Hoge Raad dwingt banken klantendossier af
te geven
Tegenvaller voor Dexia Bank en ABN Amro in
aandelenleaseaffaire en fraude tulpenbollenbeleggingsfonds
Het Financieele Dagblad 30 juni 2007
VASCO VAN DER BOON
AMSTERDAM - Banken moeten hun klanten volledig
inzage geven in hun eigen dossier. Dit heeft de Hoge Raad vrijdag tegelijkertijd
uitgesproken in drie verschillende conflicten tussen banken en beleggers. De
Hoge Raad is het hoogste rechtscollege van Nederland.
Het gaat om twee afzonderlijke rechtszaken van
aandelenleasebeleggers tegen Dexia Bank Nederland. De derde procedure is van
veertien beleggers in het door fraude geplaagde tulpenbollenbeleggingsfonds
Novacap tegen ABN Amro-dochter Hollandse Bank-Unie (HBU), waarvan de veertien
geld hebben geleend om in Novacap te beleggen.
In alle drie de zaken vragen de klanten van hun
bank een volledig overzicht van de persoonsgegevens die de bank in zijn
bestanden heeft verwerkt. Daarbij vragen de klanten in het bijzonder om kopieën
van documenten waarop hun persoonsgegevens voorkomen, zoals formulieren,
cliëntprofielen, contracten, aankoopbewijzen en transcripties van
telefoongesprekken die de bank met hen heeft gevoerd.
De klanten beroepen zich met hun verzoek op artikel
35 van de Wet bescherming persoonsgegevens. Dat geeft mensen een inzagerecht in
persoonsgegevens die instellingen over hen bijhouden. Lagere rechters hadden de
klanten grotendeels gelijk gegeven. Dexia en HBU waren daartegen in cassatie
gegaan bij de Hoge Raad .
De banken hebben een reeks bezwaren aangevoerd.
Dexia vreest een grote administratieve lastendruk als de duizenden procederende
aandelenleaseklanten het voorbeeld van de twee om inzage vragende klanten zouden
volgen. HBU betoogt dat zijn recht op een eerlijk proces wordt geschonden als
het zelf munitie aan tegen de bank procederende klanten moet verschaffen. Beide
banken voeren ook aan dat de wet een begrijpelijke samenvatting van het
klantendossier voldoende vindt om te laten zien.
De Hoge Raad benadrukt nu dat aan het wettelijke
recht op inzage en afschriften 'een ruime uitleg' moet worden gegeven. Geen
samenvatting maar inzage in originele documenten vindt het college daarvoor de
meest effectieve wijze.
'Steun in de rug'
Stichting Verliespolis gaat tegenover verzekeraars
'vooralsnog' niet op grote schaal een beroep doen op het uitgebreide inzagerecht
in klantendossiers dat de Hoge Raad heeft verordonneerd. Dit meldt woordvoerder
Rob Okhuijsen van Verliespolis desgevraagd in een reactie op de uitspraken van
de Hoge Raad .
Wel acht Verliespolis zich gesterkt door de ruime
uitleg die de Hoge Raad geeft aan het inzagerecht van klanten van financiële
instellingen. 'Het is natuurlijk wel een steun in de rug.'
Verliespolis is de grootste belangenbehartiger van
klanten die menen door verzekeraars te zijn benadeeld met dure
beleggingsverzekeringen. Verliespolis claimt tienduizenden klagers te
vertegenwoordigen, waarmee de woekerpolisaffaire hard op weg is de opvolger te
worden van de aandelenleaseaffaire.
Maar volgens Verliespolis is het niet nodig om het
door Dexia-klanten afgedwongen uitgebreide inzagerecht voor duizenden
woekerpolisgeschillen in te zetten. 'We merken dat de verzekeraars ons zeer
serieus nemen en al bereid zijn de meeste gevraagde informatie aan ons te
geven.'
Copyright (c) 2007 Het Financieele
Dagblad