Leenreclame moet vollediger
Van onze verslaggever Douwe Douwes
 
DEN HAAG - In reclames voor geldleningen moet voortaan gemeld worden hoeveel de lening in totaal kost. Naast het hele bedrag aan rente moeten alle bijkomende kosten aan de consument worden meegedeeld. Dat heeft minister Zalm van Financiën besloten op verzoek van de Tweede Kamer.
 
De suggestie om alle kosten van een lening in reclame-uitingen te melden, werd afgelopen november gedaan door het GroenLinks-Kamerlid Vendrik. Volgens Zalm zal een concreet bedrag de consument beter bewust maken van de kosten van een lening dan een ‘algemene notie of waarschuwing in een reclame-uiting’. Zalm heeft de nieuwe regel opgenomen in het Besluit Financiële Dienstverlening. Dat besluit bevat de praktische uitwerking van de nieuwe Wet Financiële Dienstverlening, die vanaf 1 januari stapsgewijs wordt ingevoerd.
 
Met de verplichting de totale kosten van leningen in reclames zichtbaar te maken, proberen Zalm en de Tweede Kamer iets te doen aan de groeiende overkreditering – het probleem dat consumenten zich te veel in de schulden steken.
 
Overkreditering is in de afgelopen jaren snel toegenomen. Uit de meest recente cijfers van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK), de brancheorganisatie voor de gemeentelijke kredietbanken en schuldhulpverleningsinstanties, bleek dat 39 duizend mensen in 2004 een aanvraag hadden ingediend voor schuldhulpverlening. Dat waren er 4500 meer dan het jaar ervoor.
 
Agressieve reclamecampagnes voor goedkope leningen worden over het algemeen gezien als een belangrijke oorzaak voor overkreditering. In april ging de NVVK ervan uit dat zich in 2005 45 duizend mensen voor schuldhulpverlening zouden melden. Cijfers over het afgelopen jaar zijn nog niet voorhanden.
 
Eerder kondigde de minister onder meer aan dat hij de maximale rente op consumentenkredieten zal verlagen van 21 tot 16 procent. Daarnaast wil hij de tophypotheken aanpakken – hypotheekleningen die ver boven de waarde van het onderliggende huis liggen of ver boven de financiële ruimte van een huishouden.
 
© de Volkskrant