'De belegger zelf moet ook zijn verstand gebruiken'
Door MIRANDA MEGENS
Dinsdag 20 januari, AMSTERDAM - Hoe
slechter het gaat op de beurs, hoe meer mensen bescherming zoeken bij het Dutch
Securities Institute (DSI). In 2003 verdubbelde het aantal klachten over
beleggingsproducten en beleggingsadviezen bij het DSI, dat is opgericht door de
beurs, banken en verzekeraars en effectenhandelaren.
* DSI-directeur A. Oosterholt: 'Verplichtingen voor de klant zouden
moeten worden opgenomen de wet financieel
toezicht.'
Bij DSI kunnen beleggers klagen over producten en
adviezen, leren adviseurs over ethiek en integriteit en vecht een enkele
werkgever een conflict uit met een personeelslid dat over de schreef ging.
In
2003 kwamen 1500 é 2000 klachten binnen over aandelenlease-producten, waarbij
met geleend geld werd belegd. Honderdduizenden mensen verloren grote sommen geld
doordat de beurzen inzakten en de aandelen niets meer waard waren. De 700 andere
klachten van vorig jaar gingen voornamelijk over de aard van beleggingsadviezen.
'Je kunt en hoeft de klant niet te beschermen tegen het risico van de beurs.
Maar de belegger zelf moet wel kritischer worden als hij iets aanschaft,' zegt
DSI-directeur A. Oosterholt.
De aard van de klachten verandert, van het niet
juist afhandelen van aandelenorders en opties, naar de aard van
beleggingsadviezen.
'Mensen willen inderdaad weten of een advies wel goed is
geweest. Heeft de bank zich aan zijn zorgplicht gehouden en dus gekeken naar het
financiële profiel van de klant, het risico dat hij wil lopen enzovoort. Vroeger
ging de zorgplicht in het algemeen om zorgvuldig zijn. Tegenwoordig is het voor
banken en effectenhandelaren gedetailleerd in de wet omschreven, zij hebben veel
meer verplichtingen dan beleggers zelf.'
Een belegger heeft toch ook een
eigen verantwoordelijkheid?
'Zeker. Klanten moeten zich van te voren een
beeld vormen van met wie zij in zee gaan: is de instelling en de handelaar
bekend bij de financiële toezichthouder. Hij moet ook duidelijk door de bank op
papier laten zetten welk beleggingsprofiel bij hem past en hij moet de
financiële bijsluiter van een ingewikkeld geldproduct lezen. En als er schade is
deze beperken door zich zo snel mogelijk te melden. Het zou goed zijn deze
verplichtingen voor de klant op te nemen in de wet financieel toezicht, die ook
op banken en beleggingsinstellingen van toepassing is.'
Het klinkt allemaal
niet gemakkelijk.
'Mensen denken vaak zeur niet, ik wil gewoon beleggen'. En
zeg nou eerlijk: wie heeft op de hausse van de aandelenmarkt de brochure van
aandelenlease-producten echt goed gelezen? Dit had veel ellende kunnen
voorkomen. De belegger zelf moet ook zijn verstand gebruiken. Dat doet hij toch
ook als hij een auto koopt.'
De klachtencommissie van het DSI zou in december
uitspraken doen in ruim tien voorbeeldzaken over aandelenlease-ruzies. Zolang de
uitspraken er niet zijn, kan de Commissie Geschillen Aandelenlease, die moet
bemiddelen in het aandelenlease-conflict, niet verder met haar werk. Ondertussen
wachten honderdduizenden gedupeerden van de aandelenlease op een
oplossing.
'De uitspraken worden nu eind januari, begin februari verwacht. Ik
kan me goed voorstellen dat mensen er met spanning naar uitkijken. Maar het gaat
om ingewikkelde zaken waarin zorgvuldigheid belangrijker is dan haast. De inhoud
ken ik niet, de klachtencommissie is onafhankelijk.'
Het DSI is ook
kwaliteitscontroleur van de effectenbranche. Werknemers in de branche moeten een
cursus integriteit en ethiek volgen, is het zo slecht gesteld?
'Het gaat
bijvoorbeeld om de beleggingsadviseur die op de rem moet gaan staan om een
risicovol product te verkopen dat totaal niet bij een klant past. Vroeger was er
schroom dat te bespreken. Door het volgen van de cursus moet hij eerder aan de
bel durven trekken.'
Copyright © 2004 Eindhovens Dagblad - alle rechten voorbehouden