Dreun voor Aegon in uitspraak Hof over Koersplan-polis
 
door Natasja de Groot
AMSTERDAM -  Aegon heeft zijn klanten met een woekerpolis misleid door de premie van de overlijdensrisicoverzekering te verzwijgen. De verzekeraar zal zo’n 20.000 klanten die aangesloten zijn bij de Stichting Koersplan De Weg Kwijt moeten compenseren. Dat heeft het Gerechtshof Arnhem zojuist beslist.
 
Volgens het Hof had de verzekeraar de plicht om haar klanten expliciet de hoogte van de overlijdensrisicopremie mee te delen. Dit had Aegon verzwegen. Het Hof spreekt van misleiding. Aegon zal de klanten nu 85% van overlijdensrisicopremie moeten terugbetalen. Dat zou volgens financieel adviseur Kapé Breukelaar neerkomen op uitkering van een bedrag van 800 miljoen tot 1 miljard euro.
 
Aegon en Stichting Koersplan De Weg Kwijt voeren al jarenlang een juridisch gevecht om de zogeheten Koersplan-polis. Dit beleggingsproduct, in feite de eerste woekerpolis die door de mand viel, kwam in 1987 op de markt. Met het vooruitzicht van een aantrekkelijk eindkapitaal wist Aegons dochter Spaarbeleg bijna 700.000 polissen te verkopen. Tijdens de aandelencrisis in 2001 bleek echter dat zo'n 25% van de inleg opging aan een overlijdensrisicoverzekering. Gedupeerden waren hier niet van op de hoogte.
 
In mei 2009 kwam de Utrechtse rechtbank al tot een eindvonnis dat verzekeraar Aegon het beleggingsproduct moest repareren. Hiertegen ging de verzekeraar in hoger beroep. Overigens was er volgens de rechtbank geen sprake van misleiding van klanten, zoals het Hof nu wél heeft uitgesproken. De uitspraak is overigens de eerste in hoger beroep. Deze kan grote gevolgen hebben voor verzekeraars én miljoenen huishoudens met een woekerpolis.
 
© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam