'DSB Bank spekkoper met regeling'
 
AMSTERDAM (AFN) -  De Stichting Woekerpolis Claim (WPC) vindt dat klanten van DSB Bank ernstig tekort worden gedaan in de regeling die de bank donderdag trof met de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken. ,,DSB Bank is spekkoper met deze regeling'', stelt voorzitter Jeroen Wendelgest van WPC vrijdag in een verklaring.
 
Volgens WPC geeft de regeling DSB de kans om zich te vrijwaren van klachten over beleggingsverzekeringen die samen met hypotheken en consumptieve kredieten zijn verkocht. Hierdoor wordt klanten het recht ontnomen om in een later stadium alsnog te proberen hun recht te halen op dit punt. De stichting, bekend van de schikkingen die het trof voor klanten met een beleggingsverzekering van onder meer Aegon, Fortis en ING, raadt klanten van DSB dan ook af om in te gaan op het akkoord ,,tenzij het echt niet anders kan.''
 
,,Dit akkoord voorziet alleen in compensatie voor schrijnende gevallen die echt niet rond kunnen komen. Dat is een heel kleine groep'', aldus Wendelgest. ,,Het heeft niets te maken met woekerpolissen die tegen heel hoge provisies en met hoge risico's door DSB zijn verkocht.''
 
Afpersing
 
Volgens Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed stelt het DSB-akkoord niets voor en schieten gedupeerden er niks mee op. Donderdag sprak hij in het tv-programma Pauw & Witteman van een ,,civiele pendant van afpersing'' en stelde hij dat DSB ,,misbruik maakt van de omstandigheden''. Lakeman zet zijn strijd tegen DSB voort en probeert via een massaclaim schadevergoeding te krijgen voor gedupeerden.
 
De regeling die nu is getroffen tussen DSB Bank en de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken kost DSB Bank over een periode van tien jaar ,,bruto ongeveer 26 miljoen euro'', aldus DSB. Netto zou het neerkomen op 16 miljoen euro. Het verschil van 10 miljoen euro is het bedrag dat DSB niet meer hoeft af te schrijven omdat nu meer mensen in staat zullen zijn de rekeningen te betalen.
 
DSB laat ook weten te werken aan een nieuw hypotheekproduct dat wordt getest door klanten. ,,We willen nu vooral laten zien dat we transparant zijn en goede producten hebben'', aldus woordvoerder Klaas Wilting.
 
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden