DSB Bank wil klachten individueel
schikken
WOGNUM (AFN) - DSB Bank wil vorige
maand ingediende klachten over hypotheekproducten individueel behandelen. Het
bedrijf van zakenman Dirk Scheringa ziet niets in een collectieve afwikkeling.
Dat maakte DSB Bank vrijdag bekend.
Vorige maand legde de
Stichting Hypotheekleed een collectieve claim neer bij DSB Bank. De bank zou
huiseigenaren hebben gedupeerd met veel te dure hypotheken. Volgens de stichting
zijn de leningen in sommige gevallen zo hoog dat het voor de klanten van DSB
Bank onmogelijk is deze af te lossen.
DSB Bank stelt dat collectieve behandeling volledig
voorbijgaat aan de individuele belangen van de klant. “Elk dossier staat op
zich, omdat iedere klant een eigen profiel en achtergrond heeft en klachten
verschillen”, aldus DSB Bank in een verklaring. De bank zegt in totaal 135
klachten te hebben ontvangen, waarvan honderd van Hypotheekleed en 35 van het
tv-programma Tros Radar. Bij nader inzien zou er bij 12 klanten toch geen klacht
zijn. Zeven klanten willen geen contact met DSB, aldus de bank.
Voorstel
Half mei heeft DSB Bank al de klanten een voorstel
gedaan. Als de klant daarmee niet tevreden is, verwijst de bank de klant door
naar het Klachteninstituut Financiële dienstverlening (Kifid). De aanbeveling
van deze instantie wil DSB Bank onherroepelijk volgen.
Volgens DSB Bank wijst Stichting Hypotheekleed de
voorstellen van de bank af.
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.