Naam Spaarbeleg leeft slechts voort in rechtszaal
Frank van Alphen
 
AMSTERDAM - Aegon schrapt de merknamen Spaarbeleg en SpaarAdvies. De verzekeraar gaat voortaan alle spaarproducten, verzekeringen en hypotheken verkopen onder de naam Aegon Bank.
 
Spaarbeleg, de verkoper van Koersplan, is het zoveelste bekende financiële merk dat wordt gedumpt op het merkenkerkhof. Twee jaar geleden zette Fortis een streep door een aantal merknamen. Stad Rotterdam (destijds shirtsponsor van Feyenoord) en Amev (FC Utrecht) verdwenen uit beeld. Verder kondigde ING onlangs aan Postbank om te vormen tot ING Bank.
 
Kostenbesparing is de voornaamste reden voor deze saneringswoede. ING denkt bijvoorbeeld honderden miljoenen per jaar te besparen. Het is nu eenmaal goedkoper één merk in de lucht te houden dan meerdere merken.
 
Spaarbeleg is het oudste merk dat Aegon de nek omdraait. Het bestond 88 jaar. Nadat het jaren een sluimerend bestaan had geleid, werd het eind jaren tachtig nieuw leven ingeblazen.
 
Met stevige reclamecampagnes en een relatief hoge rentevergoeding op een spaarrekening wist de brutale Aegondochter honderdduizenden spaarders weg te lokken bij de traditionele grootbanken. Deze klanten werden vervolgens bestookt met direct mail over beleggingsplannen zoals Koersplan. Dat bleek een gouden greep. De voorgespiegelde combinatie van belastingvoordeel en een hoog verwacht beleggingsrendement trok ruim 600 duizend klanten over de streep.
 
Deze plannen met een looptijd van 15 of 20 jaar bleken vooral lucratief voor de verzekeraar. Ongeacht het beleggingsresultaat was die zeker van een vaste en hoge vergoeding voor kosten en de ingebouwde overlijdensrisicoverzekering. De opbrengst voor de deelnemers viel vanwege die kosten tegen. Vaak kregen ze niet meer terug dan hun inleg.
 
Over die kosten en die verborgen verzekering voert de actiegroep Koersplandewegkwijt al jaren rechtszaken tegen Aegon. Deelnemers van Koersplan verwijten Spaarbeleg het verzwijgen van de levensverzekering en een te gunstige voorstelling van zaken.
 
Aegon probeerde de ontevreden klanten tegemoet te komen door 200 miljoen euro te verdelen onder de polishouders. Dit gebaar had weinig effect.
 
Vorige maand oordeelde de Utrechtse rechter in een tussenvonnis dat Spaarbeleg Koersplan-klanten heeft misleid. Hij moet zich nog uitspreken over een eventuele schadevergoeding.
 
(c) de Volkskrant