NMa steunt brede oplossing vergoeding
woekerpolissen
door THEO BESTEMAN
AMSTERDAM – Verzekeraars werken voor het
eerst aan een collectieve oplossing voor compensatie van 6,5 miljoen
’woekerpolissen’. Die geldt voor alle verzekeraars. De Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) heeft voor dit brede initiatief toestemming
gegeven, zo bevestigt de
waakhond.
De NMa noemt
het „van belang dat er een goede oplossing komt voor consumenten die gedupeerd
zijn”. De toezichthouder zegt wel scherp te controleren of verzekeraars geen
informatie met elkaar delen en zo de wet overtreden.
Onderhandelen met slachtoffers van de
dure beleggingsverzekeringen, die door hoge kosten nauwelijks renderen, kan
daarom het beste via een onafhankelijk persoon, stelt de NMa. „Op deze manier
kan gevoelige informatie niet in verkeerde handen komen.” ,,Een doorbraak”, zo
typeert een verzekeraar het brede voorstel, hoewel de sector maanden niets van
een collectieve oplossing wilde weten.
Er is geen uitgewerkt plan; wel de intentie, gesteund door alle verzekeraars.
Die erkennen intern dat de in maart genoemde schadevergoeding van €2 miljard
voor alle polishouders, die zij toen ’acceptabel’ noemden, veel te laag is. Dit
bedrag zou richting €15 miljard gaan, inclusief verbeteringen van lopende
polissen, maar „alleen volgens harde criteria en met garanties”.
De twee belangenorganisaties van
gedupeerden hebben dit overleg over een branchebrede oplossing woensdag echter
doorkruist met rechtszaken tegen Fortis en NationaleNederlanden. Terwijl de
stichting Verliespolis verzekeraars woensdag nog meldde bereid te zijn met alle
kracht aan een gezamenlijke, snelle oplossing bij te dragen, stuurde de advocaat
wel dagvaardingen uit.
De stichtingen
constateren dat Fortis en Nationale-Nederlanden na maanden praten te weinig doen
om tot een oplossing te komen. Dagvaardingen moeten alle verzekeraars nu in
beweging krijgen. ,,Maar praten kan altijd”, menen beide stichtingen, die samen
150.000 polisbezitters vertegenwoordigen. ,,Alleen niet om procedures te
rekken.”
Fortis zegt dat de stichtingen „de deur onterecht
hebben dichtgegooid. Dit gaat om veel polissen. Dat kost tijd. Onderhandelen én
tegelijk tegen ons procederen is onaanvaardbaar”. De rechtszaken zullen jaren
duren, voorspelt Nationale-Nederlanden. ,,Dat is ook niet in het belang van
consumenten”, aldus een zegsman.
De
collectieve beginselovereenkomst noemt een onbekend maximumpercentage voor
kosten en premies per polis; alles erboven moet terug naar de consument. De
Ombudsman Financiële Dienstverlening beveelt daartoe 3,5% als norm aan. Met
Verliespolis heeft ook de stichting Woekerpolis Claim aangegeven dat de 3,5%
voor gedupeerden, die soms tienduizenden euro’s zijn kwijtgeraakt, als schijntje
echter onacceptabel is.
Dat zet de deur
open voor nieuwe onderhandelingen. Het Verbond van Verzekeraars wil geen reactie
geven. Ook de stichting Verliespolis zegt over onderlinge contacten geen
uitspraken te doen. ,,Maar als zo’n collectief aanbod er komt, dan zouden we
bereid zijn daaraan mee te werken”, aldus haar zegsman. De stichting vindt dat
na anderhalf jaar praten verzekeraars met concrete oplossingen moeten komen.
,,Wij hebben wel een achterban die door hun gedrag enorm in de problemen zit.
Daar moet snel een oplossing voor komen”, aldus de woordvoerder.
© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.