Aegon-top vreest geen schade beleggingsclaims
 
Van een onzer verslaggeefsters
 
DEN HAAG - Financieel topman Jos Streppel van Aegon verwacht niet dat consumenten geld zullen terugkrijgen voor bestaande verzekeringsproducten. "In het algemeen gesproken is er geen positie om te claimen", zegt hij desgevraagd in een reactie op de aanbevelingen van de commissie-De Ruiter.
        "Het is wel zo dat de bestaande producten transparanter moeten worden gemaakt, dat vind ik een goede aanbeveling. Maar je kunt niet de regels van 2007 verplaatsen naar 1995. Aegon heeft zich altijd aan alle wetten gehouden. Wij hebben niets fout gedaan bij het aanbieden van onze producten."
       Streppel houdt de deur open voor 'schrijnende gevallen'. "Op individuele basis mag iedereen altijd komen praten."
       De verzekeraar, die naar verluidt zelf binnenkort een schadeclaim kan verwachten van één van de platforms van gedupeerde consumenten, ontkent dat Aegon zich voorbereidt op het maken van grote reserveringen voor compensatie. "Voor Aegon is dat niet nodig. Het is bovendien zelfs verboden door de IFRS-regels, als je niet precies kunt aangeven hoe groot en waarvoor een voorziening is bedoeld."
 
Het Verbond van Verzekeraars erkende gisteren klanten soms onvoldoende te hebben geïnformeerd. De brancheorganisatie zegt de adviezen van De Ruiter voor meer transparantie daarom "op hoofdlijnen te zullen volgen".
       De Vereniging Eigen Huis, de Vereniging van Effectenbezitters en Independer zetten hun actie via de stichting Verliespolis door tegen verzekeraars. "Zij hebben mensen financieel tekortgedaan", aldus VEB-directeur Peter Paul de Vries. "Daarvoor moet geld op tafel komen."
 
© 1996-2006 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.