'Ex-minister mede debet aan ellende DSB
Bank'
Zalm wacht
claim
Van onze financiële
redactie
AMSTERDAM - Ex-minister van Financiën
Gerrit Zalm kan een fikse claim verwachten van DSB Bank-gedupeerden.
Al meer dan duizend klanten van de bijna failliete
bank hebben zich inmiddels gemeld bij het Amsterdamse advocatenkantoor Van Dijk
& Co, dat met het initiatief Consumentenclaim opkomt voor hun belangen.
Gerrit Zalm, de huidige ABN Amro-topman, was als
minister én later als bestuurder van de DSB Bank op de hoogte van de
wanpraktijken, en heeft niet ingegrepen, zo stelt advocaat Ger van Dijk.
Ook DSB-directeur Dirk Scheringa, VVD-coryfeeën Ed
Nijpels en Robin Linschoten, De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële
Markten worden door Consumentenclaim aansprakelijk gesteld voor het "falende
beleid dat heeft geleid tot het DSB-drama".
Volgens Van Dijk gaan de dagvaardingen op korte
termijn de deur uit.
"Zalm bleef maar verkondigen dat het ging om een
'keurige' bank. Hij straalde het vertrouwen uit naar klanten dat zij best een
achtergestelde deposito konden nemen, terwijl hij wist hoe de bank er
voorstond", aldus de advocaat.
"Hij heeft een verantwoordelijkheid naar de
samenleving toe, en die heeft hij te grabbel gegooid. Voor de Autoriteit
Financiële Markten en De Nederlandsche Bank geldt dat die eveneens onvoldoende
toezicht hebben gehouden, terwijl er al jaren signalen waren dat het goed mis
was bij de DSB. Daar willen we ze voor aansprakelijk stellen", zegt Van Dijk.
Het is voor het eerst dat er een massaclaim naar
topbestuurders gaat. In een reactie verwijst een woordvoerder van ABN Amro naar
de verklaring van Gerrit Zalm afgelopen maandag over zijn rol bij de DSB Bank.
Daarin stelt Zalm onder meer dat hij de bank minder afhankelijk heeft gemaakt
van de eenmalige woekerprovisies.
Tienduizend benadeelden
De verwachting van advocaat Ger van Dijk is dat
zeker 10.000 benadeelde DSB-klanten zich de komende tijd bij het initiatief
aanmelden. Consumentenclaim legt ook een eis tot schadevergoeding neer bij de
DSB Bank zelf, om op te komen voor mensen die naast een hypothecaire lening ook
een koopsom aangesmeerd hebben gekregen.
Het advocatenkantoor Van Dijk & Co. heeft naam
gemaakt met rechtszaken tegen Dexia.
Consumentenclaim heeft naar eigen zeggen een andere
werkwijze dan de Stichting Hypotheekleed van Pieter Lakeman en de Stichting
Ondersteuning Probleemhypotheken die mikken op collectieve procedures voor
schadeloosstelling. Consumentenclaim komt alleen op voor de eigen 'cliënten' en
voert individuele procedures. Die gaan op no cure, no pay-basis.
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.