Wederom zeer merkwaardige uitspraak van Arnhem

Wederom zeer merkwaardige uitspraak van Arnhem

Berichtdoor ElBe » za 22 apr 2006 15:30

Gisteren (21 april) is op rechtspraak.nl een uitspraak gepubliceert die de Rechtbank van Arnhem op 22 maart j.l. heeft uitgesproken en hier te lezen is.

Deze uitspraak is naar mijn mening zeer merkwaardig, wat ik ook zal toelichten.
Al eerder heeft de Rechtbank in Arnhem - met o.a. Rechter O. Nijhuis - uitspraken gedaan waarbij duidelijk tegengestelde standpunten worden ingenomen dan de gebruikelijk uitspraken van Rechtbanken in andere regio's. Ik breng in herinnering de duidelijke mening van deze Rechtbank dat aandelenlease geen huurkoop zouden zijn en dus art. 1:88 BW (eegalease) niet van toepassing zou zijn. Blijkbaar door de duidelijke uitspraken van de Rechtbanken in de andere regio's die veruit in de meerderheid waren, heeft Arnhem wat huurkoop betreft, kennelijk "de handdoek in de ring geworpen".
Ook bij de uitspraak welke gisteren is gepubliceert, was Rechter Nijhuis betrokken en wederom constateer ik wat merkwaardige opmerkingen c.q. vonnis wijzing.
In de eerste plaats verklaart de Rechtbank, en nu citeer ik:

"De Duisenberg-regeling ziet op de volledige financiële afwikkeling van aandelenleaseovereenkomsten en daarmede op het geschil tussen partijen in volle omvang, dus ook op vorderingen als die van [eiser] jegens Dexia. Voor deze opvatting vindt de rechtbank steun in de inleiding van het verzoekschrift van 18 november 2005, dat niet alleen door Dexia maar ook door een viertal belangenorganisaties is ingediend, waarin wordt opgemerkt: “Het doel van dit verzoekschrift is om een punt te zetten achter de conflicten rond de aandelenleaseproducten van Dexia” en “strekt tot het verbindend verklaren van de overeenkomst ter collectieve afwikkeling van massaschade die tussen de Belangenorganisaties en Dexia op 23 juni 2005 is gesloten”. Aan de voorwaarde voor hervatting van artikel 1015 lid 2 aanhef en sub a Rv. is dan ook niet voldaan."

Hiermee suggereert de Rechtbank dat de Duisenberg-Regeling al de status zou hebben van een grote meerderheid die hiermee zouden instemmen en dus officieel als goed voorstel zou zijn aangenomen.
Het tegendeel is hier echter van waar. De onderhandelingen zijn met enkele "Belangenbehartigers" en Dexia en achter de rug van de gedupeerden om genomen en zijn daarna als zijnde juist geaccepteerd door enkel deze genoemde onderhandelaars. Er is tot nu toe geen enkele waarde aan deze regeling toe te kennen en het wachten is op een uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam die moet beoordelen of de gevraagde verbindendverklaring van de zijde van Dexia en eerder genoemde onderhandelaars, wordt gehonoreerd. Zo ver is het voorlopig niet want het Gerechtshof in Amsterdam moet nog beginnen met hoorzittingen naar aanleiding van diverse verweerschriften die zijn ingediend door een respectabel aantal advocaten.
Daarbij komt nog dat de uitvoering van de Duisenberg-Regeling volledig is gedicteerd door Dexia en ook door Dexia zal worden uitgevoerd. Om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen is deze keuze absoluut niet acceptabel.
Waar de Rechtbank van Arnhem de, hierboven cursief vermelde, kennis vandaan haalt is voor mij volledig een raadsel en lijkt meer op een weergave van feiten welke ik nergens heb kunnen lezen in de Duisenberg-Regeling maar kennelijk wel door de Rechtbank van Arnhem.
Hiermee wordt in één keer de eis van de eiser in dit geding van tafel geveegt n.l. de nietigheid van het contract wegens het ontbreken van een Wck vergunning en wordt de uitspraak hierover zo maar op de parkeerrol geplaatst van bijna anderhalf jaar verder, oktober 2007 ! ! ! Enkele andere Rechtbanken hebben deze vernietiging op grond van het ontbreken van een Wck vergunning al uitgesproken dus was het niet zo vreemd dat eiser dit bij dit geding ook eiste.

Maar het allermerkwaardigste oordeel van de Rechtbank van Arnhem is de opmerking c.q. uitspraak van het volgende en nu citeer ik wederom:

"Voorts acht de rechtbank voor haar oordeel van belang dat volgens de wetsgeschiedenis van de Wet collectieve afwikkeling massaschade deze regeling ook kan worden toegepast op de aandelenleasegeschillen".

Hier verklaart de Rechtbank van Arnhem, zonder dat hierom gevraagd werd en dat terwijl er al een procedure loopt bij een hogere uitspraakorgaan n.l. het Gerechtshof in Amsterdam, zomaar dat de Duisenberg-Regeling onder de Wcam zou vallen zonder dat hier ooit een onderzoek naar is gedaan.
Met ander woorden; Gerechtshof Amsterdam stop maar met jullie procedure want wij hebben al bepaald dat de Wet collectieve afwikkeling massaschade ook kan worden toegepast op de aandelenleasegeschillen.

Bij mijn weten is er een soort van "Gentle Man agrement" dat het gebruikelijk is dat wanneer er een zaak "onder de Rechter is" er geen mededeling wordt gedaan over het inhoudelijke van de betreffende zaak door belanghebbende en/of bevoegde instanties daarover.
Dan is deze uitspraak van de Rechtbank van Arnhem hierover wel als zéér merkwaardig te bestempelen.
Maar ja, Arnhem is kennelijk niets te dol. De arrogantie ten top.
Het lijkt mij dat de Rechtbank van Arnhem nu ver buiten zijn boekje is getreden.

Mvg,
Elbe
Het is beter om een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis
ElBe
 
Berichten: 76
Geregistreerd: ma 19 sep 2005 23:51

WCAM

Berichtdoor stingray » zo 23 apr 2006 10:02

ja ik denk dat dat alang tussen de banken onderling is geregeld en hebben wij gedupeerden weer ,t nakijken.
dat is dus weer corruptie onder de banken en misschien zit hiier ook zalm en donner mee tussen .
ze nekken ons weer allemaal let op.
dit land zit vol met corruptie .
ik moet ,t nog zien dat we ooit ons geld terugzien.
we blijven wel hopen maar uiteindelijk vangen we niets let maar eens op die zalm en donner en die hele zooi heulen teveel met elkaar.
bandieten zijn ,t allemaal aan de schandpaal met die zooi.
en ook die O.Nijhuis aan de galg met hem
we worden allemaal gekloot hier in dit corrupt land
MvG stingray :oops:
stingray
 
Berichten: 83
Geregistreerd: vr 9 sep 2005 21:40

Berichtdoor Elias » ma 24 apr 2006 22:13

Tja, hoe kan die Mr. Nijhuis nu spreken over wetsgeschiedenis????
Die wet is nog zo nieuw, dat ze achter de oren nog nat is. Bij mijn weten wordt de aandelenleaseaffaire de eerste toetsing van deze wet.
Volgens mij staat nog steeds overeind, dat deze affaire OP GEEN ENKELE WIJZE een goed voorbeeld zou kunnen zijn voor het doel van deze wet.

Als Nijhuis er op doelt, dat DONNER vorig jaar bij de aanbieding van het ontwerp ZELF vond, dat deze wet prima zou kunnen worden toegepast op de Dexia-affaire, dan is wel duidelijk uit welke richting deze "onfrisse wind" waait......

Verder lijkt het erop - en dat is dan alleen maar weer een bevestiging van vorenstaande - dat die kreet van Dexia c.s. "om een punt te zetten achter etc " van dwingende en wetgevende aard is voor deze rechter en die rechtbank.
Het lijkt erop dat ze daar in Arnhem niet goed bij hun hoofd zijn.
Totaal onbegrijpelijk.
Die rechtbank daar is niet onpartijdig en dus niet ontvankelijk wat mij betreft in deze materie.

Wat wordt hier toch een keihard en vooral zeer smerig spel gespeeld :!:

Arnhem blijft gewoon voor de zoveelste keer proberen datgene wat krom is recht te maken en de toon te zetten voor de rechtspraak in Nederland.
Elias
 
Berichten: 214
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 22:40

Berichtdoor ad snoeren » di 25 apr 2006 2:52

Het lijkt mij dat de Rechtbank van Arnhem nu ver buiten zijn boekje is getreden.


Maar wie krijgt dit boven tafel?
ad snoeren
 

Berichtdoor pewi » di 25 apr 2006 12:29

Eigenlijk zegt "Arnhem" de zaak niet in behandeling te willen nemen, voordat het Gerechtshof in Amsterdam de "Duisenberg-regeling" heeft behandeld. Ze houdt iedere verdere beslissing aan en zet de zaak in de wacht tot oktober 2007.

De rechtbank:
3.1 wijst het verzoek tot hervatting van de procedure af,

3.2 verwijst de zaak naar de parkeerrol van woensdag 3 oktober 2007,

3.3 houdt iedere verdere beslissing aan.



Dat de rechter zich uitlaat over de Duisenbergregeling is natuurlijk niet zo heel erg handig. Het lijkt erop dat hij hier zijn standpunt naar voren wil brengen, maar de gedachtengang van deze rechter was al eerder bekend. Echter, als het Gerechtshof de Duisenbergregeling niet aanvaard, zal ook deze rechter zich daaraan moeten houden.
Wat mij wel verbaasd is, waarom deze zaak in Arnhem heeft gespeeld en niet in Amsterdam?

Vrgr pewi
pewi
 
Berichten: 167
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 21:00
Woonplaats: Limburg


Keer terug naar Dexia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten

cron