Het BKR en de A-codering van dexia "wanbetalers".

Het BKR en de A-codering van dexia "wanbetalers".

Berichtdoor pewi » vr 30 sep 2005 16:05

http://www.bkr.nl/beschikbaar_stellen/28.html

Wettelijke kader voor kredietverleners
De kredietverlening in Nederland is met name geregeld in de Wet op het consumentenkrediet (Wck) en de Wet toezicht kredietwezen (Wtk). Kredietverleners die kredieten verstrekken aan consumenten, moeten beschikken over een Wck-vergunning. Deze wordt verleend door het Ministerie van Financiën.
De Wck verplicht Wck-vergunninghouders om zich aan te sluiten bij een stelsel van centrale kredietregistratie. In Nederland is dit het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van BKR. Voor een zorgvuldige beoordeling van een kredietaanvraag moeten alle kredietverleners die bij ons zijn aangesloten CKI raadplegen. Dit is een wettelijke verplichting vanuit de Wck en staat beschreven in de BKR regels. De informatie uit CKI is een aanvulling op de informatie die u zelf aan uw kredietverlener hebt verstrekt. Hij zal u bijvoorbeeld vragen naar uw inkomen, woonlasten en gezinssituatie. Deze gegevens zijn niet bij ons bekend.

De regels van WCK verplicht hun deelnemers zich aan te sluiten bij het CKI (BKR). Hoe is het mogelijk dat Dexia hun “wanbetalers” bij het BKR kon registreren. Had het BKR niet aan Dexia moeten meedelen, dat ze zich niet als deelnemer kon aanmelden, omdat ze niet over de vereiste wck-vergunning beschikte?

De Wck verplicht Wck-vergunninghouders om zich aan te sluiten bij een stelsel van centrale kredietregistratie. In Nederland is dit het (CKI) van BKR.

Je zou dan toch ook mogen verwachten, dat je als deelnemer eerst aan alle wettelijke eisen zou moeten voldoen, voordat je je als deelnemer aan kan melden.
Vreemd overigens dat de Dexia “wanbetalers” wel geregistreerd staan en de Aegon “wanbetalers” niet.
Aegon is geen BKR deelnemer (met dank aan jll).
http://www.bkr.nl/feiten_en_cijfers/21.html

Vrgr Pewi.
pewi
 
Berichten: 167
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 21:00
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Marja4 » za 1 okt 2005 12:20

Beste Pewi,

Volgt uit bovenstaande info dan niet automatisch dat je de BKR er schriftelijk op kunt wijzen dat de registratie niet rechtsgeldig is en dus ongedaan gemaakt moet worden? Uit mijn opgevraagde gegevens bij de BKR ben ik in week 41/1999 en 48/2000 geregistreerd (aflopend krediet).
Als dit onrechtmatig is dan volgt hier automatisch het niet rechtsgeldig zijn van mijn A-kodering?

Volgens de Afm had Bank Labouchere NV tot en met 2001 wel een vergunning op grond van de Wtk als kredietinstelling.
Heb zelf brief van Afm gehad dat destijds Labouchere waaronder Legio lease viel geen vergunning had voor de wck.
Dit is in de tijd geweest dat ik mijn contracten heb afgesloten (deze brief is trouwens meegenomen in mijn dagvaarding richting Dexia).

Bvd. en met vriendelijke groet,
Marja 4 (voorheen 3) :D
Marja4
 
Berichten: 7
Geregistreerd: wo 28 sep 2005 19:59

Berichtdoor Marja4 » za 1 okt 2005 17:48

Het woord rechtsgeldig moet misschien gewoon zijn onterecht.
Groetjes Marja4
Marja4
 
Berichten: 7
Geregistreerd: wo 28 sep 2005 19:59

Berichtdoor pewi » za 1 okt 2005 23:30

Buiten het feit, dat de aandelenlease aanbieders niet de beschikking hadden over een vergunning - waardoor de contracten niet rechtsgeldig zouden moeten zijn - vraag ik me het volgende af.
Het is toch eigenlijk vreemd, dat je als deelnemer van het BKR schijnbaar niet de beschikking hoeft te hebben over een WCK-vergunning, terwijl de WCK de WCK-vergunninghouders wel verplicht zich aan te melden bij CKI van het BKR.
Hoe is het mogelijk dat Dexia (zonder vergunning) wel deelnemer is geworden van het BKR en Aegon (ook geen vergunning) niet.
Ik zit eigenlijk met 2 vragen:
Waarom is Aegon geen lid van het BKR, zijn ze soms in het verleden geweigerd? zo ja,
Zijn de BKR-noteringen van Dexia dan wel rechtsgeldig?
Roept u maar.

Vrgr Pewi.
pewi
 
Berichten: 167
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 21:00
Woonplaats: Limburg


Keer terug naar Dexia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 165 gasten

cron