Overtreding Wck art. 9; analyse over strafmaat, verjaring

Overtreding Wck art. 9; analyse over strafmaat, verjaring

Berichtdoor spaarvarken » vr 24 maart 2006 1:36

In verband met het schrijven van een aangifte wegens overtreding van de Wet op het consumentenkrediet (Echter deze link werkt niet goed. De wet moet van een andere datum genomen worden. Probeer bijvoorbeeld bij zoeken in te vullen maart 2003, en de naam van deze wet) probeer ik meer inzicht te krijgen op welke manier deze strafbare overtreding terug te vinden is in het Wetboek van Strafrecht.

Zie die volgende link:
SamenhangWckArtikelen.pdf

Samenvattend:
Artikel 9 stelt dat het verboden is krediet te verlenen zonder vergunning. Vervolgens stelt artikel 69 dat overtreding van dit voorschrift strafbaar is.
Als iets strafbaar wordt gesteld in een wet, moet daar ergens anders ook een strafmaat voor worden gegeven. Ik kan het echter niet vinden. Ik heb gekeken in het wetboek van strafrecht, derde Boek. Overtredingen.

Het belang hierbij is tevens dat bij de strafmaat ook vermeld staat welke termijn er voor verjaring geldt.

Is er iemand die hierin kan helpen?
Laatst bijgewerkt door spaarvarken op ma 27 maart 2006 2:04, in totaal 1 keer bewerkt.
spaarvarken
 
Berichten: 28
Geregistreerd: zo 21 aug 2005 1:58
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor pewi » vr 24 maart 2006 17:57

Misschien hier
Hoofdstukken 2 en 5

Vrgr pewi
pewi
 
Berichten: 167
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 21:00
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Elias » vr 24 maart 2006 21:19

Gezien de wet Fin. Dienstverlening lijtk het mij verstandig de aangifte te sturen naar zowel AFM als OM, met daarin vermelding van de aangifte aan allebei.

Groet,
Elias.
Elias
 
Berichten: 214
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 22:40

Berichtdoor spaarvarken » ma 27 maart 2006 0:50

Voor de bepaling van de strafmaat moeten we in de Wet op de economische delicten kijken:

*Delictsomschrijving*
(WED, Titel I. Van de economische delicten, artikel 1). Bij sub 4 staat hier:
Economische delicten zijn ... overtredingen van voorschriften, gesteld bij of krachtens ... de Wet op het consumentenkrediet, de artikelen 34, 36, 38, 47 en 48, tweede lid, voor zover artikel 69 van die wet niet anders bepaalt...

Dan zegt artikel 2 lid 4:
De economische delicten, bedoeld in artikel 1, onder 4°, .... , zijn overtredingen.

*Strafmaat*
De strafmaat vinden we dan in hoofdstuk 2 van dezelfde wet:
(Titel II. Van de straffen en maatregelen, artikel 6, lid 1)
1. Hij, die een economisch delict begaat, wordt gestraft ....
(sub 4)... met hechtenis van ten hoogste zes maanden, taakstraf of geldboete van de vierde categorie.

hierover wordt daarna ook nog geschreven:
Indien de waarde der goederen, waarmede of met betrekking tot welke het economisch delict is begaan, of die geheel of gedeeltelijk door middel van het economisch delict zijn verkregen, hoger is dan het vierde gedeelte van het maximum der geldboete welke in de gevallen onder 1° tot en met 4° kan worden opgelegd, kan, onverminderd het bepaalde in artikel 23, zevende lid, van het Wetboek van Strafrecht, een geldboete worden opgelegd van de naast hogere categorie.

Hieruit volgt dat een geldboete van de vijfde categorie kan worden opgelegd wegens het verlenen van krediet zonder vergunning.

*Details strafmaat*
Deze categorie komt neer op:
Wetboek van Strafrecht, artikel 23 lid 4:
... Er zijn zes categorieën ... de vijfde categorie, € 67 000 ...

Omdat Dexia een rechtspersoon is, kan het volgende lid ook van toepassing zijn:
lid 7. Bij veroordeling van een rechtspersoon kan, indien de voor het feit bepaalde boetecategorie geen passende bestraffing toelaat, een geldboete worden opgelegd tot ten hoogste het bedrag van de naast hogere categorie.

Waarop het volgens mij mogelijk is aan Dexia Bank Nederland N.V. een boete te geven tot maximaal de zesde categorie, € 670 000.
spaarvarken
 
Berichten: 28
Geregistreerd: zo 21 aug 2005 1:58
Woonplaats: Hengelo

boete

Berichtdoor oudshoorn » ma 27 maart 2006 21:08

AFM heeft achteraf geconstateerd dat Dexia verkeerd bezig was en gaf een boete. Het geld dat van de gedupeerden zijn.
Hoe is het mogelijk dat AFM een boete kan geven als de banken fout zijn, en wij moeten procederen om ons geld zien te krijgen voor die zelfde fouten. Wat heeft de AFM woor ons gedaan. Niets. Achteraf boete opleggen is het stelen van het geld van de gedupeerden.
Ik ben hier erg boos over.
oudshoorn
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo 15 jan 2006 18:03
Woonplaats: Den haag

Berichtdoor Elias » ma 27 maart 2006 22:28

Het gaat nog verder Oudshoorn:

Wat heeft de AFM voor ons gedaan. Niets. Achteraf boete opleggen is het stelen van het geld van de gedupeerden.
Ik ben hier erg boos over.


Ondertussen mag Dexia bij monde van die "heren" Bruneel en Knuppe ook nog gerust ventileren dat zij "die zogenaamde gedupeerden" hard aan zullen blijven pakken en zich zullen blijven verzetten. En mag door blijven gaan met hun oplichting en misleiding via de AVV/ WCAM. Dit onder "toeziend" oog van politiek, AFM, DNB etc.
Ons uitroeien dus en dat misdaadgeld gewoon op blijven strijken, "want ZIJ zijn niet fout".

Dan boos worden is nog maar zacht uitgedrukt.
Elias
 
Berichten: 214
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 22:40


Keer terug naar Dexia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten