Tussenpersoon met een goed imago
Profiel  Elsbeth Stoker
 
Hilversum - Vergelijkingssite Independer is een luis in de pels van de verzekeringsbranche. En het bedrijf is een van de grotere verkopers van verzekeringen.
 
Independer? ‘Dat bedrijf heeft een hele slimme naam bedacht. Een naam die meer onafhankelijkheid en objectiviteit suggereert dan er in werkelijkheid is’, zegt Marco Simmers van verzekeraar Achmea in reactie op de vraag wat hij vindt van de Hilversumse vergelijkingssite en verzekeringstussenpersoon.
 
Een opmerkelijke organisatie, vervolgt een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. ‘Het bedrijf draagt een dubbele pet. Independer laat zich in zijn profileringsdrang te vaak spannen voor allerlei publicitaire karretjes. Enerzijds profileert het bedrijf zich als een onafhankelijk consumentenonderzoeker en bekritiseert het verzekeraars en tussenpersonen. Anderzijds verdient het zijn geld met verzekeringsverkoop.’
 
Van de populariteit in eigen branche moet Independer het niet hebben. Vooral niet nu het bedrijf (ruim 90 werknemers) zich in de recente discussie over de beleggingspolis, alias de woekerpolis, wederom heeft opgeworpen als belangenbehartiger van de consument. Afhankelijk van de inleg en de beleggingsduur kunnen de kosten van de polis flink oplopen. Tussenpersonen en banken zouden de consumenten hierover onvoldoende hebben voorgelicht. En soms zelf hebben misleid, aldus Independer.
 
Wat de NBVA, de brancheorganisatie van financiële adviseurs, betreft, schaadt Independer met zijn uitlatingen het imago van de sector. ‘Het bedrijf heeft als commerciële tussenpersoon een slimme strategie. Maar het is storend dat ze geen kans laten liggen om de rest van de sector te beschimpen en zichzelf te presenteren als onafhankelijk’, zegt Joerie van Looij van de NBVA. ‘Ze klimmen op oneigenlijke gronden alleen op het podium van onafhankelijkheid en belangenbehartiger van de consument. ’
 
Opmerkelijk, concludeert Independer-oprichter en directeur Edmond Hilhorst na het horen van de kritiek. ‘Zo scherp heb ik het nog niet gehoord. We bestaan al zeven jaar en ik weet dat we niet bij iedereen geliefd zijn. Blijkbaar gaan de tussenpersonen nu in de aanval omdat ze merken dat ze hun markt verliezen.’ Hij zit aan de lange eettafel in de bedrijfskantine; de tafel is bezaaid met pakken melk, hagelslag en brood. ‘We zijn soms wat recalcitrant, maar ik weet zeker dat we de test van onafhankelijkheid zullen doorstaan’, is zijn verdediging. In de ruimte – die ooit dienst deed als gymzaal, de rest van het gebouw was een school – hangt een geur van verbrande kaastosti’s. Bob Marley zingt zachtjes op de achtergrond.
 
In 1999, tijdens de hoogtijdagen van de internethype, nam Hilhorst ontslag bij ABN Amro. Hij was rayondirecteur in het Amsterdamse stadsdeel Zuidoost en verbaasde zich erover dat erin zo’n gebied tientallen miljoenen euro’s winst gemaakt konden worden. ‘En dat terwijl Nederlandse banken een minder goede service bieden dan buitenlandse banken. Banken en tussenpersonen verkopen dure, financiële producten die – als je eerlijk bent – niet altijd het belang van de klant dienen. ’
 
Dat gevoel deelde hij met ABN Amro-collega Diederik de Groot van Embden. ‘We wilden de traditionele werkwijze in de verzekeringswereld ter discussie stellen. Het moest transparanter. Met de komst van internet werd dat mogelijk.’ Het resultaat was de eerste site in Nederland waarop consumenten de prijs-kwaliteitverhouding van verzekeringen konden vergelijken. Aan een site alleen kan geen geld verdiend worden, reclame op de site vindt Independer niet klantvriendelijk. En dus kunnen de consumenten via www.independer.nl financiële producten afsluiten; Independer ontvangt per afgesloten verzekering, hypotheek of spaarrekening provisie van de verzekeraar of bank.
 
De komst van Independer heeft de verzekeringswereld een stuk transparanter gemaakt, stelt Hans de la Porte van Vereniging Eigen Huis. (VEH) ‘Het bedrijf heeft op een goede manier onderzoek gedaan naar de kosten van verzekeringen en hypotheken. Het is een deskundige organisatie die inmiddels is uitgegroeid tot een autoriteit. Dat is de reden waarom VEH met Independer samenwerkt in de strijd tegen de beleggingspolis en niet met andere tussenpersonen.’
 
Bijgedragen aan transparantie hebben we zeker, beaamt Hilhorst. ‘Het is voor de consumenten bijvoorbeeld inzichtelijk geworden dat de grote banken weinig rente betaalden over spaargeld en dat je bij kleinere banken veel beter kon sparen. Hierdoor hebben ook de grote banken hun rentes verhoogd. Ook is er mede dankzij ons een prijzenslag tussen verzekeraars op internet ontstaan.’
 
Wat het Verbond van Verzekeraars betreft valt het wel mee met die heldenrol. ‘Het bedrijf is geen wereldverbeteraar.’ Net als andere criticasters stelt het Verbond dat Independer een van de vele adviesbureaus is en dat de toegenomen transparantie vooral te danken is aan de komst van internet. ‘Consumenten zijn dankzij internet steeds beter in staat om financiële producten en aanbieders met elkaar te vergelijken. Independer heeft daarin een stimulerende rol gespeeld, net als andere vergelijkingssites overigens’, laat de Nederlandse vereniging van assurantieadviseurs en financiële dienstverleners (NVA) weten.
 
Wereldverbeteraar of niet; inmiddels is Independer uitgegroeid tot een van de grootste spelers op de markt voor particuliere verzekeringen. Jaarlijks bezoeken zo’n vijf miljoen bezoekers de site; meer dan vijftigduizend mensen sluiten via www.independer.nl hun verzekering af. De jaarcijfers zijn nog niet bekend, maar de omzet van 2006 wordt geschat op zo’n 10 à 15 miljoen euro. ‘We hebben in 2006 voor het derde jaar op rij een bescheiden winst gemaakt’, zegt Hilhorst tevreden. ‘Deze winst steken we in nieuwe projecten.’
 
Deze nieuwe projecten zijn broodnodig om het uitdagend te houden, vindt Hilhorst. ‘De verzekeringswereld is natuurlijk een beetje saai.’ Onlangs begon Independer een vergelijkingssite voor goede doelen. ‘Dat is onze manier van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De donateursvereniging hield op met haar vergelijkingssite en wij hebben dit stokje overgenomen.’
 
Vanuit de filosofie ‘consumenten helpen bij het maken van complexe keuzes’ heeft het bedrijf ook een vergelijkingssite voor de gezondheidszorg ontwikkeld. ‘Het is alleen lastig geld te verdienen aan een site die de kwaliteit van zorg vergelijkt en geen adverteerders accepteert. Een ziekenhuis betaalt ons geen provisie als een patiënt na een bezoek aan onze site besluit zich daar te laten opereren.’
 
Om het project financieel levensvatbaar te maken nam Independer een Haagse huisartsenpraktijk met enkele artsen over. Daar werken nu 25 artsen die 25 duizend patiënten onder hun hoede hebben.‘We verdienen hieraan zoals elke huisarts dat doet en de arts gebruikt de site om de patiënt te helpen met het kiezen van de beste zorgaanbieder. Bovendien denken we dat de werkwijze van huisartsen efficiënter kan worden georganiseerd.’
 
Idealistisch of een slimme marketingstrategie? Een van onze belangrijkste pijlers is ons imago, erkent Hilhorst. ‘We hebben niet voor niets gekozen voor de naam Independer en de holding Robin Hood genoemd. We geven geen geld uit aan advertenties, maar aan onderzoek. Daarmee generen we veel free publicity en dat werkt.
 
‘Bovendien is het leuk om iets te doen waar je trots op kunt zijn. We zoeken telkens een nieuwe intellectuele uitdaging. ’
 
(c) de Volkskrant