Eenderde van de inleg is voor Aegon
 
Aegon-dochter Spaarbeleg verkocht honderdduizenden beleggingsproducten, die prachtige rendementen voorspiegelden. Nu er kan worden geoogst, valt de opbrengst vies tegen. Eenderde van de inleg is in Aegons zakken verdwenen, blijkt uit een klantendossier.
 
Door Merijn Rengers
 
Het Aegon Equity Fund, het beleggingsfonds waarin honderdduizenden Aegon-klanten aandelen hebben, is zonder meer een prima fonds, dat sinds 1990 fijne rendementen laat zien van gemiddeld meer dan 10 procent.
 
Toch zijn veel Aegonklanten niet tevreden. Het Equity Fund mag dan prima renderen, dat geldt veel minder voor de spaarkasproducten (zoals Koersplannen en Vermogensplannen) die zij bij Aegon-dochter Spaarbeleg hebben afgesloten. Bij al deze producten werd het geld gestoken in het Equity Fund, maar het rendement is veel lager.
 
De documenten uit het klachtendossier van een Aegon-klant die over zijn Vermogensplan een lange juridische procedure met Aegon heeft uitgevochten, laten zien hoe dat kan. Uit het dossier, waarin overzichten van Spaarbeleg zitten die gewone klanten – klanten die niet zijn gaan klagen – nooit hebben gezien, blijkt dat het Vermogensplan tussen 1990 en 2003 een rendement van 3 à 4 procent heeft behaald, terwijl het Equity Fund, waarin het geld werd belegd, in die periode 11 procent per jaar in waarde is gestegen.
 
De reden is dat Aegon een groot deel van de totale inleg in het Vermogensplan heeft afgeroomd. Het geld ging op aan overlijdensrisicopremie, administratie-, aankoop- én beheerkosten. Van de 26 duizend euro die in dit geval in het Vermogensplan werd gestoken, vloeide eenderde (meer dan negen duizend euro) naar Aegon.
 
Dat is opmerkelijk, gezien het feit dat Spaarbeleg in de verkoopfolders die het begin jaren negentig heeft verspreid, nauwelijks rept over bijkomende kosten, en voortdurend benadrukt dat de uitbetalingen die in de folders staan, netto zijn, dus geschoond van alle kosten van de verzekeraar.
 
De klager in het dossier is niet de enige die zich gedupeerd voelt . De verzekeraar verkocht in de jaren negentig via dochter Spaarbeleg aan honderdduizenden mensen spaar- en beleggingsplannen. Het Koersplan (het goedkope broertje van Vermogensplan) is anno 2006 het bekendste zorgenkind. Maar ook andere producten waarmee Aegon de boer op ging, zoals het AOW PrivéPlan, het BonusPlan, het FiscaalVoordeelplan, het PremieSpaarplan en het ToekomstPlan blijken tot ontevreden klanten te leiden.
 
Aegon paste het Koersplan vorig jaar aan, nadat in De Telegraaf berichten verschenen over de hoge bedragen die de verzekeraar inhield bij wijze van overlijdensrisico-premie. Die premies konden oplopen tot meer dan 20 procent. Ter vergelijking: in het klachtdossier zit ook een Ohra-polis uit 1990, waarin deze verzekeraar voor een vergelijkbaar product jaarlijks 0,8 procent aan premie inhoudt. Aegon beloofde dat het de overlijdensrisicopremie met terugwerkende kracht zou beperken tot maximaal 17 procent. Klanten kregen het te veel betaalde retour.
 
De Vermogensplannen en de andere Spaarbeleg-producten, die vergelijkbaar zijn met de Koersplannen, maar vaak een hogere inleg kennen, moesten nog maanden wachten op een vergelijkbare aanpassing van de overlijdensrisico-premie.
 
Ook in het dossier: een verklaring van actuaris John van der Starre, de rekenaar bij wie de Ombudsman Verzekeringen Jan Wolter Wabeke te rade gaat als hem ingewikkelde klachten worden voorgelegd. Van der Starre is in oktober 2004 resoluut. Aegon-dochter Spaarbeleg heeft bij de verkoop van het Vermogensplan met irreële rendementen geschermd, schrijft hij aan Wabeke.
 
De deelnemers in het Vermogensplan gaan er volgens Van der Starre terecht vanuit dat zij flink zullen verdienen aan de contracten die zij in de jaren negentig bij Aegon afsloten. Zo staat het immers in de folders die zij van Spaarbeleg hebben ontvangen.
 
Wabeke komt in het dossier echter niet tot een uitspraak, omdat Aegon en de klager om de tafel gaan. Na lang onderhandelen krijgt de klager inderdaad een deel van de bedragen die zijn ingehouden terug van Aegon, tot zijn eigen tevredenheid.
 
Daarmee is de klager geholpen, maar dat geldt niet voor de andere Aegon-klanten. Die moeten het doen met de kleine aanpassing van de overlijdensrisicopremie in de polis die zij bij Spaarbeleg hebben lopen. En daar blijft het bij.
 
De gang van zaken tekent de handige manier waarop Aegon omgaat met boze klanten. De verzekeraar gaat met iedereen die ontevreden is over de Aegon-producten die in het verleden zijn afgesloten om de tafel, en trekt her en der de portemonnee.
 
Een massale klantenopstand, zoals bij Dexia, is de Haagse verzekeraar daardoor bespaard gebleven, terwijl het basisgegeven explosief genoeg blijft. Hoeveel Aegon daar precies aan heeft overgehouden, is moeilijk uit te rekenen. Het is onbekend hoeveel mensen precies de Vermogensplannen, Koersplannen en andere producten hebben aangeschaft. Maar als de verzekeraar bij alle klanten eenderde van de inleg heeft afgeroomd, dan is de stormachtige groei die de verzekeraar in de jaren negentig doormaakte, opeens veel eenvoudiger te verklaren. Die is betaald door de klanten die bij Spaarbeleg polissen sloten, en aan dat gegeven doen de recente reparaties van Aegon weinig af.
 
 

Aegon zweeg in folders over bijkomende kosten

Puinruimen Terwijl de financiële wereld zich opmaakt voor een nieuwe beurshausse, likken drie grote financiële concerns de wonden van de vorige crash. Fortis, Dexia en Aegon zitten middenin de afwikkeling van de berg problemen die zij overhielden aan de beleggingsproducten die zij in de jaren negentig hebben verkocht.

Dexia begint volgende week aan de beslissende slag in de strijd met boze aandelenlease-klanten. De Belgische bank wil dat de regeling die wijlen Wim Duisenberg uittekende voor gedupeerde Dexia-klanten algemeen verbindend wordt verklaard, en hoopt dat de rechtbank in Amsterdam concludeert dat dat de meest redelijke oplossing is. Die koers is allerminst gelopen, aangezien tientallen partijen namens tienduizenden beleggers stellen dat zoiets onzinnig is, en dat zij recht hebben om als individu het conflict met Dexia te mogen uitvechten.

De strijd voor Fortis is evenmin gestreden. Na een serie van tientallen nederlagen bij DSI – het klachteninstituut van de effectenbranche – is het goed mogelijk dat de bank klanten die bij Fortis-dochter Groeivermogen beleggingsproducten hebben aangeschaft, tegemoet zal moeten komen, wanneer die bij de rechter hun geld terugeisen.

Aegon is van de drie tot nu toe het handigst. Het is onduidelijk is hoe de kaarten van boze klanten liggen, waardoor een massale opstand uitblijft.

 
Copyright: de Volkskrant