'DSB Bank spekkoper met
regeling'
AMSTERDAM (AFN) - De Stichting
Woekerpolis Claim (WPC) vindt dat klanten van DSB Bank ernstig tekort worden
gedaan in de regeling die de bank donderdag trof met de Stichting Steunfonds
Probleemhypotheken. ,,DSB Bank is spekkoper met deze regeling'', stelt
voorzitter Jeroen Wendelgest van WPC vrijdag in een verklaring.
Volgens WPC geeft de regeling DSB de kans om zich
te vrijwaren van klachten over beleggingsverzekeringen die samen met hypotheken
en consumptieve kredieten zijn verkocht. Hierdoor wordt klanten het recht
ontnomen om in een later stadium alsnog te proberen hun recht te halen op dit
punt. De stichting, bekend van de schikkingen die het trof voor klanten met een
beleggingsverzekering van onder meer Aegon, Fortis en ING, raadt klanten van DSB
dan ook af om in te gaan op het akkoord ,,tenzij het echt niet anders
kan.''
,,Dit akkoord voorziet alleen in compensatie voor
schrijnende gevallen die echt niet rond kunnen komen. Dat is een heel kleine
groep'', aldus Wendelgest. ,,Het heeft niets te maken met woekerpolissen die
tegen heel hoge provisies en met hoge risico's door DSB zijn
verkocht.''
Afpersing
Volgens Pieter Lakeman van de Stichting
Hypotheekleed stelt het DSB-akkoord niets voor en schieten gedupeerden er niks
mee op. Donderdag sprak hij in het tv-programma Pauw & Witteman van een
,,civiele pendant van afpersing'' en stelde hij dat DSB ,,misbruik maakt van de
omstandigheden''. Lakeman zet zijn strijd tegen DSB voort en probeert via een
massaclaim schadevergoeding te krijgen voor gedupeerden.
De regeling die nu is getroffen tussen DSB Bank en
de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken kost DSB Bank over een periode van
tien jaar ,,bruto ongeveer 26 miljoen euro'', aldus DSB. Netto zou het neerkomen
op 16 miljoen euro. Het verschil van 10 miljoen euro is het bedrag dat DSB niet
meer hoeft af te schrijven omdat nu meer mensen in staat zullen zijn de
rekeningen te betalen.
DSB laat ook weten te werken aan een nieuw
hypotheekproduct dat wordt getest door klanten. ,,We willen nu vooral laten zien
dat we transparant zijn en goede producten hebben'', aldus woordvoerder Klaas
Wilting.
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden