwing. Alleen daarmee kan worden aangetoond dat dochter Spaarbeleg klanten voor het spaarkasproduct Koersplan niet te veel kosten heeft berekend. Tienduizenden klanten claimen schadevergoeding.
 
Volgens belangenbehartigers is Aegon „kansloos”, omdat het voor 3 september tientallen details schriftelijk moet melden terwijl die er niet meer zijn. Aegon denkt de zaak te winnen. Klanten zeggen gemiddeld 30% aan rendement te hebben verloren door de te hoge premie voor een meeverkochte overlijdensrisicoverzekering.
 
Die premie drukte rendementen, aldus de Stichting Koersplandewegkwijt. In de premie zouden ten onrechte extra kosten zijn opgenomen die twee tot drie keer hoger liggen dan in een losse overlijdensrisicopolis, zonder dit aan klanten te melden.
 
De foldertekst voor klanten zou bovendien misleidende berekeningen bevatten.
 
De verzekeraar ontkent de hoge kosten en zegt die „vrij eenvoudig te kunnen onderbouwen”, zo reageert de woordvoerder, die vervolgens verwacht dat Aegon geen compensatie zal hoeven te betalen. „We zijn beursgenoteerd, met alle strenge eisen aan Aegon voor rapportage van cijfers kunnen wij die gegevens uiteraard accuraat onderbouwen. Geen probleem.”
 
De uitspraak lijkt echter toch een tegenvaller voor Aegon: de verzekeraar hield in april tijdens de rechtszaak vol dat de kosten in zijn folders volledig werden vermeld.
 
Financieel expert Kapé Breukelaar, adviseur van de Stichting Koersplandewegkwijt, is uiterst positief over het tussenvonnis. „De bewijslast wordt nu omgekeerd. Aegon zal met berekeningen over de brug moeten komen. Daar zullen ze een hele kluif aan hebben. In het verleden hebben ze namelijk steeds verklaard de gegevens, waar de rechtbank nu om vraagt, niet te hebben.”
 
Breukelaar toont zich daarom sceptisch over de bewering van Aegon dat de informatie nu wél kan worden verstrekt. „Als dat zo is, is dat prachtig nieuws. Dan ga ik ervan uit dat de informatie 3 september bij de rechter ligt en dat we vanaf nu geen uitstel meer hebben. Ik geef je echter op een briefje dat Aegon verder uitstel zal aanvragen.”
 
Een winstpunt voor de gedupeerden is volgens Breukelaar dat de rechter de uitwerking van het kostenplaatje in de eindkapitalen van Koersplan wil zien, niet louter in de jaarrendementen. „Een verschil van een procent rendement ziet er per jaar wellicht niet drastisch uit, over de gehele looptijd kan dat flink in het eindkapitaal schelen.”
 
Op 6 juni oordeelde de rechtbank in een tussenvonnis al dat Aegon klanten met het spaarkasproduct heeft misleid.
 
© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.