’Banken zetten belegger op het verkeerde
been’
RABO-DOCHTER NOEMT INFORMATIE TE
EENZIJDIG
De Telegraaf 20
september
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM – Diverse grootbanken in ons land
zetten particuliere beleggers op het verkeerde been door in hun verkoopbrochures
uitsluitend positieve informatie te verstrekken over een relatief nieuw soort
complexe beleggingsproducten. Tot deze conclusie komt Iris, het onderzoeksbureau
van Rabobank, na een studie naar deze zogeheten ’structured products’, een
steeds populairder wordende vorm van beleggen.
De door Iris onderzochte ’structured products’ zijn
beleggingsproducten waarbij het ingelegde geld in verschillende
vermogenscomponenten, zoals bijvoorbeeld aandelen en opties wordt gestoken, en
die bovendien een beperkte looptijd hebben. Vaak is aan de producten een
garantie op het ingelegde bedrag gekoppeld. Met name dit laatste aspect heeft de
afgelopen jaren gezorgd voor een ware stormloop van klanten. Afgelopen jaar werd
er zodoende voor ongeveer E 5 miljard aan beleggers verkocht, ruim vier keer
zoveel als in 2002.
„Die snelle groei
is niet voor niks, want gestructureerde producten spelen goed in op de huidige
behoeftes van particuliere beleggers zoals garantie en de kans op een
aantrekkelijk rendement”, zegt Tom Arends van Iris. Voor banken zijn de
producten eveneens een welkome aanvulling, aangezien het voor hen momenteel één
van de weinige groeimarkten in de retailbeleggingsmarkt is, met bovendien
aantrekkelijke winstmarges.
Maar dit
succes heeft wel een keerzijde, menen de onderzoekers die in totaal 60 folders
van 12 aanbieders onderzochten, waaronder ABN Amro, Fortis, Postbank, Rabobank
en Robeco. Zo blijkt uit het onderzoek dat sommige aanbieders onterecht de
indruk wekken dat de kans op een hoog rendement groot is. Verder worden de
risico’s onderbelicht en ligt er veel nadruk op de geboden garanties. Ook bij
het verstrekken van voorbeeldrendementen uit het verleden kiezen aanbieders
uitsluitend voor de meest aantrekkelijke.
Sommige aanbieders blijken hun
beleggingsproducten in het verkoopmateriaal zelfs te vergelijken met een
spaarrekening. De onderzoekers noemen dat volstrekt onjuist: „Het product wordt
neergezet als superieur aan een spaarrekening, terwijl de uiteindelijke waarde
natuurlijk allerminst zeker is.”
De ingewikkelde financiële producten worden ten onrechte vergeleken met een spaarrekening.
FOTO: AP |
 |
De Postbank herkent de gewraakte passage als afkomstig uit een van haar
folders. „Het gaat om een oude brochure. Inmiddels is het verkoopmateriaal
aangepast en verbeterd”, aldus een woordvoerder van de ING-dochter. ABN Amro
laat weten zich vooral te herkennen in de voorbeelden van goede folders die Iris
aanhaalt. Rabodochter Iris besloot naar eigen zeggen tot het onderzoek, nadat
het constateerde dat gestructureerde producten door aanbieders opvallend
eenzijdig belicht worden. „Het grote risico daarvan is dat beleggers verkeerde
verwachtingen hebben en teleurgesteld zullen zijn als deze niet uitkomen. Het
vertrouwen in de financiële sector staat daarmee op het spel ”, zegt Rolf
Hermans, hoofd van de afdeling beleggingsanalyse.
Ook roept het onderzoeksbureau op tot
aanscherping van wetgeving. „Deze complexe producten vallen nu onder een
relatief beperkt toezicht. Daardoor is het mogelijk dat aanbieders informatie
achter kunnen houden zonder daarmee een overtreding te begaan.”
Toezichthouder AFM zegt in een reactie
verheugd te zijn dat een marktpartij zélf besloten heeft verkoopmateriaal tegen
het licht te houden.
© 1996-2005 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V.,
Amsterdam.