U heeft een beleggingspolis, maar snapt er
weinig van? U bent niet de enige. Dat ze als warme broodjes over de toonbank
gingen, had meer te maken met de hoge eindkapitalen die adviseurs beloofden, dan
met transparantie en eenvoud. Na een AFM-rapport over de hoge kosten brak in
Nederland de spreekwoordelijke hel los. Verzekeraars gaan nu alsnog iedereen
beter inzicht geven in de kosten. Maar hoe ziet u of u al die jaren vooral de
kas van de verzekeraar heeft lopen spekken?
AFGEWOGEN OORDEEL VERGT MEER
KENNIS
"Openheid verzekeraar moet wel
begrijpelijke informatie opleveren"
Beleggingspolis erg lastig te
peilen
Verborgen kosten drukken
eindkapitaal
De Telegraaf 21 januari
2007
o door MANNO VAN DEN BERG
AMSTERDAM - Belangenbehartigers als de
Consumentenbond zien met angst en beven het spookbeeld tegemoet dat
tienduizenden consumenten individueel hun recht moeten zien te halen. Dat vergt
doorzettingsvermogen, juridische kosten én vooral ook inzicht. Een informatieve
brief van verzekeraars is niet dé oplossing, stelt financieel expert Rob
Goedhart van de Consumentenbond. "Zo vroeg ik op verzoek van een familielid
inzicht in de kosten van haar pensioenpolis. Haar verzekeraar stuurde een
Excel-bestand boordevol informatie. Prachtig, die openheid. Alleen, ik snapte er
niets van."
Boze tongen
beweren wel eens dat verzekeraars hun producten met opzet ingewikkeld
voorstellen. Als niemand de opzet snapt, kraait er geen haan naar eventueel te
hoge kosten. Kassa! Door nu alsnog met goede en duidelijke informatie te komen,
krijgen verzekeraars een historische kans die beschuldiging te ontkrachten.
Door de lange looptijd van
beleggingspolissen, veelal 30 jaar, merken klanten eigenlijk pas aan het eind
van de rit of ze wel of geen goed product hebben afgesloten. Dat zien ze aan het
verschil tussen het daadwerkelijke en het in het vooruitzicht gestelde
eindkapitaal. Als ze nu tussentijds inzicht in het product krijgen, kunnen ze
ook nú beoordelen of ze te maken hebben met een goede verzekeraar. Zijn de
kosten én andere inhoudingen op de betaalde premie bijvoorbeeld inderdaad te
hoog?
Dat is een lastig oordeel. Daarom
hopen belangenbehartigers als de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis dat
een staatscommissie het kaf van het koren gaat scheiden, resulterende in een
eventuele polisreparatie. Verzekeraars zien meer in individuele
zaken.
6,5
miljoen
In Nederland
staan 6,5 miljoen beleggingspolissen uit. Deze polissen zijn vooral vanaf de
jaren negentig verkocht. Gekoppeld aan een hypotheek om later af te lossen, maar
ook als pensioenverzekering/ koopsompolis. Ook zijn ze aan de man gebracht als
studieverzekeringen voor kinderen of als onderdeel van een consumptief krediet.
Al deze producten zijn gebaseerd op de kapitaalverzekering, die van de
Consumentenbond al in 1980 forse kritiek oogstte over de kosten.
Bij een kapitaalverzekering is de klant
verzekerd van een kapitaal, de naam zegt het al. Zo keert de verzekeraar een
gegarandeerd kapitaal uit op een bepaalde leeftijd of in geval van overlijden
van de klant. De klant betaalt hiervoor een premie. Deze premies worden tegen
een vaste lage rente weggezet, zodat de verzekeraar op een gegeven moment zijn
garantie kan nakomen. Maakt de verzekeraar meer rendement, dan krijgt de
verzekerde middels winstdeling een hoger kapitaal dan beloofd. Doordat de rente
begin jaren negentig fors begon te dalen - en de winstdeling tegenviel - werd de
traditionele kapitaalverzekering minder interessant.

Slimme verzekeraars bedachten dat
ze de premie beter op de beurs, in aandelen, konden beleggen. Dan kwamen ze voor
de klant op een hoger eindkapitaal. Het vervelende van aandelen is echter dat ze
misschien wel een hoger, maar geen gegarandeerd rendement bieden. De uitkering
van de beleggingsverzekering is daarmee niet gegarandeerd. Verzekeraars hebben
de eindkapitalen voorgerekend ervan uitgaande dat de beurs gemiddeld een
rendement tussen de 8 en 12% biedt. Zo kreeg bijvoorbeeld iemand te horen dat
een jaarinleg van €2400 (toen natuurlijk nog in guldens) bij 8% beursrendement
na dertig jaar €293.630,08 zou opleveren.

Even afgezien van de vraag of de
beurs inderdaad 8% haalt, is volgens Goedhart een van de heikele punten in het
'beleggingspolisdossier' of er nog kosten van die 8% af gaan. "Met andere
woorden: is dit een brutorendement of een nettorendement? Klanten mochten van
het laatste uitgaan. Hun is immers beloofd: als de beurs met 8% stijgt, dan
krijgt u dit." De ervaring leert Goedhart echter dat mogelijk niet elke
verzekeraar dit pad bewandelt, maar nog kosten op die 8% inhoudt. Zijn die
bijvoorbeeld 2%, dan is het nettorendement 6%. Dat leidt tot een eindkapitaal
van €201.124,03. Dat is ruim €90.000 opbrengst minder. Dat wil zeggen €90.000
minder pensioen of afbetaling op de hypotheek.
"Een eventuele compensatie komt voor de
sector als geheel neer op een gigantisch bedrag. Uitgesmeerd over het totale
aantal polissen valt het per polis wel mee, zeker omdat veel polissen nog veel
looptijd voor de boeg hebben", stelt Goedhart.
Verzekeraars stellen volgens Goedhart
heel terecht dat niet alles wat ze op de premie inhouden kosten zijn. "Er zijn
ook componenten waar een prestatie van de verzekeraar tegenover staat. Van
belang is daarom te kijken wat precies de kosten zijn." Zo houdt de verzekeraar
risicopremie in voor de overlijdensdekking. Ook in geval van
arbeidsongeschiktheid is er vaak een dekking: dat de verzekeraar in dat geval de
premie kwijtscheldt of zelfs dat hij tot een uitkering
overgaat.
Overlijdensdekking
Volgens Goedhart zouden consumenten goed moeten letten op de premie voor de
overlijdensdekking. Doordat de verzekeraars hiermee in feite datgene dekken wat
ze met de opgebouwde beleggingspot tekortkomen voor het kapitaal dat ze bij
overlijden moeten uitkeren, schommelt deze overlijdensrisicopremie mee met de
beurs. "Daalt de beleggingspot in waarde, dan zullen verzekeraars deze
risicopremie verhogen. Dát moeten ze wel gemeld hebben in hun brochures." Een
andere goede vraag is of je nog wel risicopremie zou moeten betalen als de
beleggingspot groter is dan het verzekerde overlijdenskapitaal.
"Hoe je het ook wendt of keert: eerst
moeten consumenten afdoende inzicht krijgen. Pas dan kan blijken bij welke
polissen verzekeraars iets te verwijten valt." Zolang die duidelijkheid er niet
is, raadt de Consumentenbond het afsluiten van een beleggingspolis af. Er zijn
alternatieven.
© 1996-2007 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle
rechten voorbehouden.