Aegon-top vreest geen schade
beleggingsclaims
Van een onzer verslaggeefsters
DEN HAAG - Financieel topman Jos Streppel
van Aegon verwacht niet dat consumenten geld zullen terugkrijgen voor bestaande
verzekeringsproducten. "In het algemeen gesproken is er geen positie om te
claimen", zegt hij desgevraagd in een reactie op de aanbevelingen van de
commissie-De Ruiter.
"Het
is wel zo dat de bestaande producten transparanter moeten worden gemaakt, dat
vind ik een goede aanbeveling. Maar je kunt niet de regels van 2007 verplaatsen
naar 1995. Aegon heeft zich altijd aan alle wetten gehouden. Wij hebben niets
fout gedaan bij het aanbieden van onze producten."
Streppel houdt de deur open voor
'schrijnende gevallen'. "Op individuele basis mag iedereen altijd komen praten."
De verzekeraar, die naar verluidt zelf
binnenkort een schadeclaim kan verwachten van één van de platforms van
gedupeerde consumenten, ontkent dat Aegon zich voorbereidt op het maken van
grote reserveringen voor compensatie. "Voor Aegon is dat niet nodig. Het is
bovendien zelfs verboden door de IFRS-regels, als je niet precies kunt aangeven
hoe groot en waarvoor een voorziening is bedoeld."
Het Verbond van Verzekeraars erkende gisteren
klanten soms onvoldoende te hebben geïnformeerd. De brancheorganisatie zegt de
adviezen van De Ruiter voor meer transparantie daarom "op hoofdlijnen te zullen
volgen".
De Vereniging Eigen Huis, de
Vereniging van Effectenbezitters en Independer zetten hun actie via de stichting
Verliespolis door tegen verzekeraars. "Zij hebben mensen financieel
tekortgedaan", aldus VEB-directeur Peter Paul de Vries. "Daarvoor moet geld op
tafel komen."
© 1996-2006 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.