DSB Bank wil klachten individueel schikken
 
WOGNUM (AFN) -  DSB Bank wil vorige maand ingediende klachten over hypotheekproducten individueel behandelen. Het bedrijf van zakenman Dirk Scheringa ziet niets in een collectieve afwikkeling. Dat maakte DSB Bank vrijdag bekend.
 
Vorige maand legde de Stichting Hypotheekleed een collectieve claim neer bij DSB Bank. De bank zou huiseigenaren hebben gedupeerd met veel te dure hypotheken. Volgens de stichting zijn de leningen in sommige gevallen zo hoog dat het voor de klanten van DSB Bank onmogelijk is deze af te lossen.
 
DSB Bank stelt dat collectieve behandeling volledig voorbijgaat aan de individuele belangen van de klant. “Elk dossier staat op zich, omdat iedere klant een eigen profiel en achtergrond heeft en klachten verschillen”, aldus DSB Bank in een verklaring. De bank zegt in totaal 135 klachten te hebben ontvangen, waarvan honderd van Hypotheekleed en 35 van het tv-programma Tros Radar. Bij nader inzien zou er bij 12 klanten toch geen klacht zijn. Zeven klanten willen geen contact met DSB, aldus de bank.
 
Voorstel
 
Half mei heeft DSB Bank al de klanten een voorstel gedaan. Als de klant daarmee niet tevreden is, verwijst de bank de klant door naar het Klachteninstituut Financiële dienstverlening (Kifid). De aanbeveling van deze instantie wil DSB Bank onherroepelijk volgen.
 
Volgens DSB Bank wijst Stichting Hypotheekleed de voorstellen van de bank af.
 
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.