De hoop van Myra en CDA in bange dagen....

De hoop van Myra en CDA in bange dagen....

Berichtdoor Elias » di 14 feb 2006 2:17

Iemand was zeer recentelijk zo vrij geweest om Myra Koomen een nette mail te sturen om haar aandacht te vragen voor huidige de aandelenlease-ellende en er vooral op aan te dringen om het probleem bij de bron aan te pakken.
Zij stuurde onderstaand antwoord terug. Het "in het vet zetten" van bepaalde delen is voor mijn rekening.

Lees, huiver en oordeel zelf over haar standpunt (en dat van het CDA) en stel vooral ook de inhoudelijke kennis van zaken vast aangaande de rechtszaken en al het geld dat u waarschijnlijk TERUGKRIJGT.....


Geachte heer/ mevrouw ...........,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik begrijp dat u zich ernstig zorgen maakt over uw situatie.
Al ruim twee jaar houd ik me namens het CDA bezig met het aandelenlease- kwestie; een drama van ongekende omvang. In totaal zijn er zo'n 700.000 contracten gesloten met een totale schuld van ongeveer 6 miljard euro. De CDA-fractie gaat ervan uit dat het bij aandelenlease- contracten gaat om afspraken tussen private partijen. Contracten waar de politiek/ overheid zich in principe niet in kan mengen. De landelijke overheid houdt zich bezig met wet- en regelgeving waar organisaties, instellingen en individuele burgers zich aan moeten houden. Zo is recentelijk de Wet Financiële Dienstverlening aangenomen in de Tweede Kamer. Deze wet beoogt de consumenten beter te beschermen als ze produkten bij financiële dienstverleners afsluiten. Kern van deze wet is de zogenaamde zorgplicht, die inhoudt dat de financiële dienstverlener een passend produkt moet aanbieden, adviseren en verkopen aan de klant. Alle financiële dienstverleners, waaronder ook de effectenhandelaren worden gecontroleerd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op het geven van misleidende informatie.

In de afgelopen twee jaar heeft de tweede kamer meerdere malen gesproken over het aandelenlease- drama met de ministers van Financiën en Justitie. Minister Zalm (Financiën) heeft zijn betrokkenheid getoond door een bemiddelingspoging tussen enerzijds de aanbieders van aandelen- leasecontracten en anderzijds de vertegenwoordigers van belangenverenigingen van gedupeerden (zoals de
Stichting Lease- verlies en Stichting Ega- lease e.a.
). Helaas was deze bemiddelingspoging mislukt en konden u en andere gedupeerden alleen naar de rechtbank om uw gelijk te kunnen halen.

In dat kader had de minister van Justitie toegezegd dat het budget voor de rechtsbijstand uitgebreid zou worden als het totale budget hiervoor opgesoupeerd was. Dit betekent dat niemand zonder advocaat rechtzaken zal hoeven aan te spannen. Tevens hebben de rechters in ons land afspraken gemaakt over snelle afhandeling van deze aandelenlease- rechtzaken. Momenteel worden er veel rechtzaken begonnen en dat betekent dat ik als individueel kamerlid helaas niets kan betekenen. Onze rechtstaat bepaalt namelijk dat, wanneer zaken onder de rechter zijn, de politiek zich afzijdig moet houden. Zij kan en mag zich daar niet mee bemoeien. Dit is allemaal op basis van de trias politica; de scheiding der machten.

De rechtbank van Breda heeft bepaald dat aanbieders van aandelenlease- produkten hadden moeten nagaan of klanten genoeg draagkracht hadden om de risico's van de produkten aan te kunnen. Zo'n uitspraak heeft een precedentwerking; dat betekent dat personen geld zouden kunnen terugkrijgen; indien de rechter beslist dat er sprake was van onvoldoende draagkracht.

Er komt echter altijd nog wel een bedrag voor eigen rekening, omdat beleggers ook zelf verantwoordelijkheid dragen volgens de rechter. Verder is er nog een gerechtelijke uitspraak bekend ten aanzien van het ontbreken van een handtekening van de partner op het lease-contract. Door de rechter is beslist dat deze noodzakelijk is bij het afsluiten van dit soort contracten.

De laatste informatie ten aanzien van dit onderwerp is dat Dexia en Aegon zijn overeengekomen om hun onderlinge geschil te beëindigen. Hiervoor betaalt Aegon 218 miljoen aan Dexia. Voor Dexia is daarmee de weg vrij om te proberen oplossingen te vinden voor cliënten van Dexia Bank Nederland die daadwerkelijk in de financiële problemen zijn geraakt.
Verder heeft Wim Duisenberg, voormalig president van de Europese Centrale Bank bemiddeld tussen Dexia Bank Nederland en haar cliënten. Dexia heeft haar volledige medewerking verleend aan het bemiddelingsproces. Op dit moment hebben gedupeerden de mogelijkheid om te kiezen voor een schikking of voor een rechtzaak waarmee u wellicht een groot deel van uw geld zult kunnen terugkrijgen. Als woordvoerder van het CDA was ik verheugd over deze ontwikkelingen. Ik heb hier dan ook hoge verwachtingen van.

Ik hoop van harte dat ik u in enige mate van dienst kon zijn met deze informatie. Ik wens u veel sterkte toe en hoop dat uw situatie ten positieve veranderd.

Met vriendelijke groet,

M.G.E. Koomen
CDA Tweede-Kamerlid
Laatst bijgewerkt door Elias op di 14 feb 2006 2:49, in totaal 3 keer bewerkt.
Elias
 
Berichten: 214
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 22:40

Berichtdoor Elias » di 14 feb 2006 2:32

Maar als, zoals afgelopen weekend, een aantal voetbalhooligans weer eens schade veroorzaken, dan gilt onze overheid de volgende dag in de krant, dat zij die tot op de laatste cent zullen gaan verhalen en laten betalen. ( En terecht natuurlijk )

Echter, op de vraag hoe het nu zit met de door de instellingen gepleegde misdrijven/overtredingen en de aldus onstane financiele consequenties en verantwoordelijkheden daarvan, natuurlijk geen reactie.........

Niets over de nieuwe wet WCAM.....
Elias
 
Berichten: 214
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 22:40


Keer terug naar Dexia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten