Hoge Raad verwerpt advies DSI
Van onze verslaggever Merijn Rengers
 
AMSTERDAM -
Juristen vrezen dat teleurgestelde beleggers massaal naar de rechter zullen stappen om de oordelen van DSI, het klachteninstituut van de effectenbranche, aan te vechten. De Hoge Raad, het hoogste rechtscollege van Nederland, verklaarde recent een bindend advies van DSI ongegrond.

Angst voor nieuwe procedures beleggers 
 
De klachten van boze beleggers bij het klachteninstituut van het Dutch Securities Institute (DSI), worden volgens de Hoge Raad niet altijd correct afgehandeld. In een recent arrest stelt het hoogste rechtscollege dat een bindend advies van de klachtencommissie DSI op punten 'onbegrijpelijk' is.
 
De zaak betreft een langlopend geschil over een ingewikkelde optieconstructie tussen een grote belegger en de ING. De belegger wilde in 1997 zijn opties Hoogovens omzetten in aandelen, om zo te kunnen profiteren van het dividend. De ING weigerde mee te werken, omdat de belegger niet voldoende geld op zijn rekening zou hebben. Volgens de klager was dat geld wel degelijk beschikbaar, en had de ING de aandelen Hoogovens dus moeten kopen.
 
De belegger vocht het handelen van de bank aan bij de klachtencommissie, en kreeg ongelijk. Vervolgens kaartte hij het bindend advies van DSI aan bij de rechtbank. Die gaf de belegger gelijk. In hoger beroep werd het advies van DSI echter bekrachtigd. Ten onrechte, oordeelt de Hoge Raad nu, en verwijst het vonnis terug.
 
Beleggers die vinden dat zij door een bank of andere effecteninstelling slecht behandeld zijn, kunnen hierover een klacht indienden bij DSI - dat is voorgekomen uit de effectenbranche zelf - of naar de rechter stappen. Procedures bij DSI zijn sneller en goedkoper dan bij de rechter. Sinds enkele jaren kent DSI ook een beroepsmogelijkheid.
 
De opstelling van de Hoge Raad is opmerkelijk, omdat er geen verschil zou mogen bestaan tussen de klachtenbemiddeling van de DSI en uitspraken van de rechterlijke macht. Rechters mogen vonnissen van DSI daarom slechts 'marginaal toetsen' - beoordelen op de procedures, en niet op de inhoud.
 
'Er wordt hier voor het eerst een principieel ander standpunt ingenomen door de burgerrechter dan door de klachtencommissie', stelt Gilles Hooft Graafland, adviseur bij advocatenkantoor Barents en Krans in Den Haag. Hooft Graafland, de eerste advocaat in Nederland die de zorgplicht van banken aan de kaak stelde, voert al vanaf midden jaren tachtig processen en procedures op het gebied van effectenrecht. 'Mensen die bij DSI verloren hebben, zullen dit aangrijpen om alsnog naar de rechter te stappen.'
 
© de Volkskrant